It seems javascript is either disabled or not supported by your browser.

Nu faceți ca mine!

Adăugat de seba18
Raportează ca șters! 38

Prima ninsoare de anul ăsta în Timișoara și era să o fac lată! Entuziasmat că în urmă cu două zile schimbasem pompa de ABS/ESP la mașină și că am din nou ESP funcțional după ce iarna trecută o trecusem cu el defect (numai ABS-ul mai mergea), fiind și zăpadă pe jos am zis sa o turez un pic cât să intre ESP-ul și să îl și testez în felul ăsta.
Numai că am exagerat puțin și rezultatul e cel din clipul de mai sus. Nu am anticipat că urmează o porțiune de drum necurățată aproape deloc de zăpadă, iar când am realizat asta era deja puțin prea târziu pentru a mai opri în condiții de siguranță la viteza pe care o aveam.
Bine că nu s-a întâmplat nimic și sper să-mi fie învățătură de minte pentru că putea să se termine urât!

Ce mai caută lumea:
  • ce efect are zapada asupra masinii daca nu o dai jos

31 comentarii

  1. Cum de numai ala cu BMW este parcat aiurea? Nici langa Logan nici cu fundul mai langa stalp, pus fix cat sa nu mai poate parca o masina langa el.

    • Q.E.D et Q.E.F.

      Pentru ca e seria 7 (posibil sa fie versiunea L).
      Seria 7 – Lungime in jur de 5,72 metri versiunea normala, inca 8 cm versiunea L (latime 1,90m).
      Logan – Lungime 4,34 metri (latime 1,70m).
      Logic ca un seria 7 trebuie parcat sub un alt unghi, altfel ramane botul sau fundul in afara.

      On topic:
      Nu facem ca tine.
      Unii exersam in parcarile goale de la supermarket 🙂
      +

  2. Sofer De Prahova

    Nu-mi dau seama ce ai facut mai exact. Masina mea nu are ESP, ci doar ABS, dar nici cu cauciucuri de iarna ieftine, nu ma duceam asa, sanie. Dar, dupa cum spuneam, nu am ESP, si nu-mi dau seama daca ala a preluat controlul masinii, de te-ai dus asa, fara frana, fara viraj.

    • Ce nu se observa pe filmare e ca acolo era o coborare usoara, iar pe jos era zapada usor batatorita, care aluneca de numa’. ESP-ul intra in momentul in care rotile incep sa patineze, deci si-a facut treaba pe portiunea pe care am accelerat (inconstient), tocmai in ideea de a vedea cum/daca intra ESP-ul si daca se comporta cum trebuie. Acolo am tinut drept intentionat, pentru ca am vazut ca nu vine nimic din stanga (e oglinda montata in intersectie) si daca cumva nu reuseam sa ma opresc as fi ajuns in bordura si ma opream acolo, fara sa risc sa mai acrosez si altceva. Fara sa realizez asta atunci pe moment, am facut bine ca am tinut volanul drept pentru ca am intrat pe acea portiune de zapada necalcata, unde aderenta a fost mai buna si se vede si pe inregistrare cum masina se opreste aproape imediat. ABS-ul a intrat si la mine si se aude si pe filmare, cauciucurile sunt de iarna si mai au „carne” vreo 4 mm, deci nu sunt tocmai de aruncat…

    • ESP-ul face mult mai mult decat sa poti accelera pe o suprafata cu aderenta scazuta, doar se leaga si de unghiul din volan. Ce zici tu ca a facut, a facut partea de ASR integrata in ESP. Iar ABS-ul e doar la franare si atat, faptul ca si celelalte sisteme se leaga la aceiasi senzori, e altceva.
      Un cauciuc e de aruncat cand ajunge la 5-6 ani, chiar daca multi de aici nu inteleg, vechimea e principala cauza a accidentelor, nu adancimea suprafetei de rulare.

    • privernezu

      No offense , dar ce vorbiti voi acolo e alta „mancare de peste” pe numele sau TC ( traction control) ESP (electronic stability program) ” is a computerized technology[1][2] that improves a vehicle’s stability by detecting and reducing loss of traction (skidding).[3] When ESC detects loss of steering control, it automatically applies the brakes to help „steer” the vehicle where the driver intends to go. Braking is automatically applied to wheels individually, such as the outer front wheel to counter oversteer or the inner rear wheel to counter understeer. ” mai pe .ro cand se detecteaza o pierdere a controlului (derapaj) sistemul franeaza individual rotile .

    • Multumim ca ne dai citate de pe net, dar fara sa citesti si alte raspunsuri.

    • @Ducu TT, total de acord.
      @privernezu: com s-o numi (TC, ASR, ESP, ESC, ETC), toate se bazeaza pe raspunsul primit de la senzorii de la roata si de la pompa ESP (care de fapt e o pompa de presiune care prin intermediul unor electrovalve inchide si deschide niste circuite individuale pentru fiecare roata in parte). Eu acea pompa voiam sa o testez (actually, eram curios daca se aprinde becul de ESP in bord si daca masina nu reactioneaza ciudat), indiferent de cum se numeste sistemul care a intrat in functie la momentul respectiv.

    • Exact acolo am vrut sa ajung sa inteleaga si restul, ca orice sistem care ajuta la deplasarea autovehicului in conditii de siguranta actioneaza prin intermediul senzorilor care citesc turatia de pe planetara/butuc/rulment cu senzori inductivi si blocheaza anumite roti unde e cazul. Ca la esp mai se leaga si de multi factori precum si unghiul din volan, e altceva, in bord se va aprinde acelasi martor.
      Oricum, bine ca ai rezolvat problema si bine ca masina ta are asa sistem, chiar daca acuma e la orice masina, eu sunt fericit ca am la un cazan din 2002.

    • Unii dintre voi pe aici vorbesc doar ca sa se afle in treaba. In alta ordine de idei, @seba18 daca mai au 4mm ar cam fi momentul sa te gandesti la altele. Iarna atat minimul legal cat si cel ce te poate tine in siguranta e de 4mm la anvelope, nu la 1,5mm ca pentru cele de vara. Oricum acolo nu cred ca anvelopele au jucat un rol prea important, dar pe o zona cu pante/rampe mai mari cum ar fi majoritatea strazilor din statiunile de munte, adancimea si vechimea unei anvelope de iarna sunt lucruri cruciale. Am vazut saptamana asta o gramada de inconstienti la munte cu roti de iarna vechi de 10 ani sau cu anvelope de doi bani care sunt mai proaste decat daca aveau de vara, dar bune.

    • @RzV
      Imi spui te rog unde scrie in lege de 4mm? Nu presupuneri si recomandari, ci strict legat de lege. Si este 1.6mm, nu 1.5mm, btw

  3. totusi, de la 40 kmh te-ai oprit foarte greu. cauciucurile au fost noi cand le-ai luat? nu doar carnea conteaza, ci si consistenta, vechimea etc. am avut cauciucuri de iarna aduse din germania, cam vechi, dar cu carne pe ele, dar dupa mers constant pe ploaie ma trezeam ca nu tine frana bine. am luat unele noi(michelin) si am urcat pana pe munte, fara lanturi, prin zapada, cu tractiune spate.

    eu am patit la fel ca tine odata, din prostie am mers tare ca sa prind semaforul de la brancoveanu si cred ca aveam vreo 60 cand s-a pus galben. atata am tot franat si nu ma mai opream, am trecut de semafor pe rosu si am ajuns aproape in intersectie. cred ca greseala a fost ca am plesnit frana, daca franam un pic gradat cred ca opream mai repede, dar asa am apasat prea tare si a intrat direct abs si de acolo tot cu abs care imi debloca rotile.

    • Incep sa imi fac si eu griji din cauza cauciucurilor dupa faza asta, foarte posibil sa le schimb…

    • @seba
      Legat de anvelope putem tine un discurs foarte aglomerat. Din pacate legea impune un profil de minim 1.6mm la cauciucuri, ceea ce e absolut de speriat. Pur si simplu nu are unde sa se adune apa/zapada pentru a avea contact corect cu asfaltul.
      In alta ordine de idei, nici profilul mare nu te mai ajuta daca vechimea lui e de peste 6 ani. Acest numar, 6, e dat de unii producatori de anvelope, din gama celor premiu. Oricum, experienta de invata astea, precum si in cazul postat de tine.
      Daca nu te deranjeaza, ne spui modelul si varsta lor? Este stantat pe ele, DOT si un numar din 4 cifre, primele doua sunt saptamana, celelalte anul.

    • @seba18 Poate nu e o idee rea. In timp materialul „imbatraneste”, isi pierde calitatile initiale si chiar daca mai are o anumita adancime, poti avea surprize neplacute.
      +

  4. vlogBandit

    Cand pierzi aderenta ca ai blocat rotile, poate-i mai ok sa dai drumu la frana 🙂

    • privernezu

      rotile nu se blocheaza cand intra ABS-ul 😀 , daca lua de volan reusea sa si vireze , bineinteles nu in aceeasi masura in care vira daca avea aderenta f buna , dar reusea , daca nu avea abs si calca frana in stilul ala … se dadea cu sania si controlul asupra masinii era fix 0 ,

    • Da, si eu cred ca as fi franat mai bine daca as fi controlat eu frana in locul ABS-ului…dar atunci pe moment, nu am mai avut nici macar inspiratia de a incerca sa fac frana de motor…deh, dimineata devreme, prima zapada…puii mei, bine ca nu s-a terminat aiurea.

    • @seba18, nici o data sa nu faci prostia asta, sa controlezi tu „frana”. Daca ai ABS, si lasi de frana iar apoi apesi iar, ti se intareste pedala iar apoi ai surprize sa nu mai functioneze corespunzator abs-ul. In cazuri de genul, frana de motor te salveaza. Eu am invatat pe propria piele, mereu in cazul unei franari de urgenta, fie ea vara sau iarna, folosesc si frana de motor si frana de serviciu (pedala de frana). Iti sugerez sa faci putin exercitiu si te vei obisnui. Pe mine personal, ma scos din multe.

  5. Îți recomand să faci astfel de teste în spații deschise, lipsite de mașini parcate/pietoni sau orice altceva ce poate fi pus în pericol prin manevra ta, inclusiv propria ta mașină. De asemenea, într-o situație ca cea prezentată de tine se poate reduce distanța oprire prin diferite manevre.
    Nu știu cât de priceput ești în situații de pierdere a controlului, în special pe gheață/zăpadă (care pot fi de mai multe tipuri) însă îți recomand să „scoți mașina la dans” într-un spațiu precum cel descris mai sus și „vă veți cunoaște mai bine”.
    Drumuri line.

    • Asa e, insa atunci nu am mai avut inspiratia nici macar de a incerca sa fac frana de motor sau sa incerc sa franez treptat, am ales sa ma las in mana ABS-ului…cum am spus si mai sus: dimineata evreme, prima zapada…

      Cat despre testele in spatii deschise, nu am facut drift-uri ca sa zici ca m-am pus in pericol pe mine sau pe altii. Am accelerat usor tinand volanul drept, numai cat sa intre ESP-ul…daca nu urma acea portiune de drum in coborare usoara si acoperit de zapada, lucru pe care recunosc ca nu l-am anticipat si la care am reactionat prea tarziu, nu cred ca ar fi fost niciun pericol…

  6. Sofer De Prahova

    @seba18 – sper sa nu te superi pe mine, dar din experienta iti spun ca ceea ce simti tu, din masina, este mult amplificat fata de ceea ce se vede pe camera. Nu mi se pare ceva spectaculos, sau pe atat de periculos pe cat reiese din comentarii.
    Mie mi-a fugit un pic spatele, la 40 la ora, pentru ca am muscat cu roata din spate din interiorul giratoriului – avea un fel de caramida-gresie decorativa, care fiind acoperita cu apa de la ploaie, a creat efect de acvaplanare.
    Am pus „pantalonii maro” instant. Deja ma gandeam ce videoclip de senzatie o sa iasa, pe net, la cat mi s-a parut ca ma invartisem acolo. Am pus fisierul pe computer, am dat play, si… surpriza: de-abia se vedea ca s-a miscat spatele masinii, un pic, nicidecum sa se invarta. Repet, din masina, de pe scaunul soferului, aveam impresia ca facusem un tête-à-queue.

    • Nu ma supar deloc, ba chiar iti dau dreptate. Ce am trait eu atunci a fost mult mai „dramatic” poate decat ceea ce se poate deduce de pe inregistrare 😀 Eu sincer ma gandeam cum sa fac sa ma opresc intr-o bordura si nu in poarta omului, motiv pentru care am si tinut volanul drept in loc sa incerc sa iau virajul. Imi era teama ca daca incerc sa virez ajung in masina parcata…

  7. @Seba18… A fost un pic cam nashpa situatia. Era bine de incercat intr-o parcare…goala..chiar si a unui supermarket. Noroc ca nu a venit nici o masina pe drumul prioritar. Sistemele ABS, ESP ne ajuta in multe situatii, dar cel mai important este sa mergem incet, ca nu se stie niciodata cand acestea vor da gres.

    • Corect, asa e. Dar cum am spus si mai sus, nu m-am apucat de facut drift-uri sau derapaje mai mult sau mai putin controlate, ci doar am tinut rotile drepte incercand sa fortez usor ESP-ul sa intre, cat sa imi confirme ca e functional dupa schimbarea pompei in urma cu doua zile si dupa ce iarna trecuta am trecut-o cu el dezactivat complet…
      Singura actiune constienta a mea atunci, cred ca a fost faptul ca m-am uitat in oglinda din intersectie ca sa ma asigur ca nu vine nimic din stanga…in rest da, am ratat frana de motor si franarea treptata, care poate ar fi fost mai eficienta decat cea cu ABS-ul.

  8. Nu trebie sa te bazezi doar pe faptul ca ai abs si esp mai ales pe timp de iarna. Poti sa ai tu TCS, ESP, ASR, ABS ca degeaba le ai daca nu adaptezi viteza la conditile de drum. Fiecare din ele, pentru a funciona (porni) au nevoie de cativa factori temperatura, viteza, anvelope (uzate sau proaste), de felul in care actionezi pedala de frana, etc
    Daca vrei sa le testezi, cel mai bine e sa te duci intr-o parcare goala si sa iti faci de cap, nu pe strada ca poate ai ghinionul sa prinzi putina gheata si sa te duci sanie …
    Poata sa spuna carcotasii ce or vrea, dar ai oprit regulamentar la semnul „stop” in punctul unde ai vizibilitate

  9. Anvelope praf

  10. Nu mai am filmarea ca s-a rescris pe card.. Si eu am testat ESP-ul, doar ca pe un drum fara masini si fara prea mare circulatie. 😀 S-a descurcat excelent. Nu am iesit in decor (a se citi „camp”). :)))

Adaugă un comentariu

Pentru a posta un comentariu pe Trafictube.ro, trebuie să te autentifici. Nu ai cont? Înregistrează-te!