Camera auto 70mai Omni 360 Dash Cam, filmare 360⁰, 64GB, detectie AI miscare, GPS&ADAS, control vocal, X200

Produs din oferta Xiaomag.ro

1.099,00 lei

1.099,00 lei

Vezi detailii

Prioritate cu claxonul

Adăugat de GeluCJ
Raportează ca șters! 84

Un exemplu de prioritate oferita de lege: prioritatea de rampa. Cunoscuta, inteleasa si aplicata corect de multi soferi. Insa tot mai intalnesti cate unul care e convins ca el are prioritate coborand 🙁

LE: Pentru cei care au anumite dubii, ii rog sa vada aici.

Ce mai caută lumea:
  • cine are prioritate pe sectorul de drum îngustat in rampa
  • cum urc o rampa
  • lege prioritate in rampa

78 comentarii

  1. Discordless

    Pentru minusarii care au dat spaga sa ia carnetul (de unde si aceasta oribila situatie de „ce plm e aia prioritate de rampa”):

    Art. 135, litera e:

    Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
    „când circulă în pantă faţă de cel care urcă, dacă pe sensul de mers al celui care urcă se află un obstacol imobil. în această situaţie manevra nu este considerată depăşire în sensul prevederilor art. 120 lit. j);”

  2. @Discordless Merci, raman dator. Poate ca totusi m-am inselat eu si sunt mai multi decat am crezut 🙂

  3. Dupa prima vizionare si eu m-am gandit ca ceva nu-i bine. Adica tot tu, care coborai, claxonai. Dup-aia mi-am dat seama ca drumul e ca valurile marii si ca tu, defapt, urcai in momentul cand l-ai claxonat pe ala cu suv-ul. 😛

  4. acum depinde si cum definesti panta ….

  5. Discordless

    Carosabil la un unghi mai mare de 1 grad? 😀

  6. @RoxoR Absolut corect, asa e.

    @dragomir Drumul cu declivitati este un drum care urca si coboara. Urcarea este rampa, iar coborarea panta. Rampa incepe cam din dreptul Seat-ului de la 0:20. Deci cand urcam pe langa duba, unde eram? Nu e problema de minus, se-ntampla.
    P.S. Exista rampe/pante si de 7%, 8%, 10%, 16% etc.

  7. @dragomir: de unde ai această informaţie? dacă e înclinaŢIE de 7% e drum drept? 🙂

  8. Acolo numa panta nu mai era… Ai trecut de mult de ea ,deci ai pierdut si prioritatea , normal ca el a oprit in ultimul moment ca te-ai bagat tu aiurea in loc sa astepti..

  9. @radu11 Esti chiar atat de sigur? Ai vazut clipul suplimentar? SUV-ul era cam in pozitia mea de la 0:26 (poti lua ca reper stalpul cu indicatorul „Oprirea interzisa”). Ce se vede acolo?

  10. Oricum banda ta era ocupata deci ala avea prioritate … si aia nu prea era panta…

  11. @GeluCJ L-am vazut acuma si imi mentin in continuare parerea. Acolo nu cred ca e vorba de prioritate de rampa..

  12. Pt cei care nu cred ca e rampa, uitati-va la gardurile de pe margine cum sunt construite …

  13. @radu11 Atunci de ce crezi ca cel de la 0:10 (din stop-cadru) s-a oprit?

    @Alexinho Da, banda era ocupata de obstacole imobile (masini parcate) si eu urcam. Vezi art. 135, lit. e) citat de colegul @Discordless mai sus.

  14. @MihaiS Poate imaginile dau o perspectiva eronata asupra configuratiei strazii Meteor, care coboara si urca. De aceea am dat link si la clipul suplimentar. Daca nici cu acela nu se clarifica situatia, e destul de grav 🙁

  15. eu nu am vazut nici un indicator pentru urcare cu inclinare mare / coborare periculoasa. exista?

  16. @Lucian Nu exista un astfel de indicator. Trebuia sa fie?

  17. minu si daca vrei iti si explic .dragul meu tu erai normal^pe contrasens. in sensul tau era oprirea interzisa deci mai multa atentie la semne

  18. Imi pare rau Gelu, minus de la mine! Asta e depasire, nu mai e prioritate de rampa, te-ai bagat peste el! Imagineaza-te ca depasesti la deal un tir, te astepti sa fi lasat de ala care coboara? E fortata situatia, iarna o inteleg, e de bun simt!

  19. @areveul
    Nu cred ca se poate numi asta depasire , cel putin asta inteleg din ultimele cuvinte „dacă pe sensul de mers al celui care urcă se află un obstacol imobil. în această situaţie manevra nu este considerată depăşire în sensul prevederilor art. 120 lit. j);”

  20. @arefeul
    Defapt am citit eu gresit , am crezut ca e coboara in loc de urca , deci ai dreptate.

  21. E foarte discutabila faza daca ne ghidam dupa lege, latimea permitea trecerea celor doua vehicule unul pe langa altul… era de bun simt pentru celalalt sa lase libera urcarea, parerea mea e ca s-a fortat, de-aici si votul meu, putea preintampina foarte simplu decelerand! si era cu adevarat un subiect interesant de discutie …

  22. deci..? ce se intampla in caz de accident? venea militianu` cu bolobocu` sa vada daca-i rampa sau nu? 😀

  23. + E foarte fina manevra pe care ne-o arati azi. Multi nu cunosc. D’aia e mai bine sa nu risti nimic.

  24. @Hellvis Da, intr-adevar e fina, dar are toate elementele pentru ilustrarea acestei prioritati de rampa, care este o prioritate stipulata prin lege, diferita de cea care apare in urma folosirii indicatoarelor de prioritate. Merci.

    @stai-acolo In caz de accident, era neacordare de prioritate, soldata cu pagube materiale, deci 60 de zile bye-bye permis pentru dna. de la volanul SUV-ului si complicatii pentru mine. Bine ca nu s-a intamplat asa.

    @areveul Nu e nici un bai pentru minus 🙂 , dar din pacate acolo nu prea reuseau sa treaca doua vehicule in paralel. De aceea s-a oprit cel de la 0:10, cum i-am precizat si lui @radu11. Daca observi, cand a trecut primul, m-am retras intr-o „gaura” la 0:22 si am incaput amandoi, cam inghesuiti. Dar cand a venit SUV-ul, aceea portita nu mai exista. Daca depasesti un TIR si acesta e in miscare, nu ai prioritate intr-o astfel de situatie. Daca TIR-ul e in pana/stationat, deci obstacol imobil, da.

    @dalele Nu eram pe contrasens, eram pe sensul opus. Atentie, exista o diferenta fina intre aceste doua exprimari 🙂 Oare de ce? Poate pentru ca sensul meu de urcare era ocupat de obstacole imobile (masini parcate)?

    @radu11 Ai citit foarte bine 🙂 iar eu urcam, dupa cum se vede in imagini. In acest caz nu e vorba de nici o depasire, este doar folosirea a ceea ce legea prevede pentru astfel de situatii.

  25. @GeluCJ – din dex :CONTRASÉNS s. n. sens opus. (< fr. contrasens)

  26. notDiscordless

    @cei care nu fac corelarea intre lege si film:
    1 – masina care filmeaza a coborat o panta si a urcat o RAMPA in momentul „evenimentului” interesant din acest film.
    2 – legea, in alt limbaj, spune ca daca URCI si ai masini PARCATE pe banda ta, ai prioritate sa depasesti iar cei care vin din sens OPUS, de la deal, trebuie sa se opreasca sa-ti acorde TIE (masina care filmeaza) prioritate.

    radu a inteleg fix invers (ca ala care coboara are prioritate) de ex.

    3 – MASINI PARCATE sunt pe toata banda pana sus, nu se misca nimeni decat masina care filmeaza si cea care coboara.

    4 – Masina care filmeaza e in URCARE in momentul evenimentului interesant de aici… nu cred ca pot accentua mai mult asta.

    In rest toate bune si frumoase 😀 +
    L.E.
    Cei mai multi comenteaza in necunostinta de cauza (sau, ma rog, multi) pentru ca sunt din Bucuresti unde nu ai unde (si, lol, de ce) sa aplici aceasta prevedere legala

  27. @GeluCJ te intreb: cine decide daca-i rampa acolo sau nu? Crezi ca vine militianu` cu bolobocu`?

  28. E aiurea chestia cu prioritatea la urcatul in rampa. Pai asa orice drum foarte putin inclinat se poate considera in rampa? E penibila aceasta logica. Presupun (asa mi se pare de bun simt) ca organul se uita daca exista indicator specific, sigur nu vine cu polobocul. Asadar, in cazul de fata nu se aplica prioritatea in discutie, nu vad semnul de avertizare panta cu inclinatia de x%.

  29. @ics stiu. ajungeam si acolo, doar ca am luat-o incet 😀

  30. @ics – e putin discutabila treaba. mi se pare logic sa se aplice legea in prezenta indicatoarelor. la descrierea indicatoarelor este specificata prioritatea, dar in articole nu se detaliaza ca se aplica in prezenta indicatorului.

    • @Lucian: indicatoarele sunt de avertizare, nu creeaza in mod expres o obligatie, ci art. 135 creeaza obligatia. Lipsa indicatoarelor de avertizare induce faptul ca panta/rampa nu are o inclinatie mai mare de 7% care sa necesite aplicarea „prioritatii de rampa”
      Si stim si noi ce bine isi face treaba administratorul drumului. Eu unul vad indicator intru sa depasesc, iar daca nu vad indicator stau in banca mea si astept.
      In Cluj chiar sunt multe rampe/pante si culmea foarte putini cunosc regula, desi exista indicatoare.

  31. @Jica Logica acestei prioritati e foarte simpla, in nici un caz penibila. Celui care opreste in rampa in spatele obstacolului imobil ii este mult mai greu sa plece mai departe in urcare, decat celui care coboara, care incetineste sau se opreste si apoi merge mai departe.

  32. @GeluCJ http://www.trafictube.ro/ironman/
    E evidenta rampa, da?
    Presupunem ca utilajul pe care il depaseste dacia, stationeaza, nu merge incet.
    Are dacia prioritate?

  33. @ics nu neparat ca n-are inclinatia mai mare de 7%. Pur si simplu administratorul drumul n-a considerat necesar sa se aplice asa ceva. Asa cum considera sa aplice linia continua unde crede, uneori si unde e vizibilitate buna.

  34. @ics Dar din articol nu reiese ca aceasta regula se aplica doar in prezenta indicatorului. Am omis eu ceva :D?
    Si ca intrebare, considerati ca ar fi nevoie de un astfel de indicator, avand in vedere inclinatia strazii, cat se observa din clip?

    • @MihaiS: discutii din astea se duc la infinit. In cazul in care exista indicator se elimina orice dubiu asupra vinovatiei in cazul unui accident.
      P.S.
      Daca mai vrei discutii, uite si aici la art. 127 alin 2:
      (2) În cazul vehiculelor de aceeaşi categorie, obligaţia de a efectua o manevră de mers înapoi revine conducătorului care urcă, cu excepţia cazului când este mai uşor şi există condiţii pentru conducătorul care coboară să execute această manevră
      Care este mai usor? 😀
      Sper ca stim sa facem diferenta dintre un drum ingust si/sau cu declivitate si un drum cu declivitate pe care sunt obstacole imobile.

  35. @ics Eu nu intreb ca sa contrez, intreb pentru a-mi face clare unele lucruri care nu-mi sunt.

  36. @ics Art. 127 este pentru drumuri publice inguste (e.g. trecere ingustata la o banda) cu/fara declivitati. Aici e vorba de o strada cu doua benzi, cate una pe sens.

    @stai-acolo Art. 135 refera o situatie in care tu cobori, celalalt urca si exista in calea lui un obstacol imobil, pe care-l vedeti amandoi. Pentru a acorda aceasta prioritate, trebuie sa vezi in primul rand 🙂 Daca ma intrebi de depasirea facuta, in conditiile apropierii de varful de rampa, fara vizibilitate, aceea a fost imprudenta.

  37. @GeluCJ cand e rampa? La 0.1% inclinatie? La 4,5%? La 12%? Cine decide daca e rampa sau nu, legal? Tu? Aia cu SUV-ul? Administratorul drumului? Militianu` de la circulatie? Badea Ion?
    Presupunand ca ar fi fost un accident, reiau intrebarea: mergea militianul la fata locului cu bolobocul?

    PS: ca sa fiu rautacios si sa-mi intelegi mai bine punctul de vedere, mie nu mi se pare ca e vreo inclinatie acolo. Nu vad nicio rampa. Si nici nu e vreun indicator ca ar fi.

  38. Inteleg care este legea, si as vrea sa facem distinctie intre „ce spune legea” si „ce ar trebui sa spuna legea”

    Care este motivatia pentru prioritatea de rampa? Ca e greu sa pornesti in rampa? Regula respectiva a fost scrisa candva pe vremuri pe cand ambreiajele erau niste mecanisme foarte fragile, sau ce? Chiar este o problema serioasa pentru soferi pornitul din rampa?

  39. verdenpom

    pfui e complicat sa ma bag si eu la teoreme, cedare de prioritate pe rampe ma gandesc pe drumului cu circulatie pe ambele sensuri…, dar din cate observ eu nu este asa ci sunt 2 snesuri frumos delimitate iar a ta fiind blocata tu ar trbeui sa sa le dai lor prioritate deoarece ai intrat pe sensul lor de circulatie

  40. @stai-acolo La intrebarea asta nu pot sa-ti raspund, deoarece legea nu prevede o valoare exacta a inclinarii pantei/rampei, ci numai conditiile deja expuse in care se face acordarea prioritatii de rampa. De aceea, consider ca aprecierea ramane la latitudinea celor care circula pe drumul respectiv, in conditiile de mai sus. Sa nu exageram acum chiar cu valori de 0.001% pe o lungime de 1 m 🙂
    Dupa cum scrie si @ics, daca exista indicator de coborare/urcare periculoasa, atunci lucrurile sunt si mai clare.
    Alte exemple de situatii asemanatoare: se interzice depasirea in curbe (nu se specifica unghiul) si in alte locuri (cine poate spune de cate tipuri pot sa mai fie?) unde vizibilitatea este redusa sub 50 m; se interzice intoarcerea vehiculelor in locurile unde soliditatea drumului nu permite (cine decide asta?); se interzice oprirea voluntara a vehiculelor in locurile in care este impiedicata observarea unui indicator sau semnal luminos (cine decide?) s.a.

    @tutike Da, aceasta este, am scris mai sus. Nu toti sunt usori ca noi (1-1.5-2 t). Daca in locul meu era un TIR de 20 t, nu-i este atat de simplu sa porneasca din rampa.

    @verdenpom Daca era pe teren orizontal, da (Regulament, art. 132). Daca legiutorul dorea ca asta sa se aplice in absolut orice situatie, ce rost mai are art. 135, lit. e), care descrie o exceptie?

  41. Am vrut să fiu de acord cu cei care au zis că ăla avea prioritate dar îţi dai repede seama că nu este aşa, uitându-te la trotuar şi garduri.

    Ai procedat corect!
    Este rampă. PUNCT!

  42. verdenpom

    nu stiu e cam cu 2 batai chestia cu imobil in caz de accident putea sa zica culpa comuna pt ca masina este mobil atat timp cat nu este avariat, adica avarii + triunghi fata spate acum nu stiu conform regulamentului da ai avut prioritate dar sa fim seriosi nu poti retine toata cartea pe de rost nici eu nu o stiu acum si a trecut putin peste un an abia

  43. @Andi Sper 🙂

    @verdenpom Multi ani la volan fara incidente iti doresc! Ca sa se observe ca nu obisnuiesc sa intru in fortaj peste cel de pe sensul opus, un link cu o situatie asemanatoare (2010), unde am criticat modul de a depasi al taximetristului (masina de gunoi era in miscare).

  44. Ai prioritate in rampa in sectorul de drum care este semnalizat ca rampa. In rest NU.
    Pentru cei care sustin ca au prioritate in rampa in orice sector unde fizic se afla in rampa (dar nesemnalizata ca atare) o scurta intrebare: pe sectorul de drum ce indeplineste conditiile de autostrada ( sensuri separate , banda de urgenta , etc), dar nesemnalizata ca autostrada, pot merge cu 130 ?
    Sau 2 : intr-o curba usoara, dar nesemnalizata ca si curba, si cu linie discontinua, nu pot depasi pentru ca fizic drumul nu este rectiliniu ( deci curba, unde depasirea este interzisa??).
    Oricum, in legislatia rutiera, orice element(curba, intersectie, drum ingustat, rampa, giratoriu, sens unic, etc.) este ori definit, ori semnalizat, niciodata lasat la aprecierea altora..

  45. @Adydum Deci judecand asa, crezi ca in situatia din secventa aceasta puteam sa ma duc linistit peste masina de Scoala (asa cum a facut SUV-ul), eventual producand si un impact frontal, doar pentru ca nu exista indicator de coborare/urcare periculoasa (panta sau rampa egala cu/mai mare decat 7%)?

  46. Cam in orice situatie in care te „duci linistit peste masina de …” poti fi scos vinovat, chiar daca ai sau nu prioritate. Raspunsul la intrebarea de mai sus: rezultatul poate fi acelasi indiferent de ce indica bolobocul.
    Alte situatii care arata ca reglementarile rutiere sunt peste situatia fizica din teren:
    – Ai pe dreapta si stanga cladiri dar nu ai indicator de inceput de localitate: mergi cu viteza extraurbana.
    – Ai iesit din oras, camp pe stanga si dreapta, dar indicator de iesire din localitate este cativa km mai in fata: Mergi cu viteza urbana.
    – Ai indicator de drum ingustat dar drumul inca are aceeasi latime: se aplica regulile pentru sectorul de drum ingustat.
    – Ai indicator de trecere la nivel cu calea ferata: te comporti ca atare chiar daca aceasta nu exista fizic. etc…
    Eu cam am spus ce am avut de spus, tu poti in continuare sa crezi in prioritatea de boloboc . Si nu uita, cand vezi ca s-au terminat casele, arde-o pentru ca radarul aflat sub indicatorul de iesire din localitate ( undeva dupa vre-o 2 km de camp) sigur te va lasa in pace cand le vei explica ca fizic tu nu mai esti in localitate.
    Si nu uita: cred ca peste 80% din drumurile din RO nu se afla drept, pe campie, deci cam in permanenta exista prioritatea asta de rampa..

  47. pinguinu nuclear

    sustin ce zice @stai-acolo. Panta inseamna orice drum cu o alta inclinatie decat 0 grade. Cu iti dai seama ca e panta? Doar dupa semn. Care este unghiul de la care un sofer realizeaza ca coboara/urca? In nici un caz nu este acelasi la toti soferii. Daca tu esti constient ca urci un drum cu inclinatie de 1 grad, cel care coboara poate fi constient ca coboara doar de la 1.5 grade in sus. La aprecierea cui se lasa existenta unei pante/rampe? Semnul. Daca nu e semn, nu e rampa/panta.
    (esti tu sigur ca primul sofer ce a oprit sa treaca celalalt a oprit pentru ca stia de panta/rampa? Poate e doar un sofer mai sperios sau mai relaxat sau mai politicos si a considerat ca nu are rost sa se inghesuie pe langa cel care urca…)

  48. @Adydum felicitari pentru inventarea unui nou termen: prioritatea de boloboc! 😀 existau deja: de semnal, de gabarit, de tupeu, etc.

  49. in primul rand nu era rampa/panta unde te-ai intalnit tu cu respectivul
    in al doilea rand treaba cu prioritatea in rampa e in felul urmator: daca nu intalnesti un obstacol cel care coboara panta are prioritate (intr-un fel e logic daca pur si simplu e ingust drumul cineva trebuie sa dea cu spatele deci cel ce urca manevreaza mai usor), iar in cazul in care intalneste un obstacol-cazul de fata cel care coboara trebuie sa opreasca in dreptul obstacolului pt a face loc celui care urca
    esti sigur ca ai luat pe meritul tau permisul?

  50. eu nu am gasit limita de 7% a inclinarii nicaieri, doar pe semnul de comborare/urcare apare 10%.
    Sunt 2 lucruri diferite:
    1. orice mica inclinare poate fi considerata panta/rampa daca nu trebuie sa luam in calcul existenta semnului de urcare/coborare.
    2. in lege nu se specifica ca doar in cazul unei „coborari PERICULOASE” sau ” urcare cu inclinare MARE” se aplica prioritatea ci „e) când circulă în pantă faţă de cel care urcă, dacă pe sensul de mers al celui care urcă se află un obstacol imobil.”.
    @GeluCJ – din filmuletul tau se vede ca fortezi inceperea urcarii cu toate ca nu aveai loc de sedanu toyota.

  51. verdenpom

    obstacol imobil dar avand in vedere ca masina statea si soferul sa scarpina nu stiu cat de imobil se considera… as intelege imobil printr-o masina avaratiata cu triunghi in fata si in spate, un pom cazut, un om mort, de aceea se nuemste si automobil, si nu imobil (bloc,casa etc)

  52. Gelule, explica-mi si mie ce faci in situatiile urmatoare: drum national, urci o rampa semnalizata cu indicator de inclinare si sensul tau de mers e ocupat de un tir ce are pana. Si acum cele doua situatii:
    a. nu e curba si ai vizibilitate. de pe sensul opus vine un TIR si nu ai timp sa treci decat daca franeaza el. te bagi in DEPASIRE cu prioritatea de panta in minte sperand ca el o sa franeze? sincer, decat sa ii opresc pe toti cei de pe sensul opus ca sa depasesc eu in panta, mai bine stau linistit si astept, ca doar sunt in stare sa tin masina din ambreiaj ca sa fiu gata sa ies repede cand se elibereaza.
    b. este curba si nu ai vizibilitate. te bagi direct pentru ca ai prioritate de rampa?

    Ganditi-va de doua ori inainte sa veniti cu asemenea „teorii” care par frumoase pe hartie si in lege, dar in realitate nu sunt chiar asa. Or fi copilasi de 18 ani care acum isi iau carnetul si se iau dupa ce ziceti voi, „expertii”. Doamne fereste de ce se poate intampla daca incerci sa depasesti cu prioritatea de rampa in minte. Mai bine i-ati invata cum sa fie prudenti si sa nu depaseasca agresiv, asa cum faci tu aici.

  53. sa depasesc eu in RAMPA am vrut sa zic…

  54. si inca ceva, gelule: daca erai asa sigur ca ai prioritate acolo de ce nu ai mers usurel ca un boss si in loc ai fortat ca sa te incadrezi la limita. mergeai usurel, te intalneai cu toyota acolo unde nu mai aveati loc amandoi si o fortai sa dea inapoi, asa cum face acest baiat „deosebit” aici: http://www.trafictube.ro/educatie-rutiera-fortata-sensul-unic/ . video mai penibil decat cel al lui vladcatalin nu exista pe tt.

  55. Prietene, gresesti ! Toyota chiar avea prioritate. Tu te-ai angajat intr-o depasire, in care trebuia sa acorzi prioritate celor din sens invers. Prioritatea in rampa e cu totul altceva. Se aplica acolo unde drumul este ingust si nu incap 2 vehicule deodata. Aici nu e cazul. Interpretezi gresit. Iar daca crezi ca e ok cum zici tu, ar insemna ca pe orice urcare pe orice deal unde este linie intrerupta, poti urca pe contrasens. Ai grija la TIR!

  56. clocord, exact asa zic si eu!

  57. @M – In general in rampa nu ai vizibilitate. Daca ai remarcat, pe drumurile nationale (si nu numai), in rampa, pe sensul de urcare, vei avea aproape intotdeauna o linie continua.

  58. Kor, ce am zis eu era doar un exemplu exagerat. si in video omul se afla in depasire, pe contrasens, iar cel cu toyota are prioritate. numai ca el spune alte prostii si poate unii chiar il cred

  59. @M – Da. Eu nu te-am contrazis in legatura cu prioritatea. E destul de simplu, in rampa are prioritate cel care coboara daca drumul sau portiunea de drum in rampa nu este destul de larga pentru a permite trecerea a doua vehicule unul pe langa celalalt. In cazul in care exista cate o banda pe fiecare sens de deplasare dar unul dintre sensuri e bloacat, nu mai exista nici un fel de prioritate de rampa. Cel care se afla pe sensul blocat asteapta cuminte pana celalat, din sens contrar, trece. Nu conteaza de unde vine, de sus, de jos…

  60. Am vazut ca se face referire la articolul 135 litera e) :
    – „când circulă în pantă faţă de cel care urcă, dacă pe sensul de mers al celui care urcă se află un obstacol imobil. În această situaţie manevra nu este considerată depăşire în sensul prevederilor art. 120 lit. j);”
    Asa ca revin cu o completare din DEX:
    – IMOBÍL ~ă (~i, ~e) (în opoziție cu mobil) 1) Care nu se mișcă; care nu-și schimbă poziția; nemișcat; fix. 2) (despre bunuri materiale) Care nu poate fi mișcat din loc; de neclintit; imobiliar. /<fr. immobile, lat. immobilis
    Asadar, o masina (un bun material), poate fi miscat din loc, deci este mobil, nu imobil.

  61. @clocord – ai auzit de expresia „imobilizarea masinii”?

  62. Am auzit. Dar tu ai citit ce am scris eu? Eu cred ca legea face clar referire la un ” ubstacol imobil”, nu la o „masina imobilizata”.

  63. Discordless

    IMOBÍL ~ă (~i, ~e) (în opoziție cu mobil) 1) Care nu se mișcă; care nu-și schimbă poziția; nemișcat; fix.

    O masina oprita este un obstacol imobil. Nu trebuie sa fie neaparat cimentata ca sa fie obstacol imobil.

  64. @clocord – cred ca exagerezi cu interpretarea legii combinata cu dex. putem spune lejer ca un tir incarcat, cu frana de mana trasa intra in categoria „Care nu poate fi mișcat din loc”. imobilizarea masinii se poate traduce prin blocarea rotilor astfel incat sa nu poata fi miscata de pe loc.

  65. Nu exagerez, incerc sa evidentiez care este interpretarea corecta.
    E penibil sa crezi ca orice „obstacol imobil” (vezi: pisica moarta, baba grasa lesinata, etc) care se afla pe sensul tau de mers la urcarea in rampa, si tu il ocolesti, iti da dreptul sa te bagi in fata celuia care vine din sens opus.
    Iar in incheiere, citez un coleg de pe un alt forum, care si el a citat la randul lui: „Urmare a cererii dumeavoastra inaintata Brigazii de Politie Rutiera si inregistrata sub numarul de mai sus, va comunicamurmatoarele:
    – conform prevederilor art. 135 lit.e din Regulamentul de aplicare al OUG nr. 195/2002, privind circulatia pe drumurile publice, in acceptiunea legiuitorul sintagma « obstacol imobil » se refera la acele lucrari de refacerea a carosabilului, semnalizate corespunzator conform standardelor in vigoare, obstacole aflate in zona drumului public, care pot impiedica vizibilitatea conducatorilor . „

  66. bravo clocord . Q. E. D.

  67. @clocord – poti publica aici raspunsul politiei?

  68. IMHO, eu as inclina sa interpretez articolul in spiritul legii, nu in litera ei.

    Pai si daca lucrarea de refacere a carosabilului nu-mi impiedica vizibilitatea, ci pur si simplu posibilitatea de deplasare pe acea banda? 🙂 In acest caz nu e obstacol imobil, deci trebuie sa trec prin el, sau cum?

    @clocord – situatia din clip e inversa fata de articolul 135: in fata celui care COBOARA este un, hai sa-i zicem, obstacol (o masina parcata aiurea).

  69. @clocord – „in acceptiunea legiutorului”?!? „Acceptiunea” asta trebuie scrisa alb cu negru undeva (lege, HG, etc.) altfel este interpretarea personala a unui salariat al Politiei Romane si poate fi combatuta in instanta extrem de usor.

  70. de ce sa ne complicam cu un boloboc? daor avem masini pentru asta 🙂

    Despre faptul ca e rampa sau nu – cine contesta asta, sa se duca acolo si sa stationeze fara frana. Asa, ca vecinii sa poata muta masina inainte inapoi un metru sau doi daca le blocheaza poarta.

    Care se duce in spate as zice ca e pe o rampa si are prioritate. Daca sta fara sa se duca inainte (fara prioritate) sau inapoi (prioritate) atunci se acorda prioritatea normala (daca ai obstacol pe banda, opresti si te asiguri si dai prioritate pt sensul opus). Daca te duci inapoi, atunci as zice ca ai avea prioritate conform legii.

    Cu sau fara marcaj de drum in panta/rampa.

    Cu stima, Vio

  71. Mai este o speta, nu stiu daca te-ai „batut” de aceasta situatie. Se da asa: Str. Gheorghe Dima (Zorilor), cu masini parcate si pe stanga si pe dreapta. Daca tu cobori pe Dima, din strada Observatorului (capat 35) si altul urca si nu apuci sa te tragi pe o straduta sa il lasi sa urce, ce faci? Aici ma refer la urmatorul fapt: cui este mai usor sa dea cu spatele? Tie, ca ai de utilizat doua pedale, ambreiaj si acceleratie (in 80% din cazuri) sau celui care urca, el avand de operat o singura pedala si anume aceea de frana, lasand masina sa „curga” pana la cel mai apropiat refugiu? Asta in situatia in care sunteti la o distanta aproximativ egala de cele mai apropiate refugii, atat pt tine cat si pt el si bineinteles daca nu il vezi din timp, caz in care il astepti sus (daca il vezi).

    Ti-am descris o situatie de rampa, ca ma lovesc de ea aproape in fiecare zi si daca se poate sa imi raspunzi cu parerea ta, dar sa o faca si altii locuitori ai Cluj-ului care circula in aceasta zona.

  72. Deoarece ieri a fost o zi destul de plina, incerc azi sa raspund la cateva din comentariile postate pana acum. Admit de la bun inceput ca pot sa ma insel asupra unor aspecte, astfel incat aceste randuri trebuie vazute ca o incercare de a pune o anumita ordine in idei, iar la sfarsit niste concluzii personale.

    Deci …

    @clocord Nu este surprinzator acest raspuns al Politiei Rutiere (iau afirmatia de buna-credinta). M-ar interesa in mod deosebit si un link, ceva, poate documentul prin care s-a dat raspunsul. Esti amabil sa ne ajuti cu asta?

    @123vio O idee buna, care pusa in aplicare poate va convinge unele persoane ca acolo este o coborare, urmata de o urcare 🙂

    @Discordless Poate ne inselam amandoi si ca noi altii, care daca vad o masina stationata/parcata/avariata sau un alt tip de obstacol in rampa (diferit de lucrarile rutiere mentionate de @clocord in raspunsul Politiei + completarile ca: trebuie semnalizate conform standardelor si in plus sa impiedice vizibilitatea soferilor), iar in spatele lui un TIR care se chinuie sa urce, in loc sa-l tina acolo, il lasa sa treaca pe langa obstacol 🙂

    @Cip Sunt curios sa vad si eu acest raspuns.

    @Adydum Am sa-ti dau dreptate in ceea ce priveste afirmatia initiala si anume, poti fi scos vinovat chiar daca n-ai nici o vina, iar asta nu se aplica numai in domeniul rutier.

    Ma alatur felicitarilor colegului @stai-acolo pentru exprimarea „prioritate de boloboc” care este amuzanta. De cand postam pe TT, s-au inventat tot felul de termeni, unii care au devenit consacrati si utilizati, altii simpatici. Apreciez originalitatea, fiecare vrea sa fie mai deosebit in felul lui si asta e bine pentru ca exista diversitate. In acest spirit, sugerez folosirea unei metode mai moderne decat bolobocul mentionat: navigatorul iti poate indica mai bine altitudinea la care esti intr-un anumit moment. Trebuie doar sa te uiti putin pe valori si iti dai seama daca ai urcat sau coborat. Hai sa-i zicem „prioritate de altitudine”, desi nu cred ca va avea acelasi succes.

    Sunt destule drumuri in RO cu rampe si pante pentru ca avem o tara frumoasa. Insa, afirmatia ca in permanenta exista aceasta prioritate de rampa este falsa. Pentru a fi aplicata, este necesar sa fie indeplinite conditii asupra carora nu mai insist. Ele rezulta din legislatie si din acceptiunea ca exista doua categorii importante de prioritati: cea acordata prin lege si cea acordata prin indicatoare de reglementare a prioritatii de trecere. Prioritatea de rampa face parte din prima categorie.

    @pinguinu nuclear Poate ca eu gresesc, caz in care pe viitor probabil voi fi mai atent, dar cred totusi ca acordarea sau nu a prioritatii de rampa nu este direct conditionata de prezenta indicatoarelor de urcare/coborare cu valori >=7% (indicatoare de avertizare). Asta pentru ca in primul rand, repet, este o prioritate acordata prin lege, nu oferita de indicatoare ca de exemplu, prioritatea drumului cu prioritate sau prioritatea fata de circulatia din sens invers.
    In al doilea rand, hai sa ne imaginam o situatie ipotetica. Tu intri pe o strada in rampa care are indicator „Urcare cu inclinare mare” (sa zicem 7%), intalnesti un obstacol imobil (sa zicem o lucrare rutiera ca sa nu ne certam cu Politia asupra semnificatiei obstacolului) si vrei sa treci pe langa el (nu e depasire pentru tine). Eu in acelasi timp cobor pe aceeasi strada, nu observ indicatorul „Coborare periculoasa” (cu aceeasi valoare evident 🙂 ) pentru ca … pur si simplu pe sensul meu acest indicator lipseste! (nu e ceva iesit din comun)
    Nu am la mine nici boloboc/navigator 🙂 sunt tantalau si nu-mi dau dea seama ca e coborare, nu vad nici un indicator si ma trezesc cu tine direct in fata pe sensul meu. Daca marsez pe ideea ca trebuie sa acord prioritate de rampa numai daca exista indicator, in acest moment pentru mine, teoretic prioritatea de rampa nu exista si intru in tine. Cum pot sa-mi sustin cauza in fata Politiei cand trebuie sa dau explicatii pentru accident (sa zicem ca nu vrei sa facem amiabila 🙂 )?
    Orice asemanare cu vreo situatie reala intalnita pe drum e pur si simplu intamplatoare 🙂

    @M
    b) Daca nu ai vizibilitate, nu te bagi, indiferent de situatia in care esti. Este o regula care te fereste de accidente. Daca o faci, poate de mai multe ori iti merge, castigi o falsa incredere si crezi ca esti invulnerabil. O singura data daca gresesti grav, e posibil sa nu mai ai apoi ocazia sa incerci.
    a) Daca apreciezi ca nu esti in stare sa treci, nu te bagi. Nu conteaza ca e rampa, panta sau drum orizontal. Nu stii daca celalalt va frana sau nu, ori daca te va evita pe acostament. Poti sa-l atentionezi cu claxonul sau flash-ul, dar nu poti anticipa daca el vede lucrurile la fel ca tine. Eu n-am inventat nici o „teorie” (ea exista in lege), nici n-am pretentia de „expert” in legislatie rutiera (sunt altii mai buni ca mine), nici n-am indemnat pe cineva sa faca la fel. „Depasire agresiva” este in opinia mea cu totul altceva. Daca te referi la trecerea din clip, eu i-as spune o incercare de a evita un accident. Nimeni nu a avut de suferit.

    In incheiere, pana la urma nu-mi pare rau ca am postat clipul. Tinand cont de comentariile Dvs., parerile exprimate pana acum si existenta in legislatia rutiera a:

    Art. 127. – (1) Pe drumurile publice înguste şi/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circulă din sensuri opuse, unele pe lângă altele, este imposibilă sau periculoasă, se procedează după cum urmează:
    a) la întâlnirea unui ansamblu de vehicule cu un vehicul conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele;
    b) la întâlnirea unui vehicul greu cu un vehicul uşor, conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele;
    c) la întâlnirea unui vehicul care efectuează transport public de persoane cu un vehicul de transport mărfuri conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele.
    (2) În cazul vehiculelor de aceeaşi categorie, obligaţia de a efectua o manevră de mers înapoi revine conducătorului care urcă, cu excepţia cazului când este mai uşor şi există condiţii pentru conducătorul care coboară să execute această manevră, mai ales atunci când se află aproape de un refugiu.

    Art. 132
    Conducatorul vehiculului al carui mers inainte este obturat de un obstacol sau de prezenta altor participanti la trafic, care impun trecerea pe sensul opus este obligat sa reduca viteza si la nevoie, sa opreasca pentru a permite trecerea vehiculelor care circula din sens opus.

    si

    Art. 135. – Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si în urmatoarele situatii: […]
    e) când circula în panta fata de cel care urca, daca pe sensul de mers al celui care urca se afla un obstacol imobil. În aceasta situatie manevra nu este considerata depasire în sensul prevederilor art. 120 lit. j); […]

    fiecare dorind sa spuna ceva in felul lui, dar poate nu in cel mai clar mod, existand situatii de suprapunere si dupa cum a scris @Adydum poti fi scos vinovat chiar daca nu e asa, as concluziona ca pentru a nu ajunge in situatii critice ca si cea din clip, mai ales in faza de urcare pe rampa, indiferent daca exista sau nu indicator, este nevoie de prudenta si asigurarea suplimentara ca cel care coboara intelege contextul si iti faciliteaza trecerea.

    In ce priveste faza de coborare, in momentul in care cel care urca pe rampa intalneste un obstacol imobil pe sensul lui (chiar daca nu e vorba de niste lucrari rutiere), personal, am sa-i acord prioritate de trecere ca si pana acum (vezi aici). Daca e necesar, se poate proceda si conform art. 132 (vezi aici).
    Drumuri bune tuturor si conduceti cu atentie!

    P.S. Multumesc tuturor celor care au votat plus/minus din logat sau visitor pentru faptul ca si-au manifestat interesul.

  73. …….fara cuvinte la comentariile unora….
    +

  74. @GeluCJ – de ce nu ai acordat prioritate sedanului toyota inainte sa urci panta? Nu ai fortat inceperea urcarii?

Adaugă un comentariu

Politica de confidențialitate. În cazul în care vei bifa opțiunea de mai jos poți oricând să te dezabonezi prin butonul "dezabonare" din fiecare mesaj sau scriindu-ne la contact@trafictube.ro.