Adaugă comentariu

49 comentarii
  1. Stai relaxat ca nu e chiar asa peste tot la ei. Sunt si acolo destui inconstienti, adevarat ca nu la nivelul de la noi.

  2. La noi se pune un butoi (exagerez putin) in mijocul intersectiei, vreo doua-trei indicatoare si gata sensul giratoriu…
    Oricum, insulitele alea n-ar fi un mare obstacol in calea bizonilor 🙁

  3. Si daca va uitati atent, in Ungaria se semnalizeaza iesirea din giratoriu…

  4. Faptul ca ai filmat un sens giratoriu mai special, nu inseamna ca asa e in toata Ungaria si ca s-a rezolvat problema. Si sa nu uitam ca in alte tari (parca in UK) sunt unele sensuri giratorii doar desenate pe asfalt, nici macar un butoi nu e in mijlocul intersectiei 😉

  5. @murescam – sa inteleg ca tu nu semnalizezi aici iesirea din sensul giratoriu?

  6. Ba da, dar nu si cand sunt in interior. Practic acel sens din Ungaria este facut asa cum ar trebui folosite sensurile giratorii. Sunt doar cateva, dar incet-incet vor sa transforme toate pe acest sistem.
    Referitor la acel sens giratoriu din Ungaria: http://iho.hu/img/vasut/1210/121010_rola/mtijkhjh.jpg Aici se poate vedea de ce este eficient. Nu ai cum sa ramai blocat, si sa invarti, benzile sunt in forma de spirala.

  7. Amenajare si marcaj ca la carte, cum e recomandat sa mergi prin el si sa faci preselectia benzilor inainte… in tari civilizate sunt un moft, la noi si daca ar fi un motiv de cheltuit bani publici nu se misca treaba.

  8. @Stick: stiu ca nu e peste tot asa, dar cu fiecare trecere prin Ungaria „gasesc” tot mai multe giratorii facute in acest mod.

    @GBA: dupa cum spuneam nu e unul singur. Nici nu spun ca rezolva complet problema. Dar e totusi o schimbare in bine.

    Nu stiu voi, dar eu unul m-am saturat sa se tot urce pe mine cate unul care nu e in stare sa isi pastreze banda.

    Ce am prezentat e doar o metoda gasita de altii. Metoda care, zic eu, ar functiona si la noi.

  9. +

    Sa ne cumpere ungurii! Hai cu referendumu’!

  10. Este interesant acel sens giratoriu din Ungaria. L-am prezentat si eu anul trecut in: ” “Descurcaretii” din giratoriu” la 2:14, unde aminteam de separatoare de benzi ca o solutie eficienta de calmare a celor care nu-si tin banda in giratoriu si se urca pe tine, precum si a celor care nu mai respecta nimic: nici marcaje de incadrare, nici linia continua si se ajunge la acelasi rezultat negativ 🙁 Exemplul giratoriului din Floresti este emblematic deja, fiind prezentat si de catre alti colegi care au trecut prin el.

    @VladCatalin Ca o opinie pur personala, atunci cand mergi inainte spre Budapesta sau vii inapoi din acea directie, este mult mai comod a aborda giratoriul pe prima banda si a folosi apoi a doua iesire. Avand in vedere marcajele si indicatoarele, nici folosirea B2 nu este gresita, doar ceva poate mai putin comoda, pentru ca te strecori printre „insule” 🙂
    Legat de semnalizarea giratoriului, as adauga la 0:15 pe langa „Marcaje vizibile” si „Indicatoare foarte clare” 🙂
    evident +

    P.S. Giratoriul este realizat ca o turbo-giratie, daca virezi la 90 de grade stanga fata de directia filmarii, se scoate la a treia iesire pe prima banda, daca intorci te scoate pe a doua banda 🙂 Nu poti face tot giratoriul pe prima banda, te impiedica separatoarele de benzi.

  11. Nu vă supărați, dar acela nu este un sens giratoriu, e o struțo-cămilă de intersecție semnalizată eronat cu indicatorul de sens giratoriu.

    Sensul giratoriu, este, prin definiție, un drum pe care te învârți în cerc pe banda ta și ai prioritate față de oricine – din afara sensului și de pe alte benzi. Ori acolo nu poți face un cerc decât dacă la un moment dat treci de pe o bandă pe alta (1->2->1->2->etc.), acordând prioritate.

    Nu ai cum să pui separatoare de benzi într-un sens giratoriu fără să-l transformi în ceva ce nu este. Dar de’… e mai comod să-i restricționăm prostului calea, decât să-l educăm să circule.

    • @Tibike: Ala e sens spiraltoriu
      Ehh… i se mai zice turbogiratoriu la giratoriul care are forma de spirala. In legislatia noastra nu exista termenul

  12. Nou

    @GeluCJ cum ziceam si eu intr-o alta discutie cu colegii de pe TT este pertinent sa te incadrezi pe prima banda (daca sunt 2 sau mai multe) doar in cazul in care folosesti prima iesire + ca asa te invata si la scoala de soferi , daca se trezesc si la noi sa faca la fel o sa scada nervii in traffic cu aprox 30% (PAREREA MEA) .
    Asa ca DOAMNE AJUTA .

  13. @Tibike Nicio suparare 🙂 Cum spuneam si cu alte ocazii, sensurile giratorii pot fi de multe feluri: simplu circulare (inelare) sau turbo-giratii, cu una, doua sau mai multe benzi in interior, cu intrari/iesiri pe una sau mai multe benzi etc. Acesta este un model de sens giratoriu cu turbo-giratie, cu doua benzi in interior, cu intrare/iesire pe doua benzi pe drumul principal (4 notat la ei spre/dinspre Budapesta), foarte corect semnalizat prin marcajele de pe sosea si indicatoarele aferente.

    Daca te incadrezi corect in functie de directia pe care doresti sa o urmezi nu este absolut nicio problema sa abordezi sensul giratoriu si ai in plus avantajul ca daca doua vehicule il parcurg in paralel in acelasi timp, cel de langa tine nu-si va parasi banda sa se urce pe tine (il impiedica separatoarele). Personal sunt pentru astfel de modele de giratorii, avand in vedere avantajele oferite. Asta include bineinteles si semnalizarea corspunzatoare, ca in exemplul colegului @VladCatalin 🙂

  14. ala a fost pus acolo doar ca vin romanii la taiat de benzi? sau ?

  15. @privernezu Nu stiu de unde a aparut aceasta idee. Te poti incadra pe prima banda pentru a folosi prima sau a doua iesire. Daca nu ma insel, acesta era si „traseul recomandat” de multe ori. Se vede bine ca se poate aplica asta, atat in sensurile giratorii circulare cat si in cele cu turbo-giratie ca cel din imagini, cu conditia ca prima banda sa nu fie dedicata doar pentru virajul la dreapta, pe prima iesire.

    @bogdanb Lasa ca nici ei nu sunt toti niste sfinti ai volanului 🙂

  16. Recunosc că nu mai auzisem de „turbo”-giratoriu.

    Totuși… e o diferență între a minimiza șicanările între colegi de benzi și a nu permite rotirea. Uite aici: http://static.automarket.ro/img/auto_resized/db/article/046/135/808481l-610×390-b-1ec9420f.jpg – se poate și astfel de „turbo” – cel care nu știe zona sau nu se prinde instant de indicatoare și ajunge să se rotească până la a treia ieșire până să-și dea seama că trebuia să iasă la prima, are posibilitatea să realeagă acea primă ieșire fără să-i încurce pe cei de pe celelalte benzi și fără să meargă X km până la primul loc de întors.

  17. @icsspiraltoriu„? 😆

    Daca dl @VladCatalin nu se supara, postez un scurt filmulet cu acelasi turbo-giratoriu, vazut de pe prima banda 🙂

    P.S. Scuze pentru parbrizul murdar, am dat jos „fostele” insecte numai cu peria 🙁

  18. @GeluCJ
    doar un sfant se putea gandi la un asa giratoriu! 🙂

  19. Nou

    Daca luai capacul care zboara la 0:53 „om” te faceai :))

  20. Salut, ma tot contrazic cu un prieten referitor la sensul giratoriu. In imaginea de mai jos http://www.shareimage.ro/images/zzmmnepkh7ao2zna0wm.jpg eu sunt cu masina verde iar celalalt cu masina galbena vrea sa iasa din sens, cine are prioritate, nu eu ?

    • @Akai: pune-i problema prietenului tau asa: daca cel cu masina galbena doar ar schimba banda fara sa iasa din giratoriu cum ar fi?

  21. da, e un sens giratoriu frumos dar din pacate e singurul de genul ala pe ruta Oradea – budapesta, in rest si la ei sunt ca la noi, pe doua benzi si nemarcate… 🙂

  22. Nou

    la mine un uk..este desenat un cerc, sub forma unui giratoriu..asa ca sa zicem ms si ca la romani:))

  23. o solutie eleganta este si cea din clipul pus de colegul Iulian de aici de pe TT:
    http://www.trafictube.ro/galben-intermitent/

  24. @privernezu – corectie: se poate alege b1 si pentru a folosi a 2-a iesire. Vezi si clipul postat de @ics, in care parcurge acelasi sens de la unguri, dar pe b1, si iese la iesirea 2.

    @Akai, strict vorbind, tu ai prioritate, dar, daca s-ar aplica legistalia din statele europene avansate, tu n-ai avea ce sa cauti pe b1 daca vrei sa alegi iesirea 3, si vei fi amendat pentru asta 🙂

    http://www.wcroads.org/sites/all/themes/wcroads/images/Roundabouts/roundabouts-nav1.jpg

  25. @ics – eeeer, what? Ma tot uit si vad asa: banda 1 (albastru) e pentru cei care folosesc iesirile 1 si 2. Banda 2 (rosu) e pentru cei care folosesc iesirile 2, 3 si 4. Do I miss something?

    • @Kor: da. Marcajele in giratoriile noastre nu sunt asa. 😉
      In plus au marcaje si indicatoare de obligare referitoare la incadrarea pe benzi.
      Daca si la noi ar fi asa ai fi vinovat de nerespectarea incadrarii pe benzi, in acelasi mod in care ar trebui sa respecti si intr-o intersectie normala. (mers inainte de pe banda de stanga de exemplu) 🙂

  26. @ics – nu e nevoie de marcaje speciale. In Italia sensurile giratorii si marcajele sunt exact ca la noi, dar italienii marg in giratorii mult mai bine decat noi. Merg exact ca in imaginea postata de mine. E o chestiune de logica simpla, la urma urmei, nu e cine stie ce „rocket science” 🙂

    • @Kor: si la noi se merge, dar mai exista si altfel de situatii. In cazul in care nu se respecta de ce-l acuzi daca nu sunt indicatoare si/sau marcaje de obligare?
      Si tocmai jungla de Italia te-ai gasit si tu s-o dai ca exemplu. 😛

      @GeluCJ, @Kor a gresit in comentariu, dar nu e exclus. Am avut o perioada cand mergeam des, dar cu golful pe care nu cred ca-l stii si nu cred ca m-ai identificat. 🙂

  27. @ics Am glumit, nu e nicio problema. Nu se stie, poate vom avea vreodata ocazia. Eu n-am nicio retinere 🙂

  28. @ics – tot nu inteleg ce am gresit in comentariu… Lumineaza-ma, te rog 🙂

    • @Kor: pai tu compari mersul printr-un giratoriu semnalizat intr-un anumit fel cu mersul printr-un giratoriu semnalizat in alt fel.
      Aici ai gresit.
      In giratorii se circula in functie de indicatoare si marcaje. Ai marcaje circulare fara indicatoare si marcaje de incadrare, nu conteaza pe unde intri atunci cand schimbi banda te asiguri si nu faci manevra decat in conditii de siguranta. Ai marcaje specifice turbo-giratiei le respecti pe alea.
      Tu ai dat un exemplu si ai zis ca asa trebuie sa se circule si la noi. Gresit! Lumea isi creeaza impresia ca inclusiv in giratoriile de la noi care nu sunt semnalizate ca acela pe care l-ai aratat trebuie sa circule la fel.
      Tu in formulare n-ai folosit: asa ar trebui semnalizate si marcate pentru un trafic fluent, ci ca „ai fi amendat”. Amendat pentru ce cand la noi nu exista indicatoare si marcaje de obligare? Ar fi amendat daca ar exista, dar nu exista.

      Atunci cand atasam alte fotografii hai sa informam corect, ca se duce Vasile internautul ca asa a vazut el pe net ca se circula in giratorii de la prietenii lui forumisti.

      Ceea ce e de retinut este ca circulatia in giratoriu se face dupa indicatoare si marcaje si nu dupa alte reguli gen: nu poti sa iesi la a 3-a daca ai intrat pe prima banda si altele asemenea. E de retinut ca la trecerea peste marcaj trebui sa respecti regulile de la schimbarea directiei de mers. Cel care isi pastreaza banda are dreptul sa-si continue deplasarea nestingherit indiferent pe care intrare a patruns in intersectie.

  29. @ics – eu am zis foarte clar : „daca s-ar aplica legistalia din statele europene avansate” Altfel spus, daca exemplul lui @Akai s-ar intampla in Franta, sa zicem, s-ar lasa cu amenda. In legislatia noastra nu este reglementat mersul in interiorul giratoriului. In alte legislatii este. Si asta indiferent de marcaj.

    Ce-am vrut eu pana la urma sa spun este ca si noi am putea circula ca cei din vest in giratorii, chiar daca legislatia noastra nu ne obliga asa, din cauza ca e mai logic si mai fluent.

  30. … Stiu ca nu e in Europa 🙂 dar la repezeala e primul lucru gasit pe Google. Dar mai stiu ca multe alte tari au specificatii clare in legislatie privind mersul in giratorii si incadrarea la intrare / iesire.

  31. @ics – 😆 pai stii vorba aia : tre sa faci ce zice popa, nu ce face popa :mrgreen:

    …pana la urma, nu ne costa nimic sa aplicam regula aia simpla cu benzile si iesirile oriunde am merge in lumea asta, indiferent daca regula e inclusa explicit in legislatia tarii sau nu. Adica nu ne trebuie neaparat marcaje ca sa respectam o regula simpla, logica si de bun simt Asta am vrut sa spun.

    • @Kor: trebuie sa respecti legea si nu sa aplici reguli inventate. De acolo se nasc conflictele. Unii respecta regulile lor, ca asa e logic dupa mintea lor, iar altii respecta legea. 😉
      Verificarea teoretica si practica a cunostiintelor la obtinerea permisului de conducere nu se face dupa presupuneri si bun simt.

  32. @ics – pai eu ce am spus? Regula aia nu e „regula mea”… 🙂

    • @Kor: da’ ai venit cu ea si cu remarca: „sa facem asa!”
      Gresit!
      Faci asa cand o sa ai marcajele si indicatoarele alea. Pana atunci fa asa cum spune legea.

  33. @ics – pai legea nu spune nimic la noi… Te faci ca nu intelegi ce vreau sa spun. Nu te costa nimic sa mergi in giratoriu ca si cum marcajele alea ar exista, pentru ca n-ai cum sa incalci nici o lege daca faci asa, nici la noi, nici aiurea. Nu-ti inteleg vehementa… Eu am dat un sfat de bun simt, dar daca tie iti place sa faci de 100 de ori un sens giratoriu complet mergand pe b1, n-ai decat, ca doar nu incalci nici o lege in Romania, nu? :mrgreen:

    • @Kor: stii ce inteleg internautii din poza ta? Ca ala de pe b2 are dreptul sa iasa chiar daca ala de pe b1 vrea sa-si continue mersul in giratoriu si eventual mai si claxoneaza si injura, ca nah, asa ar trebui, ca el, nu?
      Cand pui o poza ca aia explici cum ar trebui marcate si semnalizate si nu cum ar trebui sa se circule la noi. Oamenii vad doar sagetile colorate.
      Sagetile alea colorate sunt valabile numai si numai in situatia marcajelor si indicatoarelor respective. Atat.

  34. @ics – cum sa inteleaga asta? Pai daca asta inteleg, ar insemna ca au facut degeaba scoala de soferi si n-au inteles nimic din conduita preventiva.
    Mai citeste o data postarea mea: „@Akai, strict vorbind, tu ai prioritate, dar,…”

    Inca o data, acele traiectorii sunt recomandate. Daca un zevzec o ia pe b1 si face tot rondul, asta e. O fi, n-o fi legal din partea lui, atata vreme cat eu pe b2 iesind trebuie sa intersectez b1, n-am voie s-o fac fara sa ma asigur, si trebuie sa-l las, n-am ce face. Dupa care, daca sunt in Australia de exemplu, sun la Politie si-l dau in gat. N-am chef sa intru in el sau el in mine, ca dupa aia Politia sa ne amendeze pe amandoi – pe mine pentru neasigurare – ca n-am rezolvat nimic.

    Asa e bine? 🙂

Vezi si...