Mai jos gasesti pasii de urmat si cateva sfaturi in cazul unui accident rutier usor (fara victime). Pentru sfaturi legate de accidentele cu victime, click aici.

Secunda 2

Primul lucru pe care trebuie sa-l faci e sa ramai calm, oricat de greu ti-ar fi. Poti sa fii speriat sau nervos, dar e in interesul tau sa iti pastrezi capul cat mai limpede si sa nu prelungesti degeaba toata situatia.

Coboara din masina si incearca sa evaluezi rapid situatia: primul si primul lucru de care trebuie sa te asiguri e daca s-a lovit cineva. Daca e vreo problema, suna fara ezitare la 112 pentru politie si salvare. Daca nu stii unde te afli, intreaba trecatorii pe ce strada sunteti. Daca nu e nimeni lovit, nu suna la salvare doar de dragul de a suna si, mai ales, nu “inflori” povestea astfel incat sa te asiguri ca este trimisa o ambulanta sau politia cu gandul ca il pedepsesti pe celalalt sofer. Exista posiblitatea sa intarzii ajungerea unei ambulante unde chiar este nevoie de ea. Foarte important este ca, daca este nevoie sa mergi la spital, sa nu asculti de nimeni care iti zice sa nu. Exista credinta generala ca daca mergi la spital pentru o aspirina, soferul vinovat va primi automat dosar de cercetare penala, lucru ce nu este intocmai adevarat: soferul vinovat va primi automat dosar de cercetare penala daca totalul zilelor de ingrijire medicala depaseste 60 de zile. Pentru orice perioada mai scurta de atat, victima trebuie sa depuna plangere scrisa, pe baza unui certificat medico-legal.

Daca toata lumea este in regula, gandeste-te cine pare a fi de vina si cat de evidenta este vina. Ideal este sa ai un telefon cu care poti sa filmezi si sa prinzi repede cateva cadre cu masinile in pozitia in care s-au oprit. Inca nu stii ce fel de om este celalalt si s-ar putea sa iti fie folositoare o filmare mai departe. Exista posibilitatea ca celalalt sa minta pentru a schimba vina pentru a nu fi nevoit sa scoata bani din buzunar. Tot asa sunt oameni care nu considera ca au gresit si o sa dea vina pe tine din diverse motive.

Foarte importanti mai sunt si martorii. Daca sunt oameni in jur care au vazut ce s-a intamplat, vorbeste cu ei si ai grija sa iei de la ei numele complet si numarul de telefon. Ti se va cere aceasta informatie cand completezi declaratia la politie si/sau la asigurator. Martorii trebuie sa fie persoane terte care nu au o legatura directa cu vreunul dintre soferii implicati (de exemplu, un martor nu poate sa fie: o persoana care se afla in una dintre masinile implicate, o ruda a unuia dintre soferi sau proprietarii vreunuia dintre masinile implicate).

Urmeaza evaluarea sumara pagubelor. Daca e o atingere usoara si masina e deplasabila, scoate-o in afara carosabilului sau trage-o cat mai aproape de marginea drumului. S-ar putea ca masina sa intre in crash mode. Daca se intampla asta, de obicei, se reseteaza incercand sa pornesti motorul de doua ori.

Discutia cu celalalt sofer

Calmul si rationamentul sunt esentiale aici si ideal ar fi sa stabiliti vina atunci, pe loc. Daca celalalt sofer este o femeie, exista posibilitatea sa fie mai speriata. Odata, am fost martor la un accident usor in care femeia din masina lovita a plans in hohote 10 minute. Tot asa, exista posibilitatea ca soferita cealalta sa fie foarte confuza in legatura cu ce s-a intamplat si cu starea de dinainte a masinii: la un moment dat, am agatat bara unei masini si soferita nu a stiut sa imi zica daca am rupt eu bara respectiva sau daca era rupta dinainte. Daca ai gresit, incearca sa fii corect si sa nu profiti de situatie. Daca e vina ei sau e culpa comuna, explica-i clar de ce.

Revenind, exista trei situatii posibile legate de vina:

1) Vina (culpa) ta: soferul celalalt mergea regulamentar si tu, printr-o manevra ilegala, ai creat o stare de pericol care a condus la lovirea celor doua masini

2) Culpa comuna: ambii soferi, prin efectuarea unor manevre ilegale au creat o stare de pericol. Aici este inclus si mersul peste limita de viteza, care poate si, cel mai probabil, va fi luat in considerare la o eventuala ancheta ulterioara

3) Vina celuilalt: daca tu mergi regulamentar si celalalt creeaza o stare de pericol printr-o manevra ilegala.

In acest document, la pagina a treia, poti sa gasesti o serie de situatii si cum se atribuie vina in fiecare dintre ele.

Daca nu cadeti de acord in legatura cu vina

Trebuie sa mergeti la politie, pe raza sectorului sau localitatii unde a avut loc accidentul. De exemplu, in Bucuresti, exista cate un birou de accidente usoare pentru fiecare sector. Deci, afli in ce sector esti si unde se afla acest birou, te uiti pe ce strada s-a intamplat accidentul si cu ce strazi se intersecteaza in apropiere (e important pentru ca va trebui sa treci in declaratia de la politie: strada pe care te aflai, la intersectia cu ce strada s-a intamplat si care era directia de mers). Din momentul producerii accidentului, ai 24 de ore sa mergi la politie si nu este neaparat sa mergi impreuna cu celalalt sofer. De asemena, nu conteaza ordinea in care mergeti si asta nu o sa influenteze decizia politistului. Daca te prezinti dupa cele 24 de ore, vei avea automat suspendat permisul si o sa primesti si o amenda. Daca masina ta este lovita in timp ce era parcata, iar tu nu te aflai in masina, nu se mai aplica regula celor 24 de ore si te poti duce oricand dupa aceea la politie (asta daca nu te-au cautat ei deja).

La politie, trebuie sa ai la tine buletinul, permisul, talonul masinii, asigurarea RCA si, ideal, masina. Ajungi acolo si ceri un model de declaratie. Fiecare sofer trebuie sa completeze separat cate o declaratie in care sa explice cat mai obiectiv ce s-a intamplat, cum s-a intamplat si unde s-a intamplat. La baza hartiei trebuie desenata o schema standard, iar un model pentru schema trebuie sa fie afisat la avizierul biroului de accidente usoare.

Declaratia i se va inmana politistului, impreuna cu actele mentionate si orice alte probe relevante (cum ar fi filmarea cu telefonul de care vorbeam mai sus). Politistul se va uita pe ambele declaratii, pe acte si pe probe, iar apoi va face o proba cu etioltestul (chiar daca te-ai dus dupa 23 de ore de la accident). Apoi va pune cele doua masini una langa alta (daca ati mers impreuna) pentru a compara daunele. Daca nu ii este clar, politistul poate cauta si dovezi suplimentare, cum ar fi filmari ale camerelor video din zona accidentului. Daca ii este clar din ce are in fata, politistul va da un verdict, va sanctiona pe unul sau pe amandoi soferii cu amenda sau suspendarea permisului (dupa caz) si va elibera dovezile de reparatie. Teoretic si legal, niciun service nu iti poate repara masina fara o autorizatie de reparatie, asa ca, daca iti gasesti masina lovita in parcare si vrei sa o repari cu bani cash, trebuie sa mergi la politie si sa declari lovitura (apropo, o sa primesti o proba de etilotest si in cazul asta).

Daca celalalt sofer este gasit vinovat, trebuie sa primesti urmatoarele lucruri: autorizatie de reparatie, copie dupa asigurarea lui RCA, dupa permisul, buletinul si talonul lui. Exista posibilitatea sa nu fie nevoie de toate copiile, dar e bine sa le ai, mai ales daca repari pe CASCO, cu regres.

O ultima nota in legatura cu mersul la politie este ca politistul nu te poate refuza, oricat de mica este tamponarea si nu te poate obliga sa faci amiabila. Am citit despre cazuri in care politistul a zis ca nu e obligat sa elibereze autorizatia de reparatie si le-a spus soferilor sa faca amiabila. Asta se intampla pentru ca politistul incearca sa scape de completarea unor hartii. In aceeasi idee, politia nu va veni la fata locului decat daca este un posibil accident cu victime (si asta pentru a face masuratori si alte investigatii). In caz contrar, soferii trebuie sa se deplaseze la sectia de politie, iar pentru un accident fara victime, nu se vor face masuratori.

Daca nu esti de acord cu solutionarea cazului de catre politist, poti contesta decizia si contraventia la judecatorie, in termen de 15 zile.

Daca nu esti sigur in legatura cu vina

Pot exista situatii in care sa nu stii sigur daca e vina ta sau a celuilalt (sau culpa comuna). Recomandarea in cazul acesta este sa mergeti la politie si sa prezentati faptele obiectiv, iar agentul constatator va decide. Nu te lasa intimidat sau convins de celalalt sofer ca este in totalitate vina ta, daca tu nu esti 100% sigur de asta. Intotdeauna daunele in urma unui accident vor fi costisitoare si poti intalni oameni care ar face orice sa nu scoata bani din buzunar. Un exemplu bun este acest filmulet, in care autorul pretinde ca cealalta soferita si-a recunoscut vina (posibil si prin intimidare, dupa atitudinea autorului).

Daca ati cazut de acord in legatura cu vina

Nu este neaparat nevoie sa mergeti la politie, dar trebuie sa fii foarte atent. Sa presupunem ca este vina celuilalt sofer. Prima intrebare este unde are asigurarea RCA. Exista sanse foarte mari ca asigurarea lui sa fie facuta la un asigurator ieftin (Asta, Euroins, Carpatica etc) si aici trebuie sa te gandesti foarte bine: este posibil ca rezolvarea dosarului sa se taraganeze si se va cauta despagubirea unei sume cat mai mici. Daca alegi sa mergi la politie si se va stabili acolo vina, rezolvarea dosarului va dura mai putin, dar tot vei avea probleme cu suma aprobata. Despre asta, putin mai jos.

Daca nu vreti sa mergeti la politie trebuie completata o constatare amiabila. Constatarea amiabila se poate face numai daca in incident au fost implicate doar doua masini. Scopul constatarii amiabile este simplificarea procesului in cazul unui accident rutier fara victime si rezolvarea situatiei fara interventia politiei. Mai trebuie stiut ca, chiar daca v-ati pus de acord asupra vinei, cel care va stabili culpa in final este agentul constatator. Cel mai probabil, totusi, va intreba cine este vinovatul si, daca ambii soferi sunt in acord, va merge pe aceeasi idee.

Ar fi trebuit sa primesti formularul de constatare amiabila cand ti-ai facut asigurarea RCA – gasesti un model aici, la pagina a patra. El o sa fie pus intr-o carticica care contine si instructiunile de completare. Formularul in sine este format din doua foi identice si trebuie scris doar pe prima foaie, iar pe cea de-a doua foaie se va copia automat ce s-a scris pe prima foaie (e foaie autocopiativa). In stanga formularului va completa unul dintre soferi, iar in dreapta va completa cel de-al doilea (nu conteaza ordinea). Foarte important, daca te hotarasti sa faci amiabila si celalalt sofer isi recunoaste vina, pe formularul de constatare amiabila, in rubrica de observatii din dreptul informatiilor lui, celalalt sofer sa scrie, cu majuscule, “Imi recunosc vina” si sa se semneze. De asemenea, asigura-te ca iei o copie dupa asigurarea respectivului.

Imediat dupa completarea formularului trebuie sunat la asiguratorul soferului vinovat pentru o programare (majoritatea nu va vor primi fara programare). La ora programata, spre deosebire de politie, este recomandat sa va prezentati amandoi (ca sa mearga mai usor), impreuna cu masinile implicate in accident. Aici se vor completa si se vor prezenta aceleasi acte ca la politie (in afara de etilotest :) ). Agentul asiguratorului va deschide dosarul si va face fotografii masinilor. Ai grija sa faca fotografii sa se vada toate defectele aparute in urma tamponarii (sau cat mai multe dintre ele).

Dupa completarea actelor, cel mai probabil ti se vor oferi doua optiuni: reparatia intr-un service din reteaua proprie a asiguratorului (daca e vorba de asiguratori ieftini, cel mai probabil sunt service-uri de cartier) sau reparatia in regie proprie. Reparatia in regie proprie inseamna ca ei iti vor da banii si tu mergi in orice service sa iti repari masina folosind acea suma. De obicei suma este prea mica si nu acopera reparatia in sine. De exemplu, am primit de la Carpatica, pentru o zgarietura pe bara, 450 de lei, iar pretul reparatiei in service era de 800 de lei. Suma se calculeaza in functie de uzura masinii si de un pret mediu de reparatie pentru fiecare marca in parte. Suma pe care o ofera nu este finala si se poate negocia/schimba. Mie mi-au oferit cei de la Carpatica 340 de lei initial, iar apoi au crescut la 450 de lei.

La deschiderea dosarului, se intocmeste o lista de piese necesare si de ore de manopera. Ideal este ca ea sa fie facuta in prezenta unui mecanic auto cu experienta. Daca exista probleme cu aceasta lista, va fi nevoie sa fie ceruta o reconstatare care va dura ceva timp si nu este garantat sa fie rezolvata favorabil. Pe de alta parte, incearca sa te documentezi putin inainte despre defectele comune la tipul de lovitura pe care a primit-o masina ta. Eu am avut un accident si la constatare au stat patru mecanici langa masina, au facut o lista de trei pagini de piese si tot au ratat foarte multe.

Dosarul trebuie investigat si aprobat de catre asigurator in maxim 10 zile de la data depunerii hartiilor. Daca asiguratorul suspecteaza o frauda in legatura cu dosarul, pot face propriile investigatii in legatura cu ce s-a intamplat. Aceste investigatii pot sa dureze maxim 90 de zile. Dupa aprobarea dosarului, asiguratorul este obligat sa faca plata in 10 zile. La mine, cei de la Carpatica au facut-o dupa trei luni. In cazul in care se intarzie, trebuie dat un telefon mai intai la ei, unde sa li se mentioneze de CSA si, daca nu rezolva in 24-48 de ore, deschis o sesizare la CSA.

Chiar daca nu vrei sa mai repari masina dupa tamponare (daca, de exemplu, este o zgarietura prea mica), tot trebuie sa completezi, impreuna cu soferul celalalt un formular de constat amiabil pe care apoi sa il duci la asiguratorul tau.

Reparatie pe CASCO cu regres pe RCA-ul vinovatului

Ai posibilitatea, daca ai o asigurare CASCO, sa iti repari masina pe acea asigurare, iar asiguratorul tau sa isi recupereze apoi banii de la RCA-ul vinovatului. Recomand varianta asta pentru ca, de obicei, asigurarea CASCO nu o sa iti faca probleme cu banii si o sa poti sa iti repari masina intr-un service pe care sa il alegi tu. De recomandat este sa cauti un service cu decontare directa, ca sa nu fie nevoie sa intervii intre discutiile service – asigurator. Decontarea directa inseamna ca service-ul va cere banii direct de la asigurator si ca iti vor elibera masina cand asiguratorul isi da acceptul de plata, nu cand vireaza banii.

Din pacate, pentru asta este recomandat sa mergi la politie pentru stabilirea vinei. Apoi, nu mai este nevoie sa mergi cu cel vinovat la constatare si altele. Sunt asiguratori (ca Generali, daca nu ma insel), care iti permit reparatia cu regres pe baza constatarii amiabile. Tot asa, sunt unii asiguratori la care nu trebuie sa platesti fransiza daca faci reparatie cu regres.

Aici, ca sa nu fie probleme cu asiguratorul celui vinovat, asiguratorul tau iti va cere copii dupa toate actele soferului vinovat (buletin, permis, talonul masinii si RCA-ul), asa ca este bine sa le ai dinainte. Un politist cu experienta se va ocupa de asta, dar este mai bine sa fii si tu atent ca ai tot ce iti trebuie.

Mica intelegere

NU. Nu este recomandat sa va “intelegeti” la bani, oricat e de tentant. Daca esti vinovat si respectivul iti cere o suma de bani pentru reparatie, ca sa nu va mai „complicati” cu asigurarile, nu ai nicio garantie ca o sa se opreasca acolo si ca a doua zi nu o sa vina sa iti ceara si mai multi bani sau ca nu o sa se duca la politie ca sa isi ia autorizatia de reparatie si tu vei ramane fara permis si cu amenda, pentru ca nu ai declarat accidentul in 24 de ore. Daca s-a intamplat, asuma-ti-o si rezolva pe cale legala. O sa stai mult mai linistit si ai toate sansele sa se rezolve mult mai repede.

Daca cel vinovat te roaga sa nu mai mergeti la politie sau sa faceti constatare amiabila pentru ca o sa iti repare el masina, cu atat mai mult, pentru ca, cel mai probabil, el va cauta sa o repare ori la vreo cunostinta ori pe bani foarte putini, iar rezultatul o sa se vada.

Probleme posibile

Este posibil, daca este vinovat si daca cel pagubit are probleme cu recuperarea pagubei de la asigurator, sa fii dat in judecata tu. In cazul unui eventual proces, nu iti face griji pentru ca vei fi substituit de catre asiguratorul tau (pagubitul va ajunge sa se judece cu asiguratorul). Dupa un accident, daca esti asigurat RCA, nu ai nicio obligatie financiara fata de cel pe care l-ai lovit.
Ce mai caută lumea:
  • accident usor
  • in cat timp se declara accidentul
  • in cat timp se anunta accidentul rutier