It seems javascript is either disabled or not supported by your browser.

Giratoriile și banda a doua

Adăugat de perole
Raportează ca șters! 27

Două faze clasice cu sensuri giratorii.

Ce mai caută lumea:
  • cum se numeroteaza intrarile si iesirile dintr-un sens giratoriu
  • youtube circulatia in intrsectie
  • cum corect circuli la intersectii dacia cu decebal

49 comentarii

  1. Ignat Alexandru

    Nu vad nimic gresit in manevra ta in prima faza…este neasigurare la schimbarea directiei de mers din partea taxiului el fiind cel care a schimbat banda ( din b2 in b1). Sa ma corecteze cineva daca gresesc.

  2. Legal nu e gereseala, dar e recomandat daca nu iesi pe prima sau a doua sa incadrezi direct pe banda 2 (sau 3, 4 daca exista).

  3. Alexandru zice bine, dar da – de frica prostilor, nu e ok cum te-ai incadrat – ca aia intra in tine!

  4. cine recomanda?

  5. De exemplu aici https://www.youtube.com/watch?v=hsFAs9gEYNQ (de la 1:45, si desenul de la 1:57), sau aici https://www.youtube.com/watch?v=rJJpAHwYUrE .

  6. Recomandat nu e aceslasi lucru cu obligat. In fata legii nu ai nicio vina. Daca era poc, ala isi pierdea permisu’ si asta basta!

  7. P-asta n-am auzit-o, adica daca eu de pe b2 inainte si in giratoriu, vreau sa ies din el tot pe b2 schimb banda? si trebuie sa-l las p-ala de pe b1 sa treaca prin fata mea spre stanga, dupa care ies ?

  8. @DTC si stai-acolo – legal vorbind pot sa ma invart vreo 20km pe B1 intr-un giratoriu cu 3-4 benzi, bunul simt ma impiedica

  9. Potrivit legii, da. Mai exact, nu e nici un articol specific pentru giratorii cu mai multe benzi, deci trebuie sa ne uitam la articolele specifice circulatiei pe mai multe benzi. Art. 54, aliniatul 1 scrie: „Conducătorul de vehicul care execută o manevră de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.” Schimbi banda: te asiguri ca poti face fara a perturba circulatia (cei care sunt pe banda 1).

    Dat fiind ca in Romania apar giratorii cu multiple benzi in fiecare zi, ar fi binevenit sa introduca un articol care clarifica circulatia in interiorul lor.

  10. @MihaiDun In cazul giratoriului din imagini, raspunsul este da la ambele intrebari. In caz de accident, vezi ce-a scris @Ignat Alexandru 🙂

    @DTC Doar daca Politia te incadreaza la neacordare de prioritate. Insa asta inseamna bataie de cap, astfel incat prefera ca solutie doar neasigurare la schimbarea directiei de mers sau mai aproape de textul legal: „nerespectarea regulilor privind […] schimbarea benzii de circulaţie sau a direcţiei de mers, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale” (amenda clasa a II-a si 3 puncte de penalizare).

  11. @GeluCJ Pai nu e deloc normal, e chiar foarte aiurea, ca si cum intr-o intersectie obisnuita, nu giratoriu, m-as incadra pe b1 pentru a face stanga, si-l injur p-ala de pe b2 ca face inainte. In giratoriu, daca faci prima la dreapta sau inainte, te incadrezi pe prima, faci inainte sau stanga, te incadrezi pe a2a. Intr-adevar, atunci cand drumul pe care iesi are o singura banda, cel de pe b2 ii da pripriotate celui de pe b1, daca amandoi merg in fata, dar cand iesirea are tot 2 benzi, ca si giratoriul, te scarpini cu mana stanga la urechea dreapta daca faci de pe b1 stanga si ai pretentia ca cei de pe b2 sa-ti dea prioritate. Chiar daca situatia nu e descrisa in legislatie, e o chestiune de logica sa faci asa cum am explicat eu. Ba chiar, din cate imi amintesc, daca faci pe prima la dreapta esti obligat sa te incadrezi pe b1.

  12. @MihaiDun S-a discutat asta de mai multe ori pana acum. Intr-adevar e mai logic atunci cand urmeaza sa iesi pe prima sau a doua iesire sa fii incadrat pe B1. Insa pana nu exista marcaje cu linie continua, separatoare de benzi, insule etc. sau o prevedere legislativa concreta (inexistenta in prezent) care sa te impiedice sa continui in giratoriu pe prima banda, o poti face folosind ulterior si alte iesiri.

    Nu trebuie confundata B2 a giratoriului cu B2 a iesirii. Cum ai scris, in giratoriu pot fi doua benzi, dar iesirea poate sa aiba una, doua sau chiar trei benzi 🙂

    Uite un exemplu mai ciudat: trei benzi pe intrare, doua in giratoriu, doua sau trei in functie de iesire 🙂

    View Larger Map

  13. Sau uite aici: http://goo.gl/maps/n2Zos. Giratoriul meu „preferat” din Brasov.

  14. @GeluCJ Eu am vorbit despre situatia in care numarul de benzi e acelasi. Faptul ca nu exista cadru legislativ e o mare greseala, pentru ca fara acesta se incurajeaza bizonii. Si se pot face o multime de greseli din cauza asta, ca de exemplu, daca intr-un giratoriu sunt 2 benzi iar pe drumul de iesire tot 2, eu pe b2 tot timpul si vreau sa merg in fata, deci intru pe b2 si ies pe b2 pe a2a iesire, unul care vine de pe primul drum din dreapta mea imi acorda initial prioritate ca sunt in sens, apoi se incadreaza pe b1 si vrea sa intoarca in giratoriu, dar mergand mult mai repede decat mine, deci intra in b1 la jumatate de secunda dupa ce am trecut prin fata lui, eu vreau sa ies din giratoriu pe b2, dar el accelereaza pe b1 pentru a-si continua drumul ca se grabeste, si pana sa ies din giratoriu pe b2, el pe b1 face poc cu mine, desi initial nu a avut prioritate, fiind in afara sensului, odata intrat in sens o capata, deci in cazul unui accident cu unul care intra in giratoriu mai tarziu, dar care merge mai repede decat mine, e vina mea. Unde-i logica ? Se incurajeaza bizonii?

  15. @MihaiDun Situatia asta e mai rara deoarece odata ce ti-a acordat prioritate si-ai trecut de acea intrare, continuand cu aceeasi viteza, pana intra el si apoi te-ar ajunge ai toate sansele sa iesi. Insa hai sa zicem ca se intampla, el e foarte rapid, tu mai lent si ajungeti sa circulati la un moment dat in paralel in sens.
    El continua pe B1 iar tu ca sa parasesti giratoriul, vei trece peste acea B1 in drumul tau spre B2 a iesirii. Te asiguri, semnalizezi dreapta pentru iesire, acorzi prioritate de trecere daca e cineva acolo, schimbi banda de circulatie curenta, dupa care iti continui drumul pe B2 a iesirii. Nu se incurajeaza bizonii, se respecta regulile de siguranta in circulatie.

    Nu e foarte logic sa faci giratoriul pe B1, apare riscul de a fi lovit de cineva care nu e atent, insa in caz de accident se iau in calcul toti factorii care l-au produs. Daca acestia nu te favorizeaza, esti bun de plata.

  16. @GeluCJ Atunci, conform explicatiei tale, cel cu Dacia are dreptate (din video-ul de aici: http://www.youtube.com/watch?v=HTaCS5jYxVg#t=30 , pus de tine intr-un comentariu la alta intamplare – nu am citit comentariile de acolo in detaliu, l-am gasit intamplator). Situatia nu e deloc rara, e chiar foarte des intalnita !

  17. @MihaiDun Nicio problema, am corectat timpul, este vorba de 0:30 😀 Sunt doua situatii complet diferite. In clipul indicat de tine este vorba de neacordare de prioritate vehiculelor care circula in sensul giratoriu. Daca observi, la 0:21 eu intru in giratoriu incadrat pe B2 pentru a doua iesire, la 0:28 trec de prima iesire, apoi Dacia patrunde in sens, iar la 0:30 tamponarea este ca si facuta.
    Cu alte cuvinte, intre 0:21-0:28 eram deja in sensul giratoriu, iar Dacia rosie urma sa intre in el.

    Acordarea de prioritate la intrarea in sensul giratoriu nu se face in functie de banda pe care circuli, la fel ca si pe orice fel de alt drum, ci se acorda tuturor vehiculelor din sens, indiferent de banda pe care circula. Sa mai zic si ca eram cu semnalizarea pusa ca de fiecare data? 😀

  18. @GeluCJ Mie mi se pare ca e acelasi lucru cu situatia pe care am explicat-o eu mai sus, si el intrase in sens, dar pe alta banda, insa pana la urma fiecare are parerea lui, nu trebuie sa ne convingem unul pe altul cum trebuie sa circulam. Eu stiu una, trebuie sa te incadrezi corespunzator, cu o distanta considerabila inainte de a intra intr-o intersectie, indiferent ca acolo e giratoriu sau nu, in functie de drumul pe care vrei sa continui deplasarea. Asa cum pe un sens cu 3 benzi nu te incadrezi pe prima sa faci stanga, mai ales atunci cand exista marcaje, dar chiar si-atunci cand nu sunt/nu mai sunt, asa si in giratorii, te incadrezi pe b1 cand iesi pe prima sau a2a, nu continui drumul sa ocolesti giratoriul, ca poate ai in spate o coada care face acelasi drum ca si tine, ceea ce inseamna ca cel de pe b2 o sa stea acolo la infinit, pana se termina coada, daca vrea saracul sa iasa din giratoriu inainte de cei de pe b1, ceea ce nu e logic deloc, giratoriul e pentru decongestionarea traficului, nu pentru aglomerarea lui.

    Inca ceva, chiar am cautat pe prietenul nostru google, referinte la giratorii, si am gasit cateva lucruri, printre care si comentariul urmator, pe un blog, lasat de un anume domn „mugurel”, citez „am fost lovit de un autovehicul in timp ce circulam intr-un sens giratoriu la sosirea echipajului de politie am fost sanctionat cu o amenda de 480 lei si mi s-a retras dreptul de a conduce pe o perioada de 60 zile sub motiv ca eram lovit in partea laterala stranga spate . eu am patrus in intersectie cu mult inaintea celuilalt participant la trafic dar acesta avea o viteza de cel putin 60 km/h si nu ma mai putut evita deoarece a taiat pur si simplu sensul nu avea o anume banda selectata . Dupa impact masina mea a fost intoarsa invers fata de pozitia initiala”. Fiecare deduce ce vrea din acest comentariu in care s-a explicat o situatie intalnita in giratoriu. Eu am inteles ca „mugurel” mergea pe b1, dar nu a iesit, asa cum inca cred ca e normal, pe prima sau a2a, si altul care mergea mai tare pe b2, a vrut sa mearga inainte, si l-a lovit lateral stanga spate, iar politistul l-a sanctionat pe „mugurel”, nu pe cel care l-a lovit.

  19. @MihaiDun Imi pare rau, cele doua situatii sunt diferite, insa nu trebuie sa te conving eu de asta. Trebuie sa o faci singur 😀 Nu te lua dupa toate comentariile de pe net, unii poate nu descriu situatia asa cum a fost, precizeaza doar rezultatul, mai ales daca le-a fost defavorabil.
    Pe de alta parte si politistii sunt oameni, pot aprecia eronat un caz si in consecinta sa dea un verdict gresit. In caz de incident, conteaza si modul in care-ti sustii cauza, cat de mult cunosti legat de circulatia rutiera, daca ai sau nu martori sau daca ai o filmare ca proba video.
    Desi nu prea doresc sa aflu 🙂 poate ca intr-o astfel de situatie, daca se ajungea la un incident, filmarea ar fi ajutat la elucidarea misterului, mai ales daca celalalt ar fi sustinut ca nu e de vina:
    http://www.trafictube.ro/anticiparea-salveaza-tabla/

  20. pentru cei care nu inteleg circulatia in sensurile giratorii cu 2 sau mai multe benzi pe sens, incercati sa indreptati sensul giratoriu, va fi un drum cu 2 benzi pe sens, cu iesiri inspre dreapta.
    iesirea din orice drum care are 2 benzi pe sens se face de pe banda 1
    in lipsa altor semne indicatoare (pe stalpi, pe sosea) banda 1 are dreptul sa mearga inainte.
    sa iesi din sensul giratoriu de pe banda 2 e ca si cum ai vira la dreapta de pe banda 2. te intersectezi cu ala de pe b1 care ramane in sens.

    era aici o discutie legata de sensurile giratorii si cineva a zis ca in tarile vestice se semnalizeaza doar iesirea din sensul giratoriu (dreapta) insa nu se semnalizeaza ramanerea in sens (stanga).

  21. @MihaiDun, interpretările de pe trafic tube sunt greșite în ceea ce privește giratoriile. Nu scrie nicăieri în lege ca poți sa mergi prin sensul giratoriu pe B1 și sa ieși la ce ieșire vrei. Asa interpretează (greșit) unii, mie mi se pare ca majoritatea.

    Nu este recomandare pentru B1 înainte sau la dreapta (adică a 2-a sau prima ieșire) ci este lege.

    Sensul giratoriu = intersecție. De pe B2 poți sa mergi înainte prin sens, adică sa ieși la a 2-a ieșire, iar cei de pe B1 sunt obligați sa iasă acolo, nu au voie sa meargă mai departe spre stânga. Deci nu trebuie sa le acorzi prioritate.

  22. Potrivit carui articol e asa cum scrii? Si daca banda 1 e pentru dreapta si inainte, banda 2 e pentru? Mai ales daca marcajele sunt ca aici:

    View Larger Map
    Daca e cum scrii tu, aici de pe banda 2 nu ai voie sa faci stanga sau sa te intorci. Daca marcajele ar fi in interiorul sensului, ai avea dreptate.

  23. Daca nu sunt marcaje, potrivit articolului 107, aici: http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art107, B1 inante si la dreapta, B2 inainte si la stanga.

    Daca ai marcaje care spun altceva, trebuie sa le respecti pe acelea.

    Marcajul cu sageata de „inainte si la dreapta” inainte de intersectie iti spune ca poti sa treci de acea intersectie, de pe banda cu marcajele respective, mergand inainte sau le dreapta. Daca tu faci cercul in intersectie, si treci de iesirea a 2-a, mergi spre stanga si incalci prevederile semnalizarii rutiere.

    Sensul giratoriu = intersectie (vezi legislatia).
    Marcaje pe banda inainte de intersectie => vezi ce inseamna, ce obligatii ai.

    In fotografia pusa de tine acea sageata inseamna ca de pe B2 ai voie sa mergi doar inainte prin intersectie, nici la stanga nici la dreapta. Daca este o greseala, asta este alta problema…

    Mi se pare hazliu ca incepi clipul cu „am gresit”, dar scopul tau este sa iti spuna toti sa stai linistit ca nu ai gresit. Pe TT majoritatea va face asta, in legatura cu sensurile giratorii. Eu nu 😀

  24. Am gresit, fiindca sunt de acord ca e mai bine sa mergi pe b2 cand vresi sa iesi mai incolo, si fiindca stiu ca majoritatea ies de pe b2 fara a se asigura, deci am creat o situatie periculoasa. Dar inca cred ca potrivit legislatiei nu am gresit cu nimic, dar nu vreau sa testez acest lucru pe masina mea, atingand unul care iese din sens fara asigurare. Si da, as vrea sa fie cum e in Australia, unde marcajele sunt clare si probabil si legislatia e mai clara.

  25. Crezi ce vrei. Nu ai dreptate.
    Stiu unde bati tu cu sageata aceea de pe B2 din link-ul tau.

    Uite alt giratoriu, tot din Romania:

    View Larger Map

    Deci exista inainte de giratoriu sageata cu inainte si la stanga. Evident ca faci stanga prin giratoriu, nu intainte de el. Sagetile se aplica intersectiei care urmeaza, in cazul intersectie cu sens giratoriu se aplica lor. Nu ai intersectie cu cercul reprezentat de sensul giratoriu, sensul giratoriu in sine este intersectia la care se aplica marcajele de pe strada.

    Sunt multi prosti in Romania, si din pacate au ajuns si prin primarii, drumari si altele, asa ca nu ma mira marcaje proaste.

    Ce legatura are cu Australia? Faptul ca locuiesc in alta tara nu imi intuneca gandirea. In Romania, conform legilstiei din Romania este ilegal ce ai facut tu. De ce? Marcajele de pe jos, inaintea unei intersectii -> ai incalcat semnificatia lor.

  26. @Bobby „Nu este recomandare pentru B1 înainte sau la dreapta (adică a 2-a sau prima ieșire) ci este lege.” Precizeaza te rog frumos in care lege si arata-ne in plus unde scrie ca „cei de pe B1 sunt obligați sa iasă acolo, nu au voie sa meargă mai departe spre stânga„.
    Nu pareri personale, ci articole din legea aceea.

    In fotografia pusa de tine acea sageata inseamna ca de pe B2 ai voie sa mergi doar inainte prin intersectie, nici la stanga nici la dreapta.” Ce l-ar impiedica sa intoarca pe sensul opus de mers?

    Lasand la o parte aspectele tehnice discutate la clipul cu acelasi subiect de aici (reducerea riscului de accident, cresterea fluentei circulatiei, lipsa unei semaforizari complicate etc.), spune-mi te rog in opinia ta, ce problema fundamentala din circulatia rutiera rezolva in principiu un sens giratoriu?

    P.S. Interesant acel giratoriu din Oradea 😉

  27. Am trimis un mail la politia rutiera si am intrebat cum interpreteaza ei legea si daca au de gand sa propuna o modificare a codului rutier.

  28. @GeluCJ

    a) Sensul giratoriu este intersectie.
    b) Articolul 107 (pe care il mentionez in toate discutiile acestea despre giratorii) explica pe ce banda trebuie sa te incadrezi pentru directia pe care o vei urma prin intersectie.
    c) Articolul 109: Dacă în apropierea unei intersecţii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obligă să se circule într-o anumită direcţie, vehiculele trebuie să fie conduse numai în direcţia sau direcţiile indicate.

    Te apropii de intersectia prezentata de @perole aici. Pe banda 1 pe care circuli se afla marcaj care arata inainte si la dreapta. Tu mergi la stanga prin intersectie. Ce anume vrei sa iti explic ca este ilegal? Am subliniat cuvantul numai mai sus.

    Am pus a), b) si c) la rationamentul meu.
    Nu pareri personale, ci legea din Romania.
    Poti te rog sa imi spui, dupa parerea ta, unde crezi tu ca gresesc. De exemplu: pana la a) e bine, la b) ai gresit. Sau, ai gresit de la a), etc.

    Mai mult, poti sa imi explici tu de ce crezi ca este in regula sa circuli in cerc prin sensul giratoriu pe B1 atata cat ai chef?

    De ce trebuie sa las la o parte toate acele aspecte? De ce trebuie sa caut altul? Acestea nu sunt suficiente?
    Eu am spus intotdeauna ca unul dintre cele mai importante motive pentru folosirea sensurilor giratorii este eficienta. Asta este parerea mea (si nu numai). Tu ai spus altceva. Personal nu neg, are si alte beneficii…

    Utie un exemplus scurt (din o gramada).
    Intr-o intersectie in + (plus) se circula in mod diferit in functie de diferite momente ale zilei. Spre exemplu, dimineata este trafic catre un punct de interes (o fabrica sa zicem, catre care se duc angajatii sa inceapa munca) de la est la vest, intens. In sens opus, de la vest spre est este trafic ultra-mega lejer la acea ora. Cineva care circula de la vest la est si vrea sa faca stanga prin aceasta intersectie va avea de asteptat o gramada, pentru ca din fata, pe sens opus circula masini. Este nevoie de „fapte bune” pentru a putea vira.
    Problema este absolut similara in sens invers, seara, cand se pleaca de la servici.
    Un semafor mai mult incurca, pentru ca masini care vireaza stanga sunt rare, si poti sa tii un trafic intens oprit degeaba. Desigur, poti pune senzori, dar si ei au multi timpi morti, si costa. Crede-ma, trec prin zeci de semafoare zilnic, 98-99% din ele au senzori de trafic. Tot se pierde timp.
    Un sens giratoriu rezolva problema intr-un mod extrem de eficient, traficul intens este pur si simplu oprit doar exact cand este nevoie. In acelasi timp, acea masina singuratica ce merge „impotriva curentului” nu trebuie sa stea la mila nimanui.

    Asta este doar un singur exemplu. Sunt multe altele. Inclusiv punct aboslut lejer de intoarcere.

    Desigur, un giratoriu are nevoie de spatiu, nu este intotdeauna loc pentru asa ceva.

    Giratoriul acela pus de tine la alt clip, si preluat de mine aici ca exemplu, este un exemplu clasic de giratoriu pentru o intersectie in T. Din directia asta pare ca cineva a stat un pic sa il gandeasca, nu a tras in rond in mijloc si a desenat niste cercuri pe asfalt…

  29. @Bobby Acel exemplu scurt de mai sus dat de tine defineste esenta raspunsului la intrebarea pe care am pus-o inainte: un giratoriu rezolva elegant, problema virajului la stanga (si prin extinderea ideii, a manevrei de intoarcere pe sensul opus) dintr-o intersectie obisnuita. In primul rand cu un grad mai ridicat de siguranta (cu asta incep toate 🙂 ) daca se respecta regulile, apoi eficient prin eliminarea unei semaforizari complicate sau a unor timpi morti imposibil de evitat ai semafoarelor etc.
    A afirma ca datorita acelei sageti marcate bine/prost cineva care se incadreaza pe B2 ar fi obligat sa mearga doar „inainte” (vezi mai jos), fara posibilitatea de a vira la „stanga” sau a intoarce este o exagerare voita si o negare a insusi acestei functiuni a sensului giratoriu.

    N-am sa ma refer la raspunsuri corecte sau nu pe puncte a), b) s.a Daca ar fi sa raspund, la a) nu e corect. Nu e doar o intersectie (care pot fi de mai multe categorii), ci e o intersectie dirijata.
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/ordonanta-urgenta-nr-195-12-decembrie-2002/#art55
    Intersecţiile sunt:
    b) cu circulaţie dirijată. În această categorie sunt incluse şi intersecţiile în care circulaţia se desfăşoară în sens giratoriu.

    Nici afirmatia mea nu e suficient de buna sau corecta, dar asta iti spune legislatia (curenta) in mod direct. Mai corect ar fi sa spunem ca e o intersectie dirijata, insa mai aparte, cu niste caracteristici care o fac deosebita fata de alte tipuri de intersectii dirijate obisnuite cum sunt cele in cruce sau +, T, Y sau alte forme.
    De aceea si regulile de la intersectii dirijate se aplica, insa sunt adaptate pentru „intersectia in care circulatia se desfasoara in sens giratoriu”, sau mai popular zis sens giratoriu, sau mai pe scurt pentru noi giratoriu.

    In primul rand, dupa cum se stie, circulatia tuturor vehiculelor se face mai mult sau mai putin in jurul unei insule centrale care poate avea o dimensiune mai mare sau mica (depinde de constructie) si forma circulara (giratorii circulare) sau una diferita de cea circulara (turbo-giratii). Ce alta intersectie mai prezinta o astfel de particularitate?

    In al doilea rand, datorita acestui mod de a circula, nu se aplica regula obisnuita de la intersectii obisnuite dirijate sau nu si anume:
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/ordonanta-urgenta-nr-195-12-decembrie-2002/#art59
    2) În intersecţii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaţi să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează şi care circulă din partea dreaptă.

    si nici nu e nevoie de:
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art110
    (1) În situaţiile în care există benzi speciale pentru executarea manevrei, schimbarea direcţiei de deplasare se face prin stânga centrului imaginar al intersecţiei, iar dacă există un marcaj de ghidare, cu respectarea semnificaţiei acestuia.
    (2) Schimbarea direcţiei de mers spre stânga, în cazul vehiculelor care intră într-o intersecţie circulând pe acelaşi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectuează prin stânga centrului intersecţiei, fără intersectarea traiectoriei acestora.

    pentru ca ocolirea centrului intersectiei se face prin partea dreapta a acestuia, in directia de mers.

    In al treilea rand, tot datorita acestui mod de a circula, e nevoie de o prevedere speciala care suplimenteaza si in acelasi timp marcheaza inca o diferenta fata de intersectiile obisnuite cu circulatie dirijata prin indicatoare, semafoare etc.:
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/ordonanta-urgenta-nr-195-12-decembrie-2002/#art57
    (2) La intersecţiile cu circulaţie dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicaţiile ori semnalele poliţistul rutier.

    si sensul giratoriu:
    (4) În intersecţiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecţie.
    analog
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art135
    Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
    d) când urmează să pătrundă într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în interiorul acesteia;

    In ce alt tip de intersectie, cei care sunt in interior au prioritate generala fata de toti ceilalti care urmeaza sa intre?

    Nu in ultimul rand acele notiuni de „stanga„, „inainte” si „dreapta” care sunt clare intr-o intersectie obisnuita dirijata sau nu, devin mult mai relative pentru un sens giratoriu si le percepem in functie de directia de intrare, iesirea dorita, numarul de iesiri din giratoriu si pozitia acestora raportata din nou relativ la directia de intrare.
    Spune-mi te rog, unde este „inainte” aici? 😀

    View Larger Map

    A generaliza ca „De pe B2 poți sa mergi înainte prin sens, adică sa ieși la a 2-a ieșire, iar cei de pe B1 sunt obligați sa iasă acolo, nu au voie sa meargă mai departe spre stânga.” este uzual gresit, deoarece pe langa faptul ca giratoriile sunt diferite de restul intersectiilor cu circulatie dirijata, mai sunt si diferite intre ele.
    Iata un alt exemplu, in care esti obligat de pe B1 sa iesi pe prima iesire (scuze pentru repetitie) nici nu mai ajungi la doua iesire ca sa fii obligat sa iesi pe-acolo, iar de pe B2 poti face si „dreapta” folosind prima iesire (!):

    View Larger Map

    Ce spui tu mai sus e riguros valabil atunci cand marcaje, indicatoare, separatoare, insule etc. te obliga sa urmezi numai anumite directii sau te impiedica sa faci restul sensului pe B1. Am mai dat exemplul acesta de cateva ori pana acum:

    P.S. Pentru ca simt ca deja m-am intins prea mult si pentru ca … giratoriu 😆 , iata si o filmare de azi:

  30. @GeluGJ, am scris mult si am sters. Vreau sa spun ceva si nu vreau sa se piarda intr-un alt roman. O sa mai scriu poate alt comenatariu pentru modul genral. Spun doar atat deocamdata: tu prezinti exceptii ca sa negi un rationament.

    Deci: execeptii, exceptii, exceptii. Ce fac ele? Confirma regula, nu o modifica. (Sigru, alta discutie si pe tema asta, lol :D).

    Eu vorbeam de situatiile fara marcaje. Dar de fapt am vazut ulterior ca in clipul de sus sunt marcaje, dupa ce s-a postat link din Google Maps. Mi-am ajustat cometariul.

    In clipul de fata, prima faza, nu are nico legatura cu alte giratorii in Y, in stea, din Budapesta sau din Oradea. El este, cel din filmare.

    In clipul de sus directiile „la stanga”, „inainte” si „la dreapta” sunt clare. Nu este nicio confuzie. Pe banda marcajul este clar de tot: „inainte sau la dreapta”. La fel de clar este ca autorul a mers „la stanga”, chiar daca nu este perfect la 90 de grade.

    GRESIT !!!!! 😀 😀 😀

    (respir) Este gresit, domnilor.

  31. Bobby, daca la referi la giratoriul „meu”, acolo conform ce spui tu si a marcajelor nu e legal sa iesi pe a treia iesire, nici de pe banda a doua. In alte cuvinte, nu ai voie sa mergi la Brasov daca vii de la gara, ce nu are sens acolo (e putin complicat sa ajungi pe partea cealalta). 🙂
    In alta ordine de idei imagineaza acest caz (intr-un giratoriu mai mare):
    – 3 intrari. Prima (A) si a doua (B) cu b2 inainte si stanga, b1 cu inainte si dreapta. A treia (C) este tot cu doua benzi. O masina intra pe b2 in (A), vrea sa mearga inainte, deci iese pe (C). Cealalta masina intra pe b1 in (B) vrea sa mearga inainte, deci nu va iesi pe (C). Ei se intersecteaza la iesirea din (C) in acelasi mod ca in clip.
    – giratoriu cu trei benzi inauntru: b3: inainte si stanga, b2 inainte si stanga, b1 inainte si dreapta. Acelasi conflict poate aparea intre b3 si b2.

    Ce vreau sa demonstrez? Marcajele nu pot rezolva complet astfel de conflicte, e nevoie si de o alta regula in a defini cine are prioritate.

  32. @perole, da, asa este cu giratoriul „tau”. Sagetile acelea interzic virajul la stanga. Cum am spus, nu stiu daca este voit asa sau este o greseala de marcaj.

    In cele doua situatii expuse de tine gresesti. La amandoua.
    Sa explic:
    – cel care intra in (B) trebuie sa acorde prioritate celui care a intrat in (A) pentru ca acesta din urma este deja in intersecita cu sens giratoriu cand intra cel din (B).
    – B3 i”nainte sau la stanga” si B2 „inainte sau la stanga” nu functioneaza in niciun tip de intersectie, fie ea cu sens giratoriu sau nu. Unde ai B2 „inainte sau la stanga” si B3 este prezenta, B3 trebuie marcata neaparat cu „doar la stanga”. Imagineaza-ti tu o interctie normala, fara sens giratoriu, cu situatia desrisa de tine, si tu vrei sa mergi inainte de pe B3 iar cel de pe B2 vrea sa faca stanga. Cine greseste? Raspuns: administratorul de drum care a marcat o asemenea gogomanie.

  33. Si acum pentru GeluCJ.

    Exista clasificare a intersectiilor, desigur:
    – dirijate
    – nedirijate

    Cele dirijate sunt si ele subclasificate:
    – cu indicatoare
    – cu semafoare
    – cu sens giratori
    (sper ca nu omit nimic, dar oricum nu conteaza, I made my point)

    Exista o „ierarhie”, sa-i spunem asa, unde varful este „intersectii” care are doi „copii”: dirijate si nedirijate, care pot imparti la randul lor in alte subcategorii.

    Articolele 107 si 109 se refera la intersectii. Adica la toate, inclusiv la „copii”.

    Normal, la „copii” pot aparea aparea execeptii de la regulile generale si aele exceptii sunt specificate in mod explicit. La intersetiile cu sens giratoriu sunt acele exceptii pe care le-ai mentionat tu. Da, intersectia cu sens giratoriu este speciala. Dar asta nu inseamna ca anulezi absolut tot ce este legat de intersectii si consideri sensul giratoriu ca un element nou, separat, in legislatie, cu reguli noi, unele mentionate altele nu (si subantelese de voi eronat). Daca era asa nu il mai numeau intersectie (dirijata).

    Nu este greseala cand spun ca sensul giratoriu este intersectie. Asa este, este o intersectie. Este incomplet, dar nu gresit. Si este incomplet pentru ca nu este relevant. Articolole 107 si 109 nu sunt anulate pentru intersectiile dirijate. Si nici pentru cele cu sens giraotriu.
    Este ca si cum as spune @GeluCJ conduce o masina, si tu ai spune: nu, este gresit, conduc o masina albastra.

    La fel, si intersectia dirijata cu semafor este „speciala”, ce alte tipuri de intersectii sunt dirijate prin lumini? Dar nu se gandeste nimeni sa stearga cu buretele tot ce este legat de intersectii cand vine vorba de cele cu semafor. Nu. Regulile generale se aplica, doar daca nu sunt cumva anulate de exceptii specificate in legislatie.

    Articolele de care spun eu se aplica tuturor intersectiilor, de toate tipurile.

    In plus, eu vorbesc de situatii fara marcaje pe jos. Unde ai marcaje trebuie sa le respecti, punct. Nu poti sa spui: pai cum sa fie sageata doar inainte ca asta contrazice scopul fundamental al giratoriului care faciliteaza virajul la stanga. Repet, o fi greseala de marcaj pentru B2, o fi altceva acolo, dar marcajul este clar si nu are legatura cu principiile.

    Ajutorul acela fundamental de care spui si tu ca este super-mega util pentru facilitarea virajului la stanga este absolut facut praf si anulat de permisiunea de a face sensul pe B1, pe care o vedeti voi. Este mult mai usor sa ma asigur cand fac stanga de pe B2 intr-o intersectie normala, pentru ca ma uit in fata si vad ce vine, decat sa fac stanga de pe B2 intr-un sens giratoriu daca trebuie sa acord prioritate unei masini care este in lateral putin in spate pe B1, intr-o portiune de drum curbat. Tu, sofer, esti in stanga masinii. Masina respectiva este in dreapta ta putin in spate, unghiurile moarte intra in scena, si este EXTREM DE DIFICIL sa observi ce anume semnalizeaza acea masina. Atentie, unghiul mort aici se refera la a vedea acel dreptunghi mic (sau ce forma geometrica o avea) care este semnalizatorul acelei masini, este foarte usor sa nu vezi acea portiune a masinii respective in oglinda ta. Deci toata aceasta facilitare este facuta complet praf, si in realitate se introduce posibiliatea de a fi de fapt mult mai dificil

    Mai mult, peste tot in lumea civilizata sunt regulile de care spun eu, care sunt de bun simt. „Simti” ca este ridicol sa permiti sa faci sensul pe B1. Inclusiv in Romania este ilegal si am explicat de ce. Poti sa spui tu ce vrei, sensul giratoriu este o intersectie (dirijata) si trebuie sa aplici regulile intersectiilor, cu exceptiile de rigoare care sunt specificate in mod explicit in codul rutier. Cu toate acestea, doar pentru ca legea din Romania este deficitara, in sensul ca nu acorda acolo un paragraf separat sensurilor giratorii, voi va incapatanati sa o interpretati in cel mai anapoda si ilogic mod cu putinta.

  34. Ai dreptate, b3 inainte si stanga si b2 inainte si stanga nu are sens. Dar prima situatie se poate intampla. Daca cineva e pe b2 tu nu intrii in giratoriu? Sau pe autostrada, etc.? Se poate intampla si in alt fel (cel de pe b2 ajunge in urma pe cineva care a intrat putin mai devreme, fara a fi vorba de neacordare de prioritate). In giratorii *sunt* conflicte. De aceea au fost inventate si giratoriile turbo, care chiar te forteaza (prin marcaje sau separatoare) sa urmaresti un traseu predefinit.
    Cat despre marcaje, o fi proaste sau nu, asta avem (si recent intr-un alt clip era un marcaj similar din Sibiu, cu numai sageti inainte). La cel din clipul meu e normal sa virezi la stanga, nimeni nu a vrut sa intrezica acest lucru. De fapt de aceea a fost infiintat giratoriul sa faca mai usor virarea la stanga (un drum principal cu 2 benzi pe sens era in curba acolo si se intresecta cu doua stradute mai mici, dar totusi circulate, si era mai greu sa virezi la stanga, sau chiar sa mergi inainte).

  35. @perole Deci vezi de ce ziceam de acea problema din circulatie (rezolvarea eleganta a virajului la stanga), la care @Bobby a dat de fapt singur raspunsul? 😀

  36. Si acum pentru @Bobby 🙂

    Multumesc pentru comm-ul cu dedicatie 🙂 Eu am spus ca nu e corect, nu ca ar fi gresit si chiar afirmatiei mele (intersectie + dirijata) i-am dat acelasi verdict. Insa ii putem spune cum vrei tu: incomplet, insuficient, imperfect etc. La fel ca atunci cand spui ca „Nu este recomandare pentru B1 înainte sau la dreapta (adică a 2-a sau prima ieșire) ci este lege” si te referi de fapt la intersectii fara marcaje cand noi vorbeam aici despre un sens giratoriu in care apar in video si marcaje de delimitare a benzilor si marcaje cu sageti (de exemplu la 0:05, 0:23, 0:25 etc.), prin urmare generand confuzie. N-avem de unde sa ghicim la ce te referi cand situatia e de fapt alta.

    „Copii” si „parinti”? Nice try! „Copiii” mostenesc atributele „parintilor” (evident nu discutam despre persoane) insa pot avea si niste proprietati in plus care precizate cu atentie ii fac diferiti de acestia.
    In cazul sensului giratoriu, acestea poate conteaza mai mult decat altele. Da, multumesc, este un tip de intersectie dirijata aparte, tocmai datorita acelor caracteristici pe care le-am pus in evidenta mai sus. Chiar daca discutia s-a desfasurat ca un dialog, acele randuri sunt destinate in acelasi timp si altor cititori, care doresc sa identifice mai usor diferentele dintre sensuri giratorii si restul intersectiilor dirijate.

    O intersectie obisnuita in cruce nu este mai „speciala” daca e semaforizata sau prevazuta doar cu indicatoare de prioritate. Din punctul de vedere al configuratiei si modului de a circula nu se schimba lucrurile, difera doar modalitatea aleasa pentru semnalizarea intersectiei.
    Insa un sens giratoriu care vine si inlocuieste intersectia in cruce (indiferent de modul de semnalizare) este cu totul altfel, iar oamenii trebuie sa-si modifice si adapteze stilul de a circula.
    Acest aspect se observa usor atat pe teren cat si in clipurile postate de diversi colegi, unde in foste intersectii in cruce transformate mai mult sau mai putin profesional/corect/corespunzator in sensuri giratorii, oamenii intra fara sa mai acorde prioritate la intrare, trec ca prin branza fara sa mai reduca viteza si daca nu esti atent risti o tamponare zdravana. E mai clar acum?

    Ajutorul acela fundamental de care spui si tu ca este super-mega util pentru facilitarea virajului la stanga este absolut facut praf si anulat de permisiunea de a face sensul pe B1, pe care o vedeti voi.” Nici vorba. Acel ajutor se refera tocmai la cel care face sensul pe B1 si foloseste a treia iesire de exemplu (putin fortat, ilogic, sau cum vrei sa-i spui) nu la cel de pe B2 care din sens doreste sa foloseasca a doua iesire, schimba banda de circulatie, ia fata celui de pe B1 riscand sa produca un accident si apoi paraseste sensul.

    Ca „simti” sau nu ca e ridicol sa faci sensul pe B1 e una, insa in caz de accident nu se conduce nimeni dupa simturi, ci dupa ce anume prevede legea, pentru ca e nevoie de o incadrare, ca sa poata fi data o solutie si apoi aplicata o sanctiune. De ce crezi ca sunt foarte atent in astfel de situatii? Am pus acele imagini filmate in 25.04.2014, deci intamplator dupa discutia noastra. De la un sofer care nu se asigura, nici macar nu se oboseste sa semnalizeze iesirea din sensul giratoriu, ce pretentii sa mai am?

    Pana nu va exista in lege o prevedere clara de genul „cel de pe B1 e obligat sa foloseasca prima sau cel mult a doua iesire din sensul giratoriu”, sau pana marcaje cu linie continua, separatoare ori insule nu te impiedica sa o faci, chiar daca e mai putin logic si mai riscant din cauza altora sau cum vrei sa o consideri, nu vad de ce este ilegal si nici anapoda asa cum sustii tu.

    Si acum iata cateva secvente in niste parametri care ne sunt familiari: sens giratoriu, intersectie dirijata, incadrat pe B1, folosesc a doua iesire (sau „inainte”?? 🙂 , dar despre asta poate cu alta ocazie) si ce se intampla?

    Ups, acum nici regula aceea din lumea civilizata nu mai e buna? Si de fapt la urma-urmei, oare regula nu e buna sau … oamenii care nu se asigura, nu semnalizeaza si ignora regulile circuland dupa ureche, inspiratie si uneori noroc (ca-i feresc altii)?

    Daca intr-o astfel de situatie standard se fac greseli copilaresti, nu trebuie sa ne mai miram ca cineva care face sensul pe B1 spre a treia iesire risca sa fie lovit.

  37. @GeluCJ, o sa imi impart raspunsul in mai multe, ca sa nu mai fie confuzii.

    1. Sensul giratoriu este o intersectie dirijata (OUG 195/2002, Art 55 lit b)
    2. HG 1391/2006, Art 107, (2) – explica pozitiile pe benzi pentru schimbarea directiei in intersectii fara marcaje
    3. HG 1391/2006, Art 109 – (pe asta il copy-paste) Dacă în apropierea unei intersecţii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obligă să se circule într-o anumită direcţie, vehiculele trebuie să fie conduse numai în direcţia sau direcţiile indicate.

    Cu un simplu search descoperim ca sensul giratoriu este mentionat de 4 ori in legislatie. De doua ori in HG 1391/2006 si de doua ori in OUG 195/2002.

    Avand atat de putine aparitii, cred ca e mai simplu sa le copy-paste aici:

    OUG 195/2002:
    7. Intersecţii şi obligaţia de a ceda trecerea
    Art 55 – Intersecţiile sunt:
    b) cu circulaţie dirijată. În această categorie sunt incluse şi intersecţiile în care circulaţia se desfăşoară în sens giratoriu.
    Art 57
    (4) În intersecţiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecţie.

    HG 1391/2006:
    Art 135– Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
    d) când urmează să pătrundă într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în interiorul acesteia;
    Art 142 – Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
    f) în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;

    Asta este tot.

    Te rog sa imi indici in legislatie unde anume este specificat ca articolele 107 si 109 ale HG 1391/2006 nu se aplica intersectiilor cu circulatie dirijata care se efectueaza in sens giratoriu. Sau de unde ai dedus tu asta.

    Revin cu alt comentariu…

  38. @GeluCJ (tot tie)

    Circulatia se face dupa reguli si lege, nu dupa ce „simti”. Normal. Nu asta am spus. Am spus ca simti ca este o interpretare anapoda, dar tot vrei sa o faci.

    Facilitarea virajului la stanga. Sunt de acord, dar acum da-mi voie sa ma amuz un pic. Nu m-am gandit ca tu te referi ca se faciliteaza pentru cei de pe B1!!! Deci, se da o intersectie normala, in forma de plus, cu doua benzi pe sens. Virajul la stanga se face greu din motivele enumerate in alte postari pe aici. Dar, asa greu cum se face el, se face de pe B2, nu de pe B1. De pe B1 este ilegal. Facilitarea virajului la stanga se obtine cu introducerea sensului giratoriu, dar, fireste, tot de pe B2. Deci avem o intersectie, virajul de pe B1 este ilegal, cel de pe B2 este dificil. Pentru facilitare transformam intersectia intr-una tot dirijata dar de alt tip cu niste reguli in plus, dar TOT INTERSECTIE ESTE. Tot ilegal este sa faci stanga de pe B1 in lipsa unor marcaje care sa permita asta. Scrie in lege asta, vezi comentariul precedent.

    Alta hazlie. Zici ca sunt oameni care trebuie educati in legatura cu sensurile giratorii. Sunt de acord. Mai zici ca dupa ce o intersectie se modifica si se introduce sensul giratoriu, ei circula ca „inainte de schimbare” si nu se asigura cand intra in sens. Gresit, habarnisti, de acord. Dar!!! Inainte de schimbare cum naiba numeau ei directiile „inainte”, „la stanga” si „la dreapta”? Masurau unghiuri? Acele directii raman valabile dupa transformarea intersectiei. Extrapoland, si intersectii care se construiesc din start cu sens griatoriu au aceste directii clare (pentru ca ti le poti imagina fara sens, e cam clara treaba). La majoritatea intersectiilor aceste directii sunt evidente. Evident ca sunt exceptii, sunt intersectii in T, in Y, sunt cu 10 intrari si iesiri, etc. Acelea au nevoie de marcaje, pentru ca aveau nevoie de marcaje si daca erau fara circulatie in sens giratoriu. Unde nu ai marcaje si situatia este dubioasa, este vina administratorului de drum.

    Nice try? What do you mean? That wasn’t a „try”…
    Este perfect adevarat ce am spus. Ierarhia exista si regulile se aplica pe toata ierarhia daca nu sunt in mod explicit schimbate/anulate. Articolele 107 si 109 nu sunt in mod explicit anulate/schimbate pentru giratoriu, deci ele se aplica. Alte reguli sunt schimbate. Prioritatea este altfel in giratoriu, dar acest lucru este specificat in mod explicit in lege. Ce nu este in mod explicit schimbat, ramane valabil.

  39. De acord cu @Bobby.

  40. @Bobby Imi pare rau ca raspunsul meu vine cu o intarziere destul de mare, dar mai bine mai tarziu decat niciodata. Ca sa nu ne mai lungim cu romane, incerc o abordare pe puncte.

    Comm 1 http://www.trafictube.ro/giratoriile-banda-doua/#comment-263112

    1. Da, fara dubiu.

    2. „Art 107, (2) – explica pozitiile pe benzi pentru schimbarea directiei in intersectii fara marcaje
    Nu.
    (2) La intersecţiile fără marcaje de delimitarea benzilor, conducătorii vehiculelor ocupă în mers, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, următoarele poziţii: […]
    El explica modul de alcatuire al circulatiei, inainte de a ajunge in intersectie, atunci cand nu exista marcaje de delimitare a benzilor, ajungandu-se astfel apoi la o circulatie pe randuri sau siruri.
    Daca exista marcaje pentru delimitarea benzilor, nici nu mai are rost sa discutam despre acest articol, inclusiv pentru sensurile giratorii ca si „copii” ai parintilor „intersectii” (in majoritatea sensurilor giratorii cu mai multe benzi ele exista).
    Concret daca ma refer la sensul giratoriu luat initial in discutie, nici nu mai trebuia sa-l amintim.
    Insa in tot raul e intotdeauna si-un bine. Aici avem un exemplu de regula/prevedere cu un caracter general aplicabila numai unor anumite intersectii, fiind o caracteristica mostenita de la „parinti” intersectii care nu se aplica „copiilor” sensuri giratorii cu marcaje de delimitare a benzilor sau celor care au o singura banda pe intrare.

    3. Este o prevedere normala, cu un caracter foarte general, deoarece indicatoarele pot fi si ele de multe tipuri, vezi detalii legate de indicatoare. Poate exista de exemplu numai un indicator de obligare pentru inainte si atunci nu schimbi nicio directie de mers, un indicator de obligare pentru viraj la stanga, de interzicere a virajului la stanga, dreapta sau a intoarcerii etc.
    Se aplica si sensurilor giratorii, datorita semnalizarii specifice ale acestora, dar si altor intersectii care nu sunt neaparat giratorii.

    4. Ai uitat 🙂
    Nu stiu daca mai era nevoie de specificarea acelor articole, pentru c-am facut-o mai sus:
    http://www.trafictube.ro/giratoriile-banda-doua/#comment-262689
    Ceea ce apare in plus e art. 142, lit. f) (oprirea), dar oricum nu e importanta pentru discutia noastra. In fine, avem un efort de sinteza, care pune in evidenta modul sumar in care este tratat sensul giratoriu in legislatia rutiera actuala.

    Comm 2 http://www.trafictube.ro/giratoriile-banda-doua/#comment-263113
    Stii la fel de bine ca mine ca evident n-am spus-o ca se faciliteaza pentru cei de pe B1 intotdeauna si te rog, nu intoarce (fortat) sensul frazei. Am facut referire la acea situatie de incident in care apare un punct de conflict intre circulatia in sens pe B1 spre a treia iesire si B2 care paraseste sensul la a doua iesire, fara viraj la „stanga”.
    Altfel nu ti-as fi dat exemplul giratoriului din Sibiu in care esti obligat sa virezi la dreapta de pe B1, nici macar nu mai ajungi sa vezi care e a doua iesire.

    Don’t be so selfish, let’s have some fun together 😀
    In situatia in care doua masini fac sensul spre o a treia iesire, cea de B2 vireaza logic la „stanga” si pastreaza banda, iar cea de pe B1, vireaza ilogic tot la „stanga” si de asemenea pastreaza banda, care e rezultatul? Amuzant si fericit pentru toata lumea, ambele masini efectueaza virajul la „stanga”, parasesc sensul la a treia iesire si-si pastreaza tabla in forma originala.

    Am mai scris, sper destul de clar, despre acele notiuni de “stanga“, “inainte” si “dreapta” si nu mai e cazul sa ma autocitez:
    http://www.trafictube.ro/giratoriile-banda-doua/#comment-262689

  41. @MihaiDun Fiecare are dreptul la o parere. In situatia discutata aici, insa eu te rog sa te mai gandesti daca vei acorda sau nu prioritate celui de pe B1. Adevarul s-ar putea sa fie altul (depinde acum si peste ce politist dai) si uneori doare la buzunar si tabla.

  42. La fel, in situatia in care sunt doua benzi intr-o intersectie „normala” fara sens giratoriu, daca cel de pe B2 face stanga atunci si cel de pe B1 poate face stanga in acelasi timp cu el cu acelasi rezultat fericit pentru toata lumea. Dar nu este legal. Acum, stau sa ma gandesc la articolul acela 107 (2). Ca daca benzile sunt desenate pana in intersectie e clar ca nu se aplica, dar totusi stiu ca este ilegal sa faci stanga de pe B1 in lipsa unui marcaj care permite in mod explicit acest lucru. Trebuie sa mai „sap” prin codul rutier sa vad de unde am eu aceasta „impresie”.

    Have fun together? Not sure what you mean by that 😀 😀 😀

    You might have a point at 107 (2), I’ll give you that. I will not go further into that because I get a feeling it will be to no avail, and it doesn’t apply here anyway.

    I still believe that what we saw here in this clip was wrong and the outcome of some police investigation and decision may be (easily) overturned in a court hearing. At the end of the day, it’s a matter of being willing to take that risk: turn left in a Romanian roundabout from the first lane and hit someone like myself who will take you to court if I can’t avoid the accident and the police finds me guilty. Because I will do whatever it takes to avoid an accident, even if it means to yield when I shouldn’t have to, but I will not pay for one if it’s not my fault. I would invest time and money, which would be repaid on a positive outcome in Court’s decision, to do this, it’s a matter of principle. That risk seems to be low in Romania though, so, what the heck :-D.

    Anyway, I think we both made our points. It seems we are in a deadlock. I am waiting for the day when the roundabout will be properly described in the Romanian road rules. I hope that days comes sooner rather than later.

  43. @ perole – ai primit vreun răspuns de la poliție?

  44. @GeluCJ Nu tin mortis sa am prioritate chiar si atunci cand legea mi-o da, mai ales daca intalnesc ambitiosi in trafic, dar nu-i voi acorda prioritate pentru ca voi evita sa ma pun in situatia aia, adica sa fiu paralel cu el, cum de fapt am si facut pana acum, adica accelerez un pic mai tare pe curba din giratoriu. Oricum, nu am de gand sa lovesc masinile cu care merg din motive evidente, si cum am reusit pana acum, sper sa reusesc si de acum incolo 🙂
    Sau, dupa caz, incetinesc incat sa-l las sa treaca fara sa para ca s-ar fi creat situatia respectiva.

  45. @Bobby Dap, a fost o discutie lunga cu argumente de ambele parti si sper constructiva, care poate a mai lamurit o serie de chestiuni legate de circulatia prin sensurile giratorii. Anumite aspecte e posibil sa le reluam candva in viitor, in functie de necesitati 🙂

    @MihaiDun Foarte bine faci. E cea mai buna metoda de a nu avea bataie de cap cu Politia, asiguratorii si service-ul. + pentru comm

    Pentru a nu ramane cu impresia ca sunt dement cu circulatia pe B1 si a treia iesire, sau ca tin cu dintii de niste idei preconcepute, la final permiteti-mi sa va ofer un film relaxant cu circulatia printr-o serie de sensuri giratorii, nu de la noi din tara din pacate.
    Observati va rog modul de constructie al acestora si mai ales semnalizarea lor, in special pentru giratoriile care au doua benzi pe calea inelara.

    Cateva detalii suplimentare mai jos.
    – Faza 1: Sens giratoriu cu o singura banda, este vizata a treia iesire. Majoritatea sensurilor giratorii au o singura banda, reprezentand cel mai sigur model de giratoriu de forma circulara.

    – Faza a 2-a: Sens giratoriu cu doua benzi pe intrare / calea inelara / iesire. Observati semnalizarea modului de folosire a benzilor. Aici n-as risca sa fac giratoriul pe B1 pentru a-l parasi la a treia iesire 😉

    – Faza a 3-a: Sens giratoriu nemarcat pe harta electronica. Ne descurcam singuri dupa indicatoare 🙂

    – Faza a 4-a: Doua sensuri giratorii aproape unul dupa altul. Primul fiind marcat pe harta, primim indicatii pentru parcurgere. Al doilea nu exista si … atentie la indicatie 🙂

    – Faza a 5-a: Sens giratoriu cu doua benzi pe intrare si o singura banda pe iesire. De aceasta data, a doua iesire este de fapt … la „stanga” 🙂

    Poate acum se va intelege mai bine de ce-am afirmat ca „dreapta”, „inainte” si „stanga” sunt notiuni relative pentru un sens giratoriu, fiind percepute in functie de directia curenta de deplasare si mai ales de configuratia in teren a sensului giratoriu respectiv.

    Vizionare placuta!

  46. @GeluCJ
    „Inainte”, „dreapta” si „stanga” sunt la fel de „relative” intr-un sens giratoriu cum ar fi daca acea intersectie nu ar fi cu sens giratoriu. Daca acolo nu este sens si poti defini aceste directii, atunci poti sa le definesti exact la fel si daca este sens.

    Cred ca vrei sa spui ca nu se confunda cu prima, a doua sau a treia iesire intotdeauna, ceea ce este, desigur, adevarat. In intersectiile de tip T, de exemplu, se schimba numerotarea. Dar, atentie, desi nu mai spui a treia daca vrei sa mergi spre stanga, totusi o numesti „stanga”. Conceptul „stanga” exista intotdeauna, daca este strada spre… stanga. In cele T, in functie de unde intri in ea, una dintre directiile „stanga”, „dreapta” sau „inante” lipseste. Sunt doar 2 posibile directii unde poti sa continui, evident (exceptand U-turn-ul in cazul sensului giratoriu).

    Totusi conceptul de „inainte”, „stanga”, si „dreapta” este prezent in toate intersectiile*.

    (* = exceptiile, intersectii in stea, Y, sau alte forme, confirma regula si sunt (trebuiesc) marcate in mod explicit)

    In plus, la giratoriile cu o singura banda, „stanga”, „dreapta”, „inainte” devin irelevante pentru pozitionarea pe benzi, de vreme ce este doar o banda, si asta este o alta frumusete a sensului giratoriu.
    Poate fi o „stea” cu o „inainte”, doua mai spre „dreapta”, si trei mai spre „stanga”. In loc sa spui ies pe a doua spre stanga spui simplu ies la a 5-a iesire (asa iti va spune si Ioana, daca stie de el pe harta). O astfel de intersectie fara giratoriu ar necesita semnalizare cu semafor, complicat si posibil cu prioritati ciudate. Giratoriul este insa… ca un vals 🙂

    Cred ca la ultimul ai procedat gresit, chiar sunt curios daca ai cum sa confirmi cu cineva din Suedia :-D, cum e legea la ei. In Australia ar fi trebuit sa abordezi acel giratoriu de pe B2 pentru a iesi la a 2-a iesire care era spre „stanga”. S-ar putea sa fie la fel si la ei, din cate vad ca au marcat pe cel de la #2, sau poate ca nu, cine stie… De aceea sunt sincer curios.

    Ca idee, in sensurile din Australia, desi nu ai voie de mergi la dreapta de pe B1 (unde nu sunt marcaje) cred ca 99% (cel putin in statul unde locuiesc eu) sunt si marcate in acest sens. Regula exista si nu ar fi nevoie de marcajele acelea, dar (si aici probabil intervine bogatia unei tari, care isi permite sa cheltuiasca pe semnalizare cat mai clara) ea este intotdeauna intarita. Totusi, in acel 1% unde nu exista semnalizarea, nu inseamna ca B1 poate face dreapta. Legea exista.

    Desigur, sunt si aici situatii unde B2 face stanga. Am o intersectie chair cand plec de la servici, este echivalentul unei intersectii in T, dar cu giratoriu, desi nu prea sunt unghiuri drepte. Cum plec, prin traficul intens, vin din „coada” T-ului si pot ori stanga ori dreapta. B1 si B2 cum merg eu amandoua pot face stanga, dar B1 este obligat sa iasa acolo, si nu are voie „dreapta”. Merita sa te uiti la el, sensul nici macar nu are 2 benzi peste tot, la nord si sud este doar cate o banda prin sens, care se confunda cu B2 a strazilor de pe care se intra si in care se poate iesi din el. La est si la vest acelasi cerc are cate doua benzi. Asa a fost nevoie, asa l-au gandit, cat mai logic cu putinta, pentru ca soferii sa nu stea pe ganduri in intrsectie sa se gandeasca pe unde sa mearga.
    Uite-l aici:

    View Larger Map

    Am remarcat si afirmatia cu „majoritatea sunt cu o singura banda”.
    Si confirm si din alta tara.
    In Australia este la fel, in suburbii este absolut plin de ele. Ca idee, doar ca sa merg sa imi cumpar o paine, pana la primul supermarchet trec prin cel putin 4 giratorii, depinde pe unde merg, sau pot sa trec prin 6-7. Toate cu o banda, multe in intersectii in T.

    Urmeaza apoi cele cu 2 benzi care devin la fel de simple cu regulile pe care le tot mentionez eu pe aici.
    De cand sunt in Australia nu am trecut pe aici prin sensuri cu mai mult de 2 benzi. Personal consider ca mai mult de 2 benzi in giratorii probabil mai mult incurca decat ajuta, datorita complexitatii pe care o introduc. Keep it simple, that’s the way to go.

    Cand o sa am timp o sa fac o compilatie cu sensurile de pe aici, cu o banda, cu 2 benzi ce ies intr-una, etc., sa vedeti ce frumos, ce simplu, cat de logic este totul, nici macar nu ai nevoie sa stai o secunda sa te gandesti: „oare pe unde sa merg, oare cine are prioritate”. Este o placere… Dar pun asta pe un lucru esential: exista reguli la departamentul „drumuri”, guidelines pentru cum sa pui un giratoriu, dimensiune, intensitatea traficului analizata din timp, si planuri pentru viitor cand se poate ca traficul sa schimbe datorita aglomerarii zonei (lucruri ce sunt planificata cu zeci de ani in avans). Cand un Dorel iese la pus bordura, vopsit banda si insurubat indicatorul, intersectia arata demult pe hartie EXACT cum arata celelalte similare din tot statul, si de cele mai multe ori perfect din prima. Nu alta culoare, nu alta distanta intre liniile intrerupte, nimic diferit de altele. Se aplica sablonul si iese… ordine. De aceea daca ceva nu se face bine se vede IMEDIAT, toti cetatenii observa „iesirea din tipar”.

    In Romania am impresia ca fiecare judet, daca nu oras, interpreteaza cum vrea legea si nu au un „sablon”, fac si ei cum cred, uneori nici macar in acelasi oras nu este constant cum sunt desenate sagetile si benzile, ca poate s-a schimbat cel care ia deciziile si cel care l-a inlocuit are alte idei.

    In fine… Frumos in Suedia, placut, cu acele sensuri cu doua benzi cu reguli „normale” (haha), care ajuta la o circulatie mai fluida si placuta.

    (Si iar am scris mult)

  47. @Bobby Ti-am embed-at (daca pot spune asa 🙂 ) poza GM cu giratoriul, pentru ca intr-adevar e interesant. Exemplu de turbo-giratie cu marcaje si fara separatoare, in care nu poti face sensul pe B1, pentru ca te impiedica forma si marcajele (cu linie continua si de spatiu interzis circulatiei) existente in sens. De acord aici, trebuie doar sa selectezi banda corecta si vei iesi unde doresti.

    In legatura cu cel discutat la ultima faza din clip, s-a dorit initial sa functioneze tot ca o turbo-giratie, insa in momentul filmarii marcajele (care sunt esentiale pentru un astfel de giratoriu) fiind sterse intentionat sau din cauza circulatiei in timp, exista doar o singura banda mai lata pe calea inelara.

  48. Mersi.
    Apropo, este un tutorial, ceva cu ce tags pot fi folositi pentru alterarea textului.
    Am descoperit doar „strong” intre „” dintr-o greseala a cuiva, cred, cand nu a inchis bine tag-ul. Dar atlele, pentru italic, culoare, etc. Ca sa nu iau la incercari.

    Also, o sugestie, un preview la postare ar fi util, pentru eventuale corecturi inainte de postare. Personal fac multe greseli, in special inversez litere in cuvinte, si dupa postare nu prea mai am ce sa fac (sau nu stiu cum) ca sa le corectez, desi de multe ori as vrea 😀

  49. Am primit raspunsul politiei, care cum era de asteptat nu raspunde la intrebare, dar ei spun ce scria Bobby: trebuie sa incadrezi conform marcajelor. Cea ce nu e o problema, dar nu clarifica cum sa faci in intersectia de mai sus cand vrei sa virezi la dreapta, sau care e sensul inainte in unele giratorii, etc. O sa pun undeva documentele (intrebarea si raspunsul) mai tarziu.

Adaugă un comentariu

Pentru a posta un comentariu pe Trafictube.ro, trebuie să te autentifici. Nu ai cont? Înregistrează-te!