Chestia asta am învăţat-o de la un suv cu numere de Franţa, într-o zi când circulam de la Oradea la Bucureşti. Practic, beneficiind de un motor mai mare şi de o experienţă mai bogată de şosea, omul depăşea tirul şi rămânea pe contrasens, acolo unde se putea, semnalizându-mi mie că e ok să mă bag şi eu în depăşire.
Am mai întâlnit asta de câteva ori, inclusiv la români, dar, ca şi semnalele date de tiruri, sunt prea puţine şi trebuie luate cu precauţie.
25 comentarii
Interesantă manevră.
Asta chiar nu o stiam. Bun de notat 🙂
Ideea e sa nu te dai tu la o parte in ultimul moment si sa lasi 2 masini bot in bot! Eu in general prefer sa ma asigur eu ca nu vin masini din fata.
si tot asa, cand ne repliem si nu e cazul de frana in sensul ca nu ne intercalam din scurt intre doua masini apropiate, acceleram la repliere si lasam mult loc in spate, in functie de cate masini vin dupa noi. Adica daca in fata noastra e un tir si in fata tirului nu mai e nimic, dupa ce depasim tirul ne repliem pe mare accelerare, nu cu frana, ca sa ramana mult loc pentru aia care vin in depasire dupa noi.
aia cu replierea e prea finuţă si fara o schema pe a4 nu merge
„Multumesc mult” … am permis din 1997 si multi zeci de mii de km si cu masina si cu motorul. Nu m-as baga intr-o depasire cand nu vad in fata. Eu imi cunosc muuult mai bine ca tine masina / motorul, stiu ce poate si daca am timp sa ajung in fata masinii / tirului care vreau sa-l depasesc. Cum pot aprecia distanta pana la masina care se apropie? Tu-mi spui ca e ok sa depasesc … dar cum? cu retragradat si blana? sau la pas. daca stai pe contrasens si-i „spui” ca-i ok sa depaseasca, si ala / aia (mai ales) se tot „coieste” ca nu vede in fata, ii e frica si se hotareste sa depaseasca, si-o face lent si vezi ca intre timp apare ala care vine din fata cu A8 cu 250km/h blana, atunci cum ii mai faci semn sa se grabeasca? sau ce-i mai faci in situatia asta. bagi avariile :))
Parerea mea: %@$%^$#^%& … nu comentez … doar ingreunati traficul. Pe sosele mai sunt si persoane mai putin „intuitive”. Daca ar fi o idee buna asta descrisa de tine mai sus, ar trebui introdusa pe undeva prin codul rutier, macar la „e bine de stiut”. Pana atunci eu prefer sa ma asigur singur / fiecare pe barba lui. Nu vreau sa am remuscari dupa.
Cel mai probabil chestia asta e „luata” de pe la motociclisti de la „mersul in grup” unde se practica ghestii de genu „ajuta-i pe toti sa depaseasca”.
Am un toturial de „mersul in grup cu motocicleta”. Cauta-ma pe yahoo – „mihai_2b3” si ti-l dau. Ar fi o treaba buna sa stie si cei cu masina cam cum se procedeaza prin motociclism – sa stii cam ce „urmeaza” sa faca ala cu motocicleta, sau daca se baga in depasire – de ce ramane acolo si ocupa banda pana depasesc toti.
2b3 chestia asta nu e pentru toata lumea. exemplificam doar o chestie care se face de catre unii, printre care si eu, fara sa ne gandi la „hai sa ii fac o gluma, sa ma dau la o parte si sa il las sa faca accident”.
sigur, fiecare face ce stie mai bine.
Eu m-am folosit mult de cei care depaseau si ramaneau pe contrasens (sau depaseau in continuare) mai ales daca erau la o distanta apreciabila in fata mea. E si logic, pana la urma nu ma intereseaza ca el vrea sa-mi semnalizeze ca e liber, dar atata vreme cat el e pe contrasens, e sigur ca nu e vreo alta masina in fata. Si la fel, mai stiu berbeci care stateau in curul unui camion (unul mi-a spus pentru ca din cauza aluia care a ramas pe contrasens, el nu vede daca-i vine masina din fata) fara sa se gadeasca ca din moment ce unul a ramas pe contrasesn dupa depasire, nu vine nimeni de pe contrasens. De astia mi-era cam frica pentru ca in orice moment puteau sa realizeze si ei ca pot depasi, asa ca se bagau dintr-o data in depasire, fara sa se asigure. De nenumarate ori am fost in pozitia in care sa franez violent numai pentru a-i evita pe berbeci.
pentru romania cel mai sigur e sa depasesti cand ai vizibilitate foarte buna..evit de fiecare data sa depasesc cand depaseste si altul in fata mea..el se baga, eu raman de fraier in spate
ideea e: cel care face asta este macar cu 30-50 de metri inaintea masinii depasite, pe sensul opus, astfel incat cel caruia i se adreseaza semnalul sa aiba curaj sa intre pe sensul opus si sa vada pe langa cel care i-a facut astfel semn ca e liber inca mult timp. Moment in care amandoi accelereaza ferm si se duc.
Nu insemna o mergere in orb dupa unul care e in depasire.
Bre Zoso, nu te mai complica, nu le mai baga in cap de astea ca o sa inteleaga unul gresit si murim aiurea si noi. 😀
Zoso, tu o sa mori in depasire, pe contrasens. Iti face unu’ o gluma si ala esti.
o sa iasa un clip mişto.
Eu nu prea as avea increde in astfel de manevre. Nu de putine ori am intalnit gigei care faceau exact ca tine (dar probabil nu din dorinta de a ajuta pe cel din spate) care la un moment dat trageau brusc dreapta de volan si eu ramaneam ca prostu cu o masina care venea din fata.
Se poate rezolva si cu o statie CB. Pe serpentine de obicei intreb camionul din fata daca e liber. O sa ai surpriza ca 90% dintre soferii de masini mari sa-ti raspunda si chiar sa se dea mai pe dreapta.
Am incercat faza asta cand in fata mea era un camion ce mergea cu 30 la ora..l-am depasit mult nitel chiar daca era liber pe dreapta am stat pe banda aia ca semn ca pot depasi si ei cu semnal stanga,am stat pe contrasens ca era drum drept mult si altfel cei din spate vreo 4 au reusit sa iasa si ei.Cred ca de 2 ori am facut schema asta,in rest nu prea ai cum,e un gest frumos dar cam nesigur.
practic de mult chestia asta, pe ceata sau mai des cand cei cu care merg tind sa para neajutorati in depasiri.
Daca nu il cunosti pe cel ce iti tine banda foarte bine, este o tampenie incredibila sa intri in depasire. Posibil ultima tampenie pe care o faci.
Pe de alta parte, daca nu ii cunosti pe cei din spate, mai bine da-te la o parte sa vada drumul, cine stie ce masina au, Matiz sau ceva lent, si o sa creada ca e liber, ca de aia stai tu mult, intra in depasire si nu reusesc sa o faca suficient de repede. Si iti incarci constinta.
Eram sa o patesc asa. Cel din fata a depasit tirul si a ramas pe cotrasens, am intrat in depasire, iar cand am ajuns la capul tirului tiristul a tras stanga de volan deoarece depasea o caruta. Pedala la maximum, schimabat treapta inferioara si am avut timp sa ma strecor. Ramane la aprecierea fiecaruia in functie de situatia in care esti.
Ai ramas pe contrasens dar e cam in curba. Plus ca la secunda 6 e un semn triunghiular care indica o strada pe stanga, dar foarte probabil tu nu l-ai vazut ca erai ocupat sa stai pe stanga.
Riscant, nu mai faceti chestii de astea. Daca vreti sa-i ajutati pe altii in trafic luati-va statie CB, nu stati aiurea pe benzi.
@Camionagiu:’Moment in care amandoi accelereaza ferm si se duc.’
De unde stii tu ce are la motor altul? Poate nu-i trage masina (mai ales cu motor mic, pe GPL si la deal), poate baga aiurea in viteza si in loc sa demareze pune o frana de motor.
Plus ca daca tu ai motor mare si vrei sa ajuti pe unul cu motor mic, mai mult il incurci. Tu ii dai blana si te duci, el nu e la fel de sprinten ca tine si o ia in bot daca situatia se impute pe banda stanga. Nu merge ca un SUV sa ajute un tico in depasiri, tu ai o masina care te scoate din caca si te poti baza pe ea, la un motor mic – conduci preventiv si depasesti cand ai vizibilitate buna.
Si eu fac asta cand e posibil si ma folosesc de manevra asta cand o fac altii.
cateva idei bune: cand faci asta, nu te retragi ca nebunul si eu daca vad ca vine vreunul din fata si stiu ca a intrat altul in spatele meu, dau flash-uri sa mearga mai incet.
In plus, daca cel din spate nu are forta destula, sa nu se bage! Eu nu ma bag cand stiu ca masina mea nu poate!
Daca vine masina din fata, nu uitati sa semnalizati ca va retrageti pe banda. Ajuta mult pe cel din spate sa afle ca ti-a aparut ceva din fata.
In rest , ca sofer trebuie sa stii un lucru: Nu poti face manevra, nu te bagi!
Oare toate chestiile astea „intuitive” si de „intrajutorare” sunt „imbunatatiri” aduse regulilor de circulatie? Flash-uri pentru cei din sens invers, care merg REGULAMENTAR, cu semnificatia „mai usor ca depasec io si fac trenuletz cu inca vreo3 dupa mine”? Stam pe contrasens ca sa stie aia ca nu vine nimeni? Asta cand legea si bunul simt spun ca TU, soferul trebuie sa vezi si sa te asigur ca poti face manevra… Deci, dupa voi, trebuie ca atunci cand depasesti, sa te asiguri doar din spate si sa vezi ce masina depaseste mai in fata (o fi Mercedes SLR, AMG, ba nu e BMW M3)… Si sa-ti aduci aminte performantele ei (putere, acceleratie), apoi faci mintal un test comparativ cu ce ai tu si decizi: poti sau nu poti depasi. Dar chestia aia cu asigurat fata-spate, apreciat viteza depasitului si pe cea a celui care vine din sens invers si luarea deciziei, cum e? E prea plictisitoare, nu? E ca in regulament, nu-i cool. De ce sa ne bazam pe ochii si creierasul nostru? Nuuuu, hai sa ne aruncam orbeste, in depasire, ca ne tine de sase ala din fata. Si cel mai cool ar fi ca exact cand esti ini manevra, ala de sta pe contrasens ca sa depasesti si tu, sa „fuzioneze” cu tirul care venea din sens invers. Atunci vei avea doar doua solutii in viata: participi si tu la „fuziune” sau il ucizi pe cel depasit.
presupune un anumit risc teoria ta
@gunnar: Ba din contra, daca in spatele meu e o masina cu motor mic, si eu raman pe contrasens, mai ales in cazul unei usoare curbe ca in clip, ramasul pe contrasens ajuta mai ales daca ma aflu la o distanta considerabila.
De multe ori m-au ajutat si pe mine altii asa si e util
Buna tuturor, dupa parerea mea cel mai bine e sa ai o statie si sa intrebi camionagii,care raspund in cele mai multe cazuri. Eu personal nu ma servesc de metoda asta decat intr-un singur caz: in caz ca merg in coloana cu persoane pe care le stiu si cu care am vorbit inainte de asta despre manevra si de obicei o combinam cu mersul in „plasa”si asa este foarte eficient si rapid. Tin sa subliniez „doar cu cei cu care am vorbit si pe care ii stiu”, in rest mi se pare o manevra riscanta(exceptie fac cei cu masini cu motoare peste 2 litri:)),deci cei ce pot sa „sara” foarte repede ), deoarece cel care „tine” banda nu stie ce pot eu sa fac cu masina din spate.