1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Cine are prioritate?

Discussion in 'Legislație Auto' started by RebounD11, 11 March 2017.

?

Cine are prioritate?

  1. Portocaliu - de dreapta

    2 vote(s)
    33.3%
  2. Verde - ortocaliul nu are voie direct pe B2

    4 vote(s)
    66.7%
  1. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

    Dupa cum i-am promis lui @mariusikk, iata schita cu situatia lui (prima faza din clip):
    [​IMG]
    El fiind in postura celui verde.

    Intrebarea e daca in conditiile date, a claxonat-o gratuit pe cea in situatia masinii portocalii sau avea dreptate cand spunea ca el are prioritate?

    Raspunsul meu e destul de clar ca masina protocalie are prioritate. Am si un clip cu 2 situatii:
    - prima in care eu sunt in postura masinii portocalie si consider ca daca vroiam sa merg pe B2 aveam prioritate fata de taxi - situatie dupa mine absolut identica cu schita si cea a lui @mariusikk.
    - a 2-a in care nu as avea voie sa merg pe B2 la virajul la dreapta deoarece exista o linie continua clara care ma ghideaza pe B1.
    Clipul:
     
  2. georgyc

    georgyc șofer

    Si eu cred ca acel scuar este doar pentru ca este sens unic de unde vine masina verde, sa nu se calareasca cei care nu vad indicatoarele de obligare si sa mearga vreunul inainte. Daca nu ar fi fost acel scuar, si era o intersectie normala = prioritate de dreapta acordata de masina verde, asa cum e in faza 1 a ta (unde nu aveai scuar ca sa te ghideze spre dreapta ci doar un indicator de obligatoriu dreapta si unul de interzis pe strada din fata).
     
  3. icsulescu

    icsulescu șofer

    Nu e vorba de prioritate aici, ci de neasigurarea la schimbarea direcției de mers. Portocaliul face o schimbare de bandă.
     
  4. Exact asta am vrut si eu sa spun. Masina verde isi pastreaza banda iar cea portocalie efectueaza schimbarea directiei de mers. (Scimba banda)
     
  5. anukoi

    anukoi șofer

    De acord cu @icsulescu si @DinTraficCulese . Exista acel articol care te obliga sa te incadrezi pe B1, iar daca aceasta este ocupata, poti circula si pe celelalte benzi. Masina portocalie este obligata sa se incadreze pe B1; daca doreste sa schimbe banda pentru a vira dupa aceea la stanga, atunci trebuie asigurare si acordarea prioritatii masinii care circula deja pe acea banda. Masina verde, deoarece are un obstacol pe B1, se incadreaza pe B2 si ... cam asta e.
     
  6. florin

    florin șofer

    articolul ala se refera la mersul pe benzi, aici e o trecere printr-o intersectie si de niste manevre.
    De aia exista un squar directional, sa se mearga pe doua benzi nu sa ne uitam unii la altii... faptul ca nu e linie continua dupa trecerea de pietoni e doar ca sa permita schimbarea benzilor la nevoie. DACA administratorul intentiona altceva monta un semn de cedeaza pentru masina verde, cum a facut in alte parti.
    Exemplu de situatie similara cu schita originala: https://goo.gl/VbocbL
     
  7. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

  8. anukoi

    anukoi șofer

    @RebounD11 Eu nu am spus asta (si din ce citesc, nici cei dinaintea mea nu cred ca au avut asa ceva in vedere), ci m-am referit la incadrarea pe benzi. Cred ca @florin a precizat foarte bine ideea scuarului: pentru a usura incadrarea pe benzi, dar tot intersectie ramane. Daca ar fi urmat un drum cu o singura banda, atunci se putea vorbi de acordarea prioritatii in intersectie (de dreapta, daca e nedirijata), deoarece traiectoriile masinilor s-ar fi intersectat, dar in situatiile prezentate nu este cazul de asa ceva.
     
  9. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

    Sa inteleg ca spuneti (sau spui) ca daca am marcaje de ghidare in intersectie sau se unesc 2 drumuri fara sa se intersecteze benzile de pe ele (gen 2 drumuri de 1 banda formeaza 1 de 2), daca vreau sa ma incadrez din intersectie pentru urmatoarea intersectie apropiata (cazul din clipul lui @mariusikk) pe alta banda decat cea pe care ma duce marcajul de ghidare sau de delimitare a benzi pierd prioritatea de dreapta?

    Sa inteleg ca daca eu ma loveam cu acel taxi de la prima faza din clipul meu ca vroiam sa ma bag pe B2 sa fac stanga 50 de mtri mai in fata era vina mea?
     
  10. anukoi

    anukoi șofer

    Cred ca in situatia asta ar putea fi "culpa comuna": tu, deoarece nu respecti marcajul de ghidare (scuar) sau incadrarea pe benzi (art. 42 din OUG), iar celalat sofer pentru neacordare de prioritate.

    Acelasi raspuns.

    Am pus ghilimele la culpa comuna, deoarece, din punctul meu de vedere, asa ceva nu ar trebui sa existe decat extrem de rar. In fazele de mai sus, eu te-as vedea vinovat doar pe tine/masina portocalie, deoarece, daca ati respecta articolul referitor la incadrarea pe benzi, iar celalalt sofer/masina verde s-ar incadra regulamentar pe B2, B1 fiind ocupata, nu ar mai exista posibilitatea de accident. Daca dupa aceea oricare din soferi ar dori sa vireze dreapta/stanga, atunci: asigurare, semnalizare etc.
     
  11. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

    @anukoi Interesanta parere :) Imi permit sa nu fiu de acord cu ea. Am doar o curiozitate extra, in urmatoarele situatii tot culpa comuna (cu sau fara ghilimele) ai considera - situatii cu video ca sa fie clara descrierea:
    - intersectie in T intre 2 drumuri cu sens unic. Drumul prioritar cu 2 benzi pe sens e pe directia sud-nord, drumu neprioritar se intersecteaza cu acesta dinspre est (dreapta). Masina care vine de pe drumul din dreapta are indicator de cedeaza trecerea si vrea sa vireze la dreapta pe B1 al drumului prioritar. Daca eu vin pe B2 si vreau sa schimb pe B1 in dreptul intersectiei (semnalizez iar marcajul imi permite) si fac accident cu cel care vira dreapta de pe drumul neprioritar. Cine ar fi vinovat?
    - situatia scurta de la 1:20 la 1:28
    - masina oprita in sa zicem parcare pe dreapta unui drum cu 2 benzi. Vrea sa se puna in miscare sa intre pe B1. Eu vreau sa schimb de pe B2 pe B1 in dreptul celui care pleaca de pe loc (semnalizez iar marcajul imi permite). Cine ar fi vinovat?
    (clipul lui @DinTraficCulese)

    Din ce ai zis mai sus inteleg ca as fi ori doar eu in ambele situatii ca am schimbat banda fara sa ma asigur ori culpa comuna... sau mai bine zis, marcajele de ghidare sau delimitare de benzi conform tie neaga prioritatea (de dreapta in cazul clipurilor initiale, de indicatoare sau de plecare de pe loc in cazul exemplelor din comentariul asta).
     
  12. anukoi

    anukoi șofer

    Este dreptul tau, chiar daca democratia din tara noastra mai are si derapaje. :)
    In ambele situatii prezentate de tine ceilalti ar fi vinovati si nici macar de culpa comuna nu ar putea fi vorba. Dar aceste situatii nu se aseamana cu cele initiale din acest topic, deoarece, asa cum ai precizat in ambele situatii tu executi manevra regulamentar. Daca insa ai executa manevrele asa cum mai fac unii soferi (nu tu): tras de volan, concomitent cu semnalizare, partea cu asigurarea nefiind vazuta de ei ca ceva obligatoriu, iar, foarte important, celalalt sofer ar putea sa si dovedeasca asta, atunci ar putea aparea probleme.

    Eu nu am spus ca neaga prioritatea. Dar nici "prioritatea" nu este un drept absolut, in sensul ca eu pot face orice in intersectie, iar ceilalati sunt obligati sa ma astepte deoarece am prioritate. Sau ca, mergand pe contrasens pe sens unic (din neatentie sau marlanie) si intersectandu-ma cu o masina care vine de pe un drum fara prioritate, acela va fi obligat sa ma lase sa trec. Sintagma "în conformitate cu prevederile legale privind circulaţia pe drumurile publice" din definitia prioritatii, o inteleg si ca pe o obligatie pentru cel care are prioritate, in sensul de a circula legal.

    Daca imi aduc bine aminte, parca tu ai postat acel clip cu un BMW (n-am nimic impotriva marcii, mai ales ca am unul prin curte :) ) care te-a depasit in stilul descris de mine mai sus (tras de volan ...) si pe care erai suparat ca a procedat marlaneste (si neregulamentar, dupa parerea mea)? Ce vreau sa spun este ca acel sofer, prin manevra facuta fara respectarea obligatiilor regulamentare, ar fi fost vinovat in caz de impact, spre deosebire de tine care ai procedat in acel caz asa cum trebuia (de aceea toata faza s-a finalizat fara "urmari").

    Sper ca am fost mai explicit in randurile de mai sus! :)
     
  13. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

    Ar putea, dar ar fi de ordin moral mai mult... nu cred ca a schimba prea mult vinovatia. Si sunt constient de asta.

    De acord cu tine. Inca nu inteleg de ce inscrisul direct pe B2 nu e regulamentar in anumite conditii :)

    Asa-i, dar argumentul meu in situatiileexemplificate e ca cel cu prioritate face si regulamentar manevrele. Sa zici ca neasigurarea la schimbarea benzii nu poate sa anuleze o prioritate, in sensul ca si cel care nu are prioritate trebuie sa se asigure. E ca si cum ai da vina (chiar si partial) pe un pieton lovit pe trecere ca nu s-a asigurat inainte sa traverseze in loc sa pui toata responsabilitatea pe soferul care l-a lovit.

    Si dupa mine manevra lui a fost nereguamentara, dar Politia m-a contrazis, oarecum, a zis ca s-a incadrat suficient de din timp pe banda aia ca sa nu fie discutie de depasire. Nu vreau sa intram in discutii despre calitatea morala a unor soferi de a abuza de unele interpretari la indemana, strict legal as vrea sa discutam.

    Pe scurt, daca totusi situatia descrisa reprezinta o intersectie, ce vreau eu sa zic e ca ar trebui sa se respecte regulile din intersectii, iar prioritatea nu se acorda niciodata in functie de benzi. Daca manevra facuta in intersectie de cel cu prioritate e legala nu prea ai cum, parerea mea, sa ii atribui vreo culpa in caz de accident.

    Exemplu, din clipul meu de la inceputul topicului, la prima faza eu consider ca daca mergeam direct in B2 si ma loveam cu taxi nu aveam nici o vina... si sunt convins ca asa era si la Politie si la tribunal. La a 2-a, daca as fi trecut pe verde plin, nu intermitent (ca sa nu zic ca observ de pe filmare ca am cam trecut pe rosu :) ) si mergeam peste linia continua si ma ciocneam cu cineva care facea stanga pe verde din fata, putea fi culpa comuna: el ca nu a dat prioritate de dreapta, eu ca am trecut peste linia continua.

    Ai fost, mi-ai confirmat ca am inteles corect ce ai vrut sa zici, deci ca iti cunosc stilul de gandire dupa comentarii pe aici pe forum :) Sper ca m-am facut si eu inteles cu argumentele mele.
     
  14. florin

    florin șofer

    cateodata parca esti frate cu QEDwhatever, ideea e ca squarul ala e o amenajare rutiera menita sa fluidizeze traficul... sa permita circulatia ambelor vehicule simultan pentru ca traiectoriile lor nu se intersecteaza, ca vor sa schimbe banda dupa aia e alta treaba, se aplica alte reguli; altfel administratorul drumului putea sa lase spatiul ala liber, si sa-i puna semn de obligatoriu stanga autoturismului verde, caz in care... portocala avea prioritate sa se incadreze PE ORICARE din cele doua benzi, acolo fiind vorba de un proces de SELECTIE a benzilor, nu de "circulatie pe benzi" cum argumenteaza lumea, iar verdele executand un viraj stanga trebuia sa acorde prioritate de dreapta (si la fel de bine putea alege pe care din benzi sa se incadreze)

    legat de clipul cu taxiul, tu acolo ai prioritate sa selectezi oricare banda pentru ca imbecilul are mare semn Stop, tu esti pe drumul cu prioritate. In al doilea caz este destul de clar, ai marcajul pus ca sa executi virajul pe B1, simultan cu masina care executa viraj stanga din fata. Sunt situatii si situatii, in mod normal trebuie sa respecti marcajele... e linie continua sau un squar ca ala, alungit, e clar ca se vrea obligarea ta la o anumita incadrare... in rest, in majoritatea covarsitoare a cazurilor exista si niste semne de cedeaza care reglementeaza.

    ma certam acum mai mult timp cu un user, care imi spunea referitor la o intersectie de la Gara de Nord, ca eu sunt obligat sa fac dreapta... de pe B1 pe B1, in virtutea "mersului pe benzi cu revenire pe b1" ca sa poata sa faca ei stanga pe B2 si B3... adica o "recomandare", plm o conduita pentru soferi, era in gandirea lui (si nu e singurul) mai importanta decat regula prioritatii de dreapta. De ce? pentru ca sa le fie lor comod. AAA, si acelasi tip de argument il au si jegurile care vad ca e coloana pe singura banda de dreapta/stanga si folosesc banda paralela sa se duca in fata, iar in intersectie iti taie calea... sa vireze simultan cu tine, motiv pentru care eu intotdeauna ma duc cat mai laaarg, pana-n ultima banda. Am o satisfactie deosebita sa-i vad cum se urca pe frane, claxoneaza, injura si se comporta ca niste jigodii nesimtite.
     
  15. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

    Mi-ai insultat toata fiinta :D

    Am inteles ca asta vreti sa spuneti... in clipul lui @mariusikk nu e nici un marcaj de separare a benzilor, nici macar trecerea de pietoni nu se vede clar in filmare. Daca administratorul drumului are o anumita intentie trebuie sa o puna in practica pana la capat (adica sa puna o linie continua pentru o bucata dupa scuar de exemplu). Pana atunci circulam dupa niste reguli. Si in exemplul tau cu Razoare, daca cineva vine de pe breteaua de dreapta si vrea sa schimbe sa continue la stanga mai in fata, iar cineva vine de pe strada din stanga si vrea sa mearga la dreapta, sa zicem ca ar fi foarte incapatanati si justitiari, cine ar trece primul? Ala care vine din dreapta zic eu, ca desi intersectia arata ca si cum fiecare banda continua, tot intersectie e pana la urma.

    Avem semafore... nu te desconsidera cu afirmatii de astea. :)

    'E clar ca se vrea'... e ca exprimarea politistului din Viena care mi-a zis ca 'se stie ca in Viena toate parcarile sunt cu plata' dupa ce am umblat 2 intersectii in sus si 2 in jos pe strada si pe un sens si pe altul cautand un indicator legat de parcare, daca e cu plata sau nu si cum se poate plati (sau cum arata tichetu'). Pana la urma el mi-a inteles problema, dar a ales sa arate care ii sefu' si m-a dus la un chiosc din apropiere unde mi-a cumparat din banii mei un tichet de 4x mai scump decat ce aveam eu nevoie... pe post de pedeapsa.

    Sincer mi se pare ca ai intr-un fel acelasi argument (si vezi ca ceva similar a zis @anukoi putin mai sus), doar ca tu il aduci cand apare un scuar :)

    Inteleg ce vrei sa spui, inteleg rationamentul, nu sunt de acord cu concluzia.
     
  16. anukoi

    anukoi șofer

    Conform art. 42 din OUG si art. 101 din Regulament, inscrisul pe B2 este regulamentar atunci cand B1 este ocupata (lucrari, opriti mai mult sau putin regulamentar etc.), cu obligatia revenirii pe B1. De aceea am scris ca poate fi "culpa comuna": portocaliul este obligat sa se incadreze pe B1, deoarece aceasta nu este ocupata, iar verdele nu se asigura.
    De acord cu tine aici, asta am spus si eu referitor la fazele prezentate de tine in postarea 11.
    Chiar se poate da vina pe un pieton pentru asa ceva, cu conditia sa se poata dovedi asta. Parca si Godina a scris in cartea lui despre cum l-a amendat pe un pieton chiar pentru acest lucru: neasigurare.
    Din ce spui tu, eu inteleg ca in intersectie nu se mai aplica regulile de circulatie pe benzi, ceea ce mi se pare ciudat, deoarece in articolele prezentate mai sus nu se face nicio referire in acest sens.
    Asta e geniala! :) (scuze @RebounD11 !)
     
  17. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

    Am zis ca in anumite conditii. Eu stiam ca in intersectiile dirijate ai voie sa depasesti... si mai ii si treaba aia cu inscrisu' pentru virajul la stanga cu minim 50m inainte. Daca in intersectia respectiva marcajul iti permite, nu vad de ce esti obligat sa stai pe B1 dupa. :)

    Permite-mi sa nu cred asa ceva... cred ca @icsulescu e de acord cu mine la faza cu Godina :) Sunt cateva chestii pe care pietonii nu au voie sa le faca pe trecere, dar sa ii atribui vina pentru ca nu s-a asigurat in conditii de prioritate e ceva ce nu pot accepta.

    Nu am spus niciodata asa ceva. Ai 2 benzi care fac stanga de exemplu si pe drumul din stanga sunt 2 benzi. E normal ca cel de pe banda de stanga din dreapta sa mearga pe B1 si celalalt pe B2. Aici era discutie despre prioritate si daca o dai doar pentru anumite benzi sau pentru tot drumul.

    Am apreciat-o si eu :) As pune-o in lista de cele mai bune comentarii :D
     
  18. anukoi

    anukoi șofer

    Iar eu am precizat cateva dintre ele, dar in situatia prezentata in topic nu cred ca se poate spune despre B1 ca este ocupata.
    Mai exact, legea spune ca n-ai voie sa depasesti in cele nedirijate, deci rezulta ce ai spus tu. Pe tema asta am mereu discutii cu sotia, care nu e de acord cu depasirea in intersectii. :)
    Dar asta nu-ti ofera prioritate fata de cel care s-a incadrat deja pe B2, legal, deoarece, tu fiind pe B1 ocupai banda. Dupa intersectie, poti schimba pe B2 cu acordarea prioritatii (cam ce au spus @icsulescu si @DinTraficCulese ).
    Nu e subiectul topicului, asa ca nu vreau sa dezvolt ideea. :)
    N-ai spus tu, eu il citasem pe @florin :) . Nu cred ca se pune problema de prioritate doar pe anumite benzi, e clar ca e pentru tot drumul. Dar, cum spuneam si mai sus, prioritatea nu e un drept absolut.
     
  19. RebounD11

    RebounD11 șofer activ

    Fair-enough, am dat doar un exemplu, nu se vroia dezvoltarea lui :)

    Nici a mea nu e de acord, si din punct de vedere al sigurantei in trafic nici eu nu sunt, dar e treaba administratorului drumului sa reglementeze asa ceva prin marcaje si indicatoare :)

    Sunt complet de acord, dar e un drept.

    Aici am o problema. Daca intram ambii in intersectie deodata, eu fac dreapta si el stanga, doar daca ma duc eu pe B1 poate el sa mearga pe B2 ca e deja ocupata, dar pentru aia trebuie sa astepte sa vada daca eu ma duc pe B1 si nu pe B2. Daca nu asteapta, si eu merg pe B2 si ne ciocnim, eu zic ca e doar vina lui ca nu mi-a dat prioritate. Am mentionat, ca asta e daca eu merg legal pe B2 (ca sa ma incadrez pentru stanga in urmatoarea intersectie sau ca vreau sa intru intr-o curte de pe stanga sau ca vreau sa il depasesc pe cel care a intrat in fata mea in intersectie si s-a indreptat spre B1 - cum a facut acest idiot la inceputul clipului), altfel sunt de acord ca poate fi culpa comuna - adica el nu a dat prioritate de dreapta iar eu am mers pe B2 neregulamentar (peste o linie continua de exemplu, sau depasind intr-o intersectie nedirijata)
     

Share This Page