@tudistef De cate ori am spus asta: multi soferi nu stiu sa se asigure prima data in spate atunci cand initiaza o manevra de depasire 🙁
+
P.S. Claxonul de „felicitare” a cazut la montaj? 🙂
@tudistef Poate e mai bine asa. Eu l-am lasat aici si iata ce comentariu destept am primit la o faza similara 🙂
Nou
Ursul Grizonat
Nu i se vede numarul melteanului. Nu te-ai dus dupa el sa-i bagi un sconcs pe geam ? Merita. A fost prea aproape.
Eu ii bagam cateva de coliva ma-sii de-i sareau bomboanele pe parbriz !
@GeluCJ eu cred ca ala era unul in asta care nu se asigura din spate cand depaseste :))
@Ursu Grizonat acuma am pus si numarul la tag era: BN53DUM cred ca de la faptul ca avea vreo 53 de ani si era sofer de DUMINICA 😀
Nou
jgyprime
Eu cred ca a. invatat regulile de circulatie in a 53-a duminica din an…
@GeluCJ acum am simtit pe pielea mea ‘relugile casei’ o sa fiu mai atent data viitoare 😀
@bogdanb era cat pe ce de o PIT Maneuver, da neintentionata :))
@tudistef Nicio problema, era doar informativ. Oricum, daca se uita asta, se rezolva ulterior 🙂
Nou
mircea_glontzu
din ciclul : ” oglinda, obiect de decor”
Nou
Adrian Ciobotaru
Salutari.
1. imi place cuvantul invizibil. Stii de ce? Pentru ca este real! Masini in culoarea care o ai tu sunt greu vizibile, mai ales pe asfalt umed, asa cum masini in culoarea celei din fata sunt greu vizibile pe asfalt uscat, din departare. Desigur, aici nu este cazul.
2. Din punctul meu de vedere, SI TU AI GRESIT UN PIC. Probabil ca de cateva curbe omul acela astepta sa depaseasca. Si te bagi tu sa ii depasesti pe amandoi? Ma regasesc in situatia lui destul de frecvent pe drumuri si este ENERVANT! Trebuie sa ai rabdare si sa respecti o logica morala: se depaseste in ordinea in care circuli (cu exceptia in care ala din fata e papa-lapte si rateaza numeroase ocazii prielnice de depasire; atunci da, te bagi). Aceasta lege nu este scrisa, este morala. IMORAL este sa te bagi.
3. Ce a gresit tipul din fata: NU A SEMNALIZAT INTENTIA DE DEPASIRE. El a semnalizat cand efectiv a inceput manevra. Asta este singura lui greseala. Atat! Daca el ar fi semnalizat in timpul secundei 8-9, de exemplu, tu nu mai trebuia sa incepi depasirea.
4. Cu privire la asigurare, nu ai cum sa spui ca nu s-a asigurat! Te invit sa opresti filmul in secunda 9: tu esti in spatele lui. In acest moment este posibil ca el sa-si fi facut asigurarea in oglinda din stanga si sa vada ca nu e nici o masina acolo. Apoi, in secunda 11 el incepe depasirea (si semnalizarea), dar tu deja esti pe contrasens..
Concluzii de invatat:
a) intotdeauna trebuie semnalizata intentia de depasire: pentru ca cel din spate sa stie ca tu vrei sa incerci si sa nu se bage el, si pentru ca cel din fata sa stie, sa NU accelereze si, mai ales, sa NU franeze.
b) cand ajungi din urma un camion sau o masina care merge lent (sau un tractor etc), este logic ca masinile din fata ta sa il depaseasca mai intai, apoi vei depasi si tu. Altfel, daca te bagi inaintea lor, si nu iti astepti randul, DPDV MORAL TE CREZI MAI SPECIAL CA EI, ar dpdv al sigurantei in trafic, trebuie sa te astepti la filme precum acesta… pentru ca comiti un act imprevizibil.
Mentionez ca toate cele specificate acolo au caracterul de obligatie. Vei identifica cu siguranta mai multe erori din partea celui care s-a bagat cu japca in fata colegului nostru. In plus, o astfel de manevra se incadreaza ca si contraventie la nerespectarea regulilor privind depasirea, art. 100, alin. (3), lit. e) si duce la pietoneala 30 de zile pentru reflectii rutiere.
P.S. La sec. 10-11 cand apare prima semnalizare a celui din fata, @tudistef era cu mai mult de jumatate din masina pe sensul opus, deja angajat in depasire.
Nou
bogdanb
@Adrian Ciobotaru
da si nu! mai degraba nu.
regula cu semnal si asigurare, cred ca e suficient de sfanta si corecta.
semnalizezi intentia, te asiguri si incepi efectuarea manevrei daca e liber.
cine apuca sa depaseasca e o problema subiectiva si nu tine de morala. de ce? pentru ca:
cel care vine din spate poate avea cateva atuuri: vine cu viteza deja mai mare, poate avea o vizibilitate mai buna (ne fiindu-i opturata de vehicolul pe care vrea sa il depaseasca)
poate cel care ar trebui sa aiba intaietate in viziuna ta, isi ruleaza o tigare, mananca un sandwich, vb la telefon (chiar si cu hands free) si are atentia indreptata acolo, sau chiar vrea sa stea in spatele celui pe care tu presupui ca ar trebui sa-l depaseasca….
daca imi explici de exemplu ce inseamna ca „ala din fata e papa-lapte si rateaza numeroase ocazii prielnice de depasire”
– cine apreciaza vizibilitatea, viteza si putera masinii?
– cat inseamna numeroase ocazii? 3, 7, 9, 17? cat?
ref pct 3. – este o gresala imensa. asa cum ziceam inainte lucrurile se fac in ordinea asta
1 semnal, 2 asigurare, 3 decizie si in final 4 – incepi sau nu in functie de 2 si 3
ref pct. 4 – depasirea incepe la sec 7 (banuiesc ca avea si semnalul pus) apare un om pe contrasens, ceea ce duca la intarzierea manevrei.
ar mai fi de comentat la ce ai spus, dar ma opresc aici.
@bogdanb Nu Bogdan, prima si prima data te asiguri! Ordinea incepe cu asigurarea! De ce? Daca s-a lansat deja cineva in depasirea ta, nu mai ai nevoie de nicio semnalizare, pentru ca … trebuie sa astepti un alt moment in care sa initiezi manevra 🙂
Nou
bogdanb
@GeluCJ
nu, desi nu mi s-a parut logic nici mie, am avut o discutie lunga la scoala de soferi pe tema asta. explicatia data : de asigurat in oglinzi trebuie sa te asiguri mereu, dar manevra se considera ca incepe odata cu semnalizarea + asigurare + decizie
adica tu chiar daca esti depasit, pui semnal si astepti pana manevra poate fi efectuata in siguranta – tu iti arati intentia.
absurd, politienesc, dar teoria lor asa zicea.
sa ne intelegem, eu casc bine ochii in oglinzi inainte de a ma gandi sa trag de maneta
(mi s-a intamplat de 2-3 ori de cand am carnet sa fiu neatent (unghi mort) si am speriat oamenii dar nimic grav ca aici )
@bogdanb Bineinteles ca este nevoie sa-ti faci cunoscuta intentia. Teoretic cu 50 m inainte loco si 100 m in afara localitatilor. Tinand cont de viteza legala de deplasare 50 km/h loco (13.88 m/s) si 100 km/h afara (27.77 m/s) rezulta ca timpul de semnalizare ar fi cam acelasi … 3.6 sec. sau rotunjit 4 sec. Interesant, nu? 😀
Nota: 1/3.6 este si factorul de transformare din km/h in m/s.
Transmite-le domnilor de la scoala de soferi sa faca o petitie si sa schimbe art. 118. Poate niste neatenti au scris acolo la pct. a):
„a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precede nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau stânjeni circulaţia din sens opus;”
si de-abia apoi la pct. b):
„b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii; […]”
Totusi, roaga-i inainte de asta sa arunce un ochi si-n legislatia internationala, e.g. Conventia de la Viena la care RO este parte semnatara de mult timp si unde altii au scris astfel (articolul 11):
„2. Before overtaking, every driver shall, without prejudice to the provisions of Article 7, paragraph 1, or to those of Article 14, of this Convention, make sure:
(a) That no driver who is following him has begun to overtake him;
(b) That the driver ahead of him in the same lane has not given warning of his intention to overtake another;
(c) That he can do it without endangering or interfering with the oncoming traffic making sure in particular that the lane which he will enter is free over a sufficient distance and that the relative speed of the two vehicles allows overtaking within a sufficiently short time; […]”
😀
Nou
bogdanb
@GeluCJ
3600 de secunde deci? pentru 1000m
😉
daca nu s-o fi inchis scoala si mai mai intalnesc cu nenea ala ii zic ca aveam dreptate!
(a trecut ceva vreme, merci ca mi-ai adus amintem de scoala, ca va trebui in cateva luni sa reinnoiesc permisul)
asa ca fapt divers, mi se pare numai mie ca suna mai bine/precis/frumos in engleza?! sau e doar de la caldura? 🙂
@bogdanb Poate ca unele lucruri suna mai clar in EN, dar in final, nu e asa de importanta limba, important este sa interpretam corect ceea ce scrie acolo. Acum fara glumite, multe dintre articolele legislatiei rutiere din RO sunt bazate pe prevederile Conventiei, un aspect foarte normal de altfel.
@Adrian Ciobotaru: intre secunda 9 si 11 e o diferenta de 2 secunde in care multe se pot intampla, cum a fost si in cazul de fata sa intru in depasire, sincer eu la secunda 7 am inceput sa semnalizez vazand ca vine omul acela pe acostament si asteptam sa treaca sa pot depasi, deci daca se asigura ma vedea ca semnalizez
Draga Tudi:
a) nu am de unde sti cand ai inceput tu sa semnalizezi, caci nu aud nici un semnalizator (oare de ce?). Daca tu zici ca ai semnalizat, eu te cred.
b) Tie si celor care NU STIU CE INSEAMNA CUVANTUL EMPATIE: iti doresc sa ajungi de cat mai multe ori sa fii in situatia celui din fata. Doar asa vei putea intelege logica morala despre care scriam.
c) daca vrei sa scapi ani in sir fara accident desi conduci mult, lasa legile deoparte (chiar si cand ai dreptate) si incearca sa fii cat mai previzibil pentru ceilalti; in cazul discutiei de fata: semnalizarea intentiei este primul lucru! aici a gresit omul din fata.
d) si tot din predictibilitate: daca te bagi tu sa il depasesti pe el, in loc sa-l lasi pe el sa aiba macar o sansa de a depsi, asteapta-te la filme dinacestea, dupa cum am mai scris. (Ca el a gresit este EVIDENT; nu ii „tin partea”, dupa cum am mai scris).
23 comentarii
@tudistef De cate ori am spus asta: multi soferi nu stiu sa se asigure prima data in spate atunci cand initiaza o manevra de depasire 🙁
+
P.S. Claxonul de „felicitare” a cazut la montaj? 🙂
@GeluCJ nu a cazut claxonul de „felicitare”, am fost mai calm decat ma asteptam, poate din cauza ca mai eram cu inca vreo 3 persoane in masina :))
@tudistef Poate e mai bine asa. Eu l-am lasat aici si iata ce comentariu destept am primit la o faza similara 🙂
Nu i se vede numarul melteanului. Nu te-ai dus dupa el sa-i bagi un sconcs pe geam ? Merita. A fost prea aproape.
Eu ii bagam cateva de coliva ma-sii de-i sareau bomboanele pe parbriz !
@GeluCJ eu cred ca ala era unul in asta care nu se asigura din spate cand depaseste :))
@Ursu Grizonat acuma am pus si numarul la tag era: BN53DUM cred ca de la faptul ca avea vreo 53 de ani si era sofer de DUMINICA 😀
Eu cred ca a. invatat regulile de circulatie in a 53-a duminica din an…
@UrsulGrizonat
+ pt sconcs
@tudistef
ureaza-i si din partea mea „sanț!” si pentru cultura generala:
http://en.wikipedia.org/wiki/PIT_maneuver
@tudistef Te rog nu pune nr. de inmatriculare la tag-uri. Vor fi eliminate, conform „regulilor casei” 😀
@GeluCJ acum am simtit pe pielea mea ‘relugile casei’ o sa fiu mai atent data viitoare 😀
@bogdanb era cat pe ce de o PIT Maneuver, da neintentionata :))
@tudistef Nicio problema, era doar informativ. Oricum, daca se uita asta, se rezolva ulterior 🙂
din ciclul : ” oglinda, obiect de decor”
Salutari.
1. imi place cuvantul invizibil. Stii de ce? Pentru ca este real! Masini in culoarea care o ai tu sunt greu vizibile, mai ales pe asfalt umed, asa cum masini in culoarea celei din fata sunt greu vizibile pe asfalt uscat, din departare. Desigur, aici nu este cazul.
2. Din punctul meu de vedere, SI TU AI GRESIT UN PIC. Probabil ca de cateva curbe omul acela astepta sa depaseasca. Si te bagi tu sa ii depasesti pe amandoi? Ma regasesc in situatia lui destul de frecvent pe drumuri si este ENERVANT! Trebuie sa ai rabdare si sa respecti o logica morala: se depaseste in ordinea in care circuli (cu exceptia in care ala din fata e papa-lapte si rateaza numeroase ocazii prielnice de depasire; atunci da, te bagi). Aceasta lege nu este scrisa, este morala. IMORAL este sa te bagi.
3. Ce a gresit tipul din fata: NU A SEMNALIZAT INTENTIA DE DEPASIRE. El a semnalizat cand efectiv a inceput manevra. Asta este singura lui greseala. Atat! Daca el ar fi semnalizat in timpul secundei 8-9, de exemplu, tu nu mai trebuia sa incepi depasirea.
4. Cu privire la asigurare, nu ai cum sa spui ca nu s-a asigurat! Te invit sa opresti filmul in secunda 9: tu esti in spatele lui. In acest moment este posibil ca el sa-si fi facut asigurarea in oglinda din stanga si sa vada ca nu e nici o masina acolo. Apoi, in secunda 11 el incepe depasirea (si semnalizarea), dar tu deja esti pe contrasens..
Concluzii de invatat:
a) intotdeauna trebuie semnalizata intentia de depasire: pentru ca cel din spate sa stie ca tu vrei sa incerci si sa nu se bage el, si pentru ca cel din fata sa stie, sa NU accelereze si, mai ales, sa NU franeze.
b) cand ajungi din urma un camion sau o masina care merge lent (sau un tractor etc), este logic ca masinile din fata ta sa il depaseasca mai intai, apoi vei depasi si tu. Altfel, daca te bagi inaintea lor, si nu iti astepti randul, DPDV MORAL TE CREZI MAI SPECIAL CA EI, ar dpdv al sigurantei in trafic, trebuie sa te astepti la filme precum acesta… pentru ca comiti un act imprevizibil.
@Adrian Ciobotaru Citeste te rog asta:
http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art118
Mentionez ca toate cele specificate acolo au caracterul de obligatie. Vei identifica cu siguranta mai multe erori din partea celui care s-a bagat cu japca in fata colegului nostru. In plus, o astfel de manevra se incadreaza ca si contraventie la nerespectarea regulilor privind depasirea, art. 100, alin. (3), lit. e) si duce la pietoneala 30 de zile pentru reflectii rutiere.
P.S. La sec. 10-11 cand apare prima semnalizare a celui din fata, @tudistef era cu mai mult de jumatate din masina pe sensul opus, deja angajat in depasire.
@Adrian Ciobotaru
da si nu! mai degraba nu.
regula cu semnal si asigurare, cred ca e suficient de sfanta si corecta.
semnalizezi intentia, te asiguri si incepi efectuarea manevrei daca e liber.
cine apuca sa depaseasca e o problema subiectiva si nu tine de morala. de ce? pentru ca:
cel care vine din spate poate avea cateva atuuri: vine cu viteza deja mai mare, poate avea o vizibilitate mai buna (ne fiindu-i opturata de vehicolul pe care vrea sa il depaseasca)
poate cel care ar trebui sa aiba intaietate in viziuna ta, isi ruleaza o tigare, mananca un sandwich, vb la telefon (chiar si cu hands free) si are atentia indreptata acolo, sau chiar vrea sa stea in spatele celui pe care tu presupui ca ar trebui sa-l depaseasca….
daca imi explici de exemplu ce inseamna ca „ala din fata e papa-lapte si rateaza numeroase ocazii prielnice de depasire”
– cine apreciaza vizibilitatea, viteza si putera masinii?
– cat inseamna numeroase ocazii? 3, 7, 9, 17? cat?
ref pct 3. – este o gresala imensa. asa cum ziceam inainte lucrurile se fac in ordinea asta
1 semnal, 2 asigurare, 3 decizie si in final 4 – incepi sau nu in functie de 2 si 3
ref pct. 4 – depasirea incepe la sec 7 (banuiesc ca avea si semnalul pus) apare un om pe contrasens, ceea ce duca la intarzierea manevrei.
ar mai fi de comentat la ce ai spus, dar ma opresc aici.
@bogdanb Nu Bogdan, prima si prima data te asiguri! Ordinea incepe cu asigurarea! De ce? Daca s-a lansat deja cineva in depasirea ta, nu mai ai nevoie de nicio semnalizare, pentru ca … trebuie sa astepti un alt moment in care sa initiezi manevra 🙂
@GeluCJ
nu, desi nu mi s-a parut logic nici mie, am avut o discutie lunga la scoala de soferi pe tema asta. explicatia data : de asigurat in oglinzi trebuie sa te asiguri mereu, dar manevra se considera ca incepe odata cu semnalizarea + asigurare + decizie
adica tu chiar daca esti depasit, pui semnal si astepti pana manevra poate fi efectuata in siguranta – tu iti arati intentia.
absurd, politienesc, dar teoria lor asa zicea.
sa ne intelegem, eu casc bine ochii in oglinzi inainte de a ma gandi sa trag de maneta
(mi s-a intamplat de 2-3 ori de cand am carnet sa fiu neatent (unghi mort) si am speriat oamenii dar nimic grav ca aici )
@bogdanb Bineinteles ca este nevoie sa-ti faci cunoscuta intentia. Teoretic cu 50 m inainte loco si 100 m in afara localitatilor. Tinand cont de viteza legala de deplasare 50 km/h loco (13.88 m/s) si 100 km/h afara (27.77 m/s) rezulta ca timpul de semnalizare ar fi cam acelasi … 3.6 sec. sau rotunjit 4 sec. Interesant, nu? 😀
Nota: 1/3.6 este si factorul de transformare din km/h in m/s.
Transmite-le domnilor de la scoala de soferi sa faca o petitie si sa schimbe art. 118. Poate niste neatenti au scris acolo la pct. a):
„a) să se asigure că acela care îl urmează sau îl precede nu a semnalizat intenţia începerii unei manevre similare şi că poate depăşi fără a pune în pericol sau stânjeni circulaţia din sens opus;”
si de-abia apoi la pct. b):
„b) să semnalizeze intenţia de efectuare a depăşirii; […]”
Totusi, roaga-i inainte de asta sa arunce un ochi si-n legislatia internationala, e.g. Conventia de la Viena la care RO este parte semnatara de mult timp si unde altii au scris astfel (articolul 11):
„2. Before overtaking, every driver shall, without prejudice to the provisions of Article 7, paragraph 1, or to those of Article 14, of this Convention, make sure:
(a) That no driver who is following him has begun to overtake him;
(b) That the driver ahead of him in the same lane has not given warning of his intention to overtake another;
(c) That he can do it without endangering or interfering with the oncoming traffic making sure in particular that the lane which he will enter is free over a sufficient distance and that the relative speed of the two vehicles allows overtaking within a sufficiently short time; […]”
😀
@GeluCJ
3600 de secunde deci? pentru 1000m
😉
daca nu s-o fi inchis scoala si mai mai intalnesc cu nenea ala ii zic ca aveam dreptate!
(a trecut ceva vreme, merci ca mi-ai adus amintem de scoala, ca va trebui in cateva luni sa reinnoiesc permisul)
asa ca fapt divers, mi se pare numai mie ca suna mai bine/precis/frumos in engleza?! sau e doar de la caldura? 🙂
@bogdanb Poate ca unele lucruri suna mai clar in EN, dar in final, nu e asa de importanta limba, important este sa interpretam corect ceea ce scrie acolo. Acum fara glumite, multe dintre articolele legislatiei rutiere din RO sunt bazate pe prevederile Conventiei, un aspect foarte normal de altfel.
– din greseala
@Adrian Ciobotaru: intre secunda 9 si 11 e o diferenta de 2 secunde in care multe se pot intampla, cum a fost si in cazul de fata sa intru in depasire, sincer eu la secunda 7 am inceput sa semnalizez vazand ca vine omul acela pe acostament si asteptam sa treaca sa pot depasi, deci daca se asigura ma vedea ca semnalizez
@tudistef Asa ma gandeam si eu 🙂
Draga Tudi:
a) nu am de unde sti cand ai inceput tu sa semnalizezi, caci nu aud nici un semnalizator (oare de ce?). Daca tu zici ca ai semnalizat, eu te cred.
b) Tie si celor care NU STIU CE INSEAMNA CUVANTUL EMPATIE: iti doresc sa ajungi de cat mai multe ori sa fii in situatia celui din fata. Doar asa vei putea intelege logica morala despre care scriam.
c) daca vrei sa scapi ani in sir fara accident desi conduci mult, lasa legile deoparte (chiar si cand ai dreptate) si incearca sa fii cat mai previzibil pentru ceilalti; in cazul discutiei de fata: semnalizarea intentiei este primul lucru! aici a gresit omul din fata.
d) si tot din predictibilitate: daca te bagi tu sa il depasesti pe el, in loc sa-l lasi pe el sa aiba macar o sansa de a depsi, asteapta-te la filme dinacestea, dupa cum am mai scris. (Ca el a gresit este EVIDENT; nu ii „tin partea”, dupa cum am mai scris).