It seems javascript is either disabled or not supported by your browser.

Parteneri in trafic #44

Adăugat de GeluCJ
Raportează ca șters! 32

Pana la urma, toti suntem parteneri in trafic. Exista insa unii care adapteaza regulile de circulatie potrivit intereselor personale de moment sau le „uita” atunci cand n-ar fi voie.
Azi, episodul 44.

22 comentarii

  1. AugustinTM

    La prima faza chiar nu am mai vazut demult pe vreunul care sa procedeze asa.
    La 1:11 din pacate sunt din ce in ce mai multe mame de genul…. ( cu capul in nori ).

    • De acord, au facut un gest amabil pentru noi, mai ales ca traversau si pietoni. Mi-a placut si-am zis ca e un exemplu bun. Cine circula pe-acolo stie ca se iese destul de greu la stanga, mai ales daca e trafic pe ambele sensuri.
      Da, la 1:11 mai multa atentie nu strica, mai ales ca nu stii cine se afla la volanul masinii care vine spre tine. Decat o frana brusca cu emotii, mai bine alegi un alt loc de traversare sau cel putin un alt moment.

    • AugustinTM

      Exact 🙂
      +

  2. Daca te tot intebi ce reprezinta acele manevre in circualtia pe benzi, inseamna ca incepi sa realizezi ca nu e 100% tot ce crezi tu, ca sunt niste gauri in logica ta.

    La 0:40, de unde stii tu cat de lejer putea opri? De unde stii tu cand a vazut el/ea galbenul?
    Avand in vedere ca atunci cand era rosu era complet trecut de trecerea de pietoni, eu zic ca nu e nicio problema.

    Doar un exemplu, poate nu stii. Cand ai copii in masina care dorm pe scaun, te gandesti de doua ori inainte sa opresti „lejer” la un galben, si pana te gandesti ai trecut deja, la fel de lejer (adica legal si fara sa incurci sau sa generezi situatii potential periculoase).

    Si sunt multe alte exemple de a putea sau nu opri in siguranta/lejer.

    • Imi vine destul de greu sa cred c-ai putea fi chiar atat de naiv my friend 😉 „Acele manevre”? Ai vazut cumva si episodul 42, secventa 2:32-2:44? Multumesc in acest caz.
      In ambele filme sunt acolo niste emoticon-uri la sfarsit, care ar fi trebuit sa-ti dea de gandit in ceea ce priveste dubiile mele 😉

      In orice caz, sper ca nu faci parte din acea categorie de comentatori vazand filmul de aici:
      http://www.trafictube.ro/shorts-6-cand-nicio-problema-cand-trei-dilema/
      in alta parte, au dedus cu logica lor (cel putin bizara ca sa fiu delicat), ca as astepta la intrebarea din clip raspunsul de la altii 😆 As fi extrem de dezamagit sa fie asa 🙁
      Discutia referitoare la „acele manevre” insa o mai putem dezvolta eventual in alte comentarii.

      Acum legat de faza de la 0:40, e destul de simplu. Daca te uiti mai cu atentie si nu doar superficial, la 0:42 tipul franeaza, semaforul e galben. Semaforul acela sta pe galben fix 4 (patru) secunde, fapt confirmat si de imagini (la 0:46 se face rosu). Cu alte cuvinte, mai mult decat media generala care este in jur de trei secunde.
      Vrei sa-mi spui ca in trei secunde, de la 0:42 la 0:45 cand trece prin dreptul lui, nu se poate opri de la cca 40-45 km/h … daca ai vrea asta? Insa atunci cand piciorul se muta pe pedala din dreapta, cu siguranta masina nu se opreste!
      Si pentru ca stiu ca-ti plac link-urile din legislatie, trecerea pe galben atunci cand ai putea sa opresti si nimic nu te impiedica, dar nu vrei sa faci asta, e contraventie de clasa I:
      http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/ordonanta-urgenta-nr-195-12-decembrie-2002/#art99
      (1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane fizice: […]
      15. nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului; […]

    • Naiv? Incearca altceva 🙂 (exemplu: ironic, sarcastic; cam ce faci tu cu aceste mentiuni in clipuri care nu au legatura cu depasirile 😉 )

      Galben? Toceala (citate de lege)
      Eu am experienta. Stiu ca chiar daca pui piciorul pe frana poti sa realizezi ca nu mai ai timp sa opresti. De altfel chiar asta indica spre faptul ca a vrut sa opreasca. Pe masura ce capeti mai multa experienta, nu mai sari pe frana cand vezi galben, daca nu vei avea timp sa opresti in siguranta. Pentru ca asta de fapt inrautateste situatia. Si uite cum unii cu la fel de putina experienta te vad si te critica pentru ca nu ai oprit la galben cum scrie in lege 🙂

      PS: faptul ca exista o medie generala de galben indica o rigiditate prosteasca a administratorilor de drum. Galbenul ar trebui sa se puna in functie de configuratia drumului/intersectiei si a vitezei maxime admise in zona. Dar divaghez.

    • Acum rămâne de văzut pe baza a ce se întocmește procesul verbal. Pe cadrul legal sau pe experiența părintelui căruia îi doarme copilul în spate.

      Bună ziua! Agent Moflea de la Poliția Rutieră Cluj. V-am oprit ptr. că nu ați oprit la culoarea galbenă a semaforului.
      R: TOCILARULEeeee!
      Dormea copilul in spate.

      Nu ați adaptat viteza la condițiile de trafic!

      Cum era cu condusul acela preventiv?

      PS Cred că i s-a întâmplat oricui dar aceasta nu înseamnă ca nu e greșit sau ca nu ar trebui să fim mai atenți in viitor. Cum zice cineva mai sus, dacă tu apeși pedala din dreapta nu e o întâmplare sau greșeală!

    • La galben nu trebuie sa opresti, punct.
      Daca citesti legea o sa vezi ca trebuie sa opresti in anumite conditii.

      Daca Moflea ma opreste si imi spune ca nu am oprit la culoarea galbena a semaforului, in functie de circumstante s-ar putea sa am o discutie cu el similara cu cea de aici: https://www.youtube.com/watch?v=f8aimiqNf0Q

      Nu ai adaptat viteza la conditiile de trafic? What are you talking about mate? La trafic cu semafoare? Condus preventiv? Adica sa merg mai incet ca poate se face galben?

      Trec pe galben des, legal, fara probleme, inclusiv la intersectii care au camera pentru rosu. Opresc la galben la fel de des, cand pot sa o fac in conditii de siguranta. Stiu exact cum se circula, si nu imi pierd vremea sa studiez cine a trecut pe galben daca ar fi putut sa opreasca sau nu. Mai ales cand e galben la o trecere de pietoni si pana s-a facut rosu era trecut demult de ea.

      Tu pricepi care e rolul galbenului? Viata nu e in alb sau negru, sunt si nuante de gri. Sau mai pe subiect, nu este doar verde si rosu, exista si galben 😉 La rosu-stai, la verde-treci, la galben-depinde, poti sa treci fara sa fie ilegal.

      „Nu ai adaptat viteza la conditiile de trafic”; „Condus preventiv” – Jesus!!!

      Degeaba imi spune cineva ce clasa de contraventie este o fapta, daca nu reuseste sa inteleaga faptul ca nu a convins ca acea contraventie a avut loc. Asta, citatul acel din lege, este doar toceala…

    • E verde, calc-o no metter what! Bun așa!

      Ca nu ai fost sanctionat nu înseamnă neaparat ca nu gresesti.

      Ideea oricum era despre cei care nici nu încearcă sa oprească.
      Ca altcineva pierde vremea sa analizeze dacă se putea sau nu opri la galben nu știu de ce a devenit problema ta. Oricum vad ca si tu tot cu asta începi discuția. Doar ca la lege nu scrie lejer ci in condiții de siguranță. Eu nu consider sinonime expresiile.

    • Ca nu ai fost sanctionat nu înseamnă neaparat ca nu gresesti.
      Asa este. Dar eu stiu ca nu gresesc din alte intamplari.

      Exista camere la unele semafoare. Nici ele nu „m-au prins”, desi am trecut pe galben (bine alea sunt pentru rosu, de fapt, pentru ca pe rosu este interzis sa treci, pe galben nu in anumite conditii, pe care o camera nu le poate surprinde 😉 ). In alte ocazii am trecut pe galben si dupa mine a trecut si masina de politie tot pe galben. Nu mi-au facut nimic.

      In siguranta nu o fi sinonim cu lejer… Dar pentru mine o oprire brusca nu este in siguranta.

  3. @Bobby
    Merci de sugestii. Cand va fi nevoie, o voi face negresit. Intre timp, pot sa te asigur ca exemplele amintite mai sus nu apar acolo … chiar atat de intamplator sau din greseala.

    In conditiile in care unii la noi practica sportul trecerii pe rosu plin, ba chiar depasesc masina din fata ca sa treaca pe rosu, vezi de exemplu aici:
    http://www.trafictube.ro/semaforul-optional-unii/ (1:50-1:58)
    o trecere voluntara pe galben, poate parea deja ceva banal.

    In orice caz, mesajul si ideea era ca daca poti opri la galben atunci trebuie s-o faci. Daca nu poti intelege asta, imi pare rau. Obligatiile sunt aceleasi ca si pentru rosu, diferenta o fac situatiile in care n-ai putea opri in siguranta (nu era cazul aici, se putea opri fara probleme).
    Toceala iarasi? Degeaba repeti cu insistenta asta, se pare ca nu cunosti atat de bine legea noastra pe cat ar fi cazul:
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art53
    1) Când semnalul de culoare galbenă apare după semnalul de culoare verde, conducătorul vehiculului care se apropie de intersecţie nu trebuie să treacă de locurile prevăzute la art. 52 alin. (2), cu excepţia situaţiei în care, la apariţia semnalului, se află atât de aproape de acele locuri, încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiţii de siguranţă.

    Care sunt locurile astea precizate la art. 52, alin. (2)? Hai sa vedem ce spune legea noastra si de ce e totusi buna la ceva „toceala” asta din care se mai pot invata la nevoie unele lucruri:
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art52
    (2) La semnalul de culoare roşie vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, după caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacă semaforul este instalat deasupra ori de cealaltă parte a intersecţiei, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea părţii carosabile a drumului ce urmează a fi intersectat.

    La trei secunde si cca 40-45 km/h nu se pune problema c-ai fi „atât de aproape de acele locuri” incat sa nu poti opri in siguranta … daca vrei s-o faci. Experienta ta daca e atat de bogata, impreuna cu analiza obiectiva a imaginilor prezentate, ar fi trebuit sa-ti poata spune asta cu usurinta.

    In fine, asta era doar o faza din multe altele, poate mai putin importanta. Nici macar nu intentionam sa dezvolt o discutie atat de detaliata despre asa ceva.

    Ma interesa mai mult cum vrei sa numesti tu „acea manevra” din filmul postului, desfasurata intre 1:19-1:35.

  4. TOCEAAAALĂĂĂĂ

    Ai ascultat exemplul meu?
    Il expun pe scurt:
    – un sofer se apropie de o intersectie
    – in fata lor se afla o masina de politie care pare ca circula un pic ciudat
    – semaforul se schimba pe galben
    – masina de politie opreste, cealalta nu
    – poiltia opreste masina care nu a oprit la galben si le spune: „noi am putut opri, tu de ce n-ai putut? mergeai cumva cu viteza excesiva?”
    – raspunsul soferului „vinovat”: „nu prietene, tu conduceai bizar, ori pe o banda ori pe cealalta, eram atent la tine sa vad ce faci, cand am vazut EU galbnenul nu mai aveam timp sa opresc in conditii de siguranta.

    Intelegi? Tu, in aplicare obtuza a legii te uiti la secunde si la metri pe un clip, scoti creionul si hartia, aplici formula, concluzionezi ca putea sa opreasca.

    Pe teren insa, nu stii ce a fost in acea masina in acel moment. Poate se uita in olginda retrovizoare, cand a revenit cu ochii pe semafor era galben, si nu mai era unde crezi tu ca era cand l-a vazut. Sunt multe explicatii. Este posibil si sa fi trecut in mod intentionat, dar nu ai cum sa stii tu asta.

    Din experienta mea, acolo a fost 50-50. Poate putea sa opreasca, dar daca n-a facut-o nu mi se pare gresit.

    Nu mai am nimic de mentionat. Va grabiti la concluzii, pe baza la ce fac altii cand trec pe rosu ca forteaza. Asta este o gandire gresita.

    Cine are urechi de auzit, sa auda!

    • @Bobby
      Poti sa-i spui „toceala” pana te plictisesti 😉 Am vazut si ce-ai scris mai sus: „La galben nu trebuie sa opresti, punct.” Legea aia pe care o numesti „toceala” spune exact invers, sa nu treci de acele locuri, cu exceptia … Sper doar ca nu vor fi unii care sa creada ca nu trebuie sa opreasca, daca pot s-o faca.

      „Toceala” asta ii ajuta pe altii sa cunoasca mai bine o serie de reglementari si sa-si mai lamureasca uneori anumite dileme. Daca bine imi amintesc te-a ajutat chiar si pe tine la un moment dat sa cunosti ceva in plus si ma refer la acel art. 170 de care habar nu aveai pana n-am scris despre el. Mai mult decat atat, se pare ca tu insuti nu ai ezitat sa folosesti metoda cu „toceala” atunci cand ai crezut ca e nevoie de asa ceva:
      http://www.trafictube.ro/aparent-minore-consecintele/#comment-338968
      http://www.trafictube.ro/uite-mori/#comment-334034
      http://www.trafictube.ro/uite-mori/#comment-333428
      http://www.trafictube.ro/fente-uzuale/#comment-329896
      s.a.

      Bineinteles eu i-as fi spus altfel, de exemplu sustinere a unei opinii folosind argumente legale, insa fiecare are propria lui modalitate de a formula o idee. Totusi de-acum inainte chiar te rog sa folosesti aceasta „toceala” atunci cand e cazul si bine ai venit in club printre noi.

      Nu ma intereseaza in mod deosebit clipuri cu politisti australieni. Nici n-am nevoie de creion si hartie ca sa stiu cam in cat spatiu si timp se poate opri cu un turism mediu de la anumite viteze si in anumite conditii. Asta tine intre altele si de un anumit nivel de experienta, daca vrei sa-i spui asa.
      In orice caz, daca lasi frana (0:43) si accelerezi, sigur nu vei mai opri.

  5. @GeluCJ

    1. „Metoda cu toceala” nu este sa dai citate din lege atunci cand este nevoie. Sigur ca am facut-o si eu si altii. Tu o faci apoape mereu, intr-un procent foarte mare din comantariile tale sunt prezente fie citate din lege fie referie la articole de lege.

    2. Eu sunt un om care accept daca nu stiu ceva si ma schimb. Spre deosebire de voi care tineti cu dintii de o idee si nu acordati nici cea mai mica atentie unei fomrulari directe. Formulare directa la manevra de depasire este ca daca circuli mai repede pe alta banda nu se numeste depasire in sensul… blah-blah-blah (te las pe tine sa completezi, probabil stii pe de rost). Deci da: habar n-aveam de acel articol de lege care se refera la camioane si autocare pe autostrada. Pentru ca NU MĂ INTRESEAZĂ!!! 🙂 . Nu m-ai ajutat cu nimic, am acum aceasta informatie in creier care nu imi foloseste la nimic si care ocupa „loc” degeaba, pentru ca eu nu conduc camioane si autocare pe autostrazile din Romania si, desi sunt adeptul expresiei „never say never”, nu cred ca o voi face vreodata.

    3. Atat de bine a gasit o chichita in legislatie relativ la depasire, incat NU EȘTI ÎN STARE sa definesti pe un caz concret (ti-am prezentat clip) unde manevra mea de depasire ar fi fost devansare. Care ar fi fost cinditiile, pe timp/distanta/etc. care fac diferenta pe un caz concret. Asta arata invatat mecanic, pentru ca nu reusesti sa aplici si sa explici cunostintele in practica. => Toceala.

    La galben: citeste si citeaza de cate ori vrei! Nu este „trebuie sa opresti punct.” Poti sa nu opresti in anumite conditii. Acele conditii sunt extrem, de greu de apreciat din exterior, asa ca este mai util sa te uiti la scopul galbenului. Scopul lui este sa atentioneze ca urmeaza sa vina rosu, ceea ce implica faptul ca altii vor avea verde, si trebuie sa opresti ca sa nu te intersectezi cu cei care vor avea verde, pentru a nu provoca un accident. Acum, cand masina din clipul tau a trecut complet de locul unde s-ar fi putut intersecta cu cei carora li se adreseaza semaforul, inainte ca rosu sa fi aparut pentru el, nu este nicio problema. Ce faci tu este sa cauti nod in papura in acel caz, si poate, de ce nu, o noua ocazie sa dai citate din lege.

    Nu te intereseaza clipuri cu polititsti australieni? Pai pe tine te intereseaza doar ale tale pe care mi le dai ca exemplu de cate ori ai ocazia. Ori eu nici macar nu imi promovez propriile clipuri, ci arat o alta fata a monedei, dintr-o civilizatie in care justitia functioneaza si abuzurile politistilor sunt mai putine decat in Romania aia corupta care are expresii de genul „politistul are mai putine clase decat trenul”. Argumentul meu a fost perfect pentru discutia cu galben, dar tu il ignori, pentru ca nu te intereseaza. la tine e alb sau negru cand vrei, desi nu poti sa faci aceeasi distinctie la depasire/devansare. Treaba ta 🙂

    • @Bobby Cu o oarecare intarziere, am ajuns sa raspund si aici.

      1. In primul rand ca sa poti ajunge la un rezultat, la o concluzie, la o interpretare trebuie sa cunosti ca „ceva” exista si forma concreta a acelui „ceva”. Dupa aceea te poti lansa intr-un proces de rationament si face interpretari, bune sau proaste.
      Indiferent ca-ti place sau nu, articole si referinte la acestea vor aparea in continuare, in forma in care exista in legislatie la un moment dat.

      2. Hmm … deci nu te intereseaza si nu te-a ajutat cu nimic? Atunci regret, dar pana la urma nu e mare paguba. I-a ajutat poate pe altii care traiesc aici si circula aici sa-si deschida ochii si sa inteleaga mai bine problema depasirii pe drumurile cu mai multe benzi pe sens.
      Niciodata nu strica sa cunosti ceva in plus si sa-ti largesti putin orizontul de cunostinte, pe care la un moment dat le poti aplica si tangential daca e nevoie.

      3. Stii bine ca nu se specifica in legislatie distante / timpi in legatura cu manevra de depasire. Insa fiind necesare o serie de actiuni succesive care sunt precizate la ce distante minime legale se executa, se deduce indirect care pot fi acestea. Timpii pot varia in functie de viteza de parcurgere a distantelor.
      Despre toate acestea si altele s-a scris acum mai bine de un an (in 2014) si de-atunci s-au mai repetat cu diverse ocazii. Acum vrei sa le reluam de la inceput? Reciteste acele comentarii daca ai dubii sau vrei sa-ti mai reimprospatezi memoria.
      Ti-am mai scris, un raspuns daca vine (pentru ca nimeni de aici nu este obligat cu ceva sa-ti raspunda tie), nu trebuie sa fie intotdeauna neaparat intr-o forma pe care vrei tu s-o impui!

      De aici si pana la concluzia falsa trasa pe baza unui rationament personal eronat (la fel ca si in alte cazuri), adica faptul ca nu s-ar face distinctie intre manevre e o cale destul de lunga. Ceea ce exista aici pe site, ca text si imagini, te contrazice fara drept de apel.

      N.B. Ca o parere personala, nu cred ca nu esti in stare sa intelegi aceasta problema a depasirii. Insa nu vrei sa accepti ca de fapt lucrurile stau altfel decat ai sustinut tuatata timp aici pe site si cu atat de mult efort depus.

      4. Nu este vorba de nicio promovare personala de clipuri daca asta vrei sa insinuezi. Sunt atatea clipuri publicate, pe care s-au discutat multe si la nevoie pot fi date ca exemple. Pe unele poate le cunosc mai bine, pe altele mai putin.
      Mi se pare normal sa-ti dau mai multe exemple din clipurile mele postate, doar stiu ce-am publicat in ele si unde. In plus, oare de ce esti atat de deranjat de ele, daca scrii negru pe alb:
      http://www.trafictube.ro/fente-uzuale/#comment-329791
      Exemple? Clip de-al tău? Hahaha. Nici nu m-am uitat, e degeaba.

      5. Legat de trecerea voluntara pe galben, ca sa nu te plictisesti, poftim un exemplu dintr-un clip publicat recent de un alt coleg:
      http://www.trafictube.ro/lejer-luni/ (0:33-0:38)
      Parca te-a auzit cel de la volan: „La galben nu trebuie sa opresti, punct.” Taxiul si autorul opresc, el nu si trece pe rosu.

      O situatie asemanatoare si aici:
      http://www.trafictube.ro/parteneri-trafic-45/ (3:17-3:21)
      dar spre ghinionul lui, de data asta s-a facut rosu la 3:20. Intr-o tara dotata cu camera pe semafor, ii venea frumos amenda acasa si-o invitatie de a preda permisul. Mai avem pana acolo.

      P.S. Fii amabil si incearca sa nu mai folosesti CAPS LOCK in comentarii. Nu e nevoie, se intelege ce scrii si daca o faci in mod normal, fara asta.

    • Ti-am mai scris, un raspuns daca vine (pentru ca nimeni de aici nu este obligat cu ceva sa-ti raspunda tie), nu trebuie sa fie intotdeauna neaparat intr-o forma pe care vrei tu s-o impui!

      Da, mi-ai mai scris. Nu stiu la ce te referi.

      Daca eu intreb daca ceva este alb sau negru, ma astept la un raspuns in forma: este alb, este negru, nici una nici alta, nu stiu… Cam asta asteapta orice om rezonabil, nu numai eu. Tu dai un raspuns de genul: „stii bine ce este”.

      Tot ce imi vine in minte de cate ori faci asta este explul-gluma: sotul intreaba sotia de ce e suparata, cu ce a gresit, si ea ii raspunde „daca nu stii de ce ti-as spune eu”.

      Caps Lock – subliniez ceva. O sa mai folosesc. Este deranjant cand tot textul este asa, sau majoritatea, nu 2-3 cuvinte intr-un text de sute.

      La restul, ce sa mai zic. Nu am timp sa ma uit pe toate exemplele tale, inteleg ca unii trec pe rosu, ceea ce e altceva.

      Vreau sa subliniez ca nu sustin ca „la galben nu se opreste” si pun punct. A fost o exprimare nefericita, si se deduce din context ca nu asta spun. Spun doar ca in lege nu scrie „la galben nu se trece” si apoi se pune punct, ci exista exceptii. Atata timp cat cineva se afla in exceptii, e in regula. Discutia se reduce aici daca omul ala era in exceptie. Eu zic ca este foarte posibil.

      Eu am trecut pe galben mai lung decat el, e adevarat ca la viteze mai mari, la intersectie unde este camera de semafor. Dupa cum zice @TC, daca nu am fost prins, nu insemna ca nu am gresit, nu? Voi nu sunteti acolo (cu camere de rosu), poate, dar eu sunt! ZILNIC (subliniez, ZILNIC) trec prin intersectii care au camere pentru rosu. Nici nu le stiu pe toate, pentru ca mai muta camerele de la unul la altul. Experienta mea, se pare, este mai multa. Si ca idee, nu am bagat asta in discutii pentru ca stiu exact cum functioneaza camerele pentru rosu, si ele nu au legatura cu galbenul. Cred ca peste tot pe unde circul eu semafoarele au senzori (pentru fluidizare), si unele au senzori si dupa linia unde trebuie sa opresti la rosu. Acolo sunt camere pentru rosu. Daca ai trecut de senzorul dinaintea liniei pe rosu, si apoi ai trecut si de cel de dupa linie, abia atunci iei amenda. Daca treci de primul pe galben nu. Daca treci de primul pe rosu si de al doilea nu (adica ai oprit mai in fata de linie, dar totusi ai oprit) nu primesti amenda. Etc.

      Depasire/devansare? Ti-am dat exemplu concret si nu ai fost in stare sa imi spui cum ar fi putut fi modificata manevra mea ca sa nu fie depasire ci devansare. Nu ai putut, cu toata teoria ta. @ics a spus o data ca se aiu in considerare cei 50/100m inainte, dar nu a specificat inainte de ce. Apoi ati mai sustinut, parca amandoi, ca daca se efectueaza semnalizare si asigurare inainte sa treci pe langa cineva este depasire, daca nu faci asta nu, de parca semnalizare si asigurare se face numai la depasire nu si la schimbare de banda. Pare ca tu spui ca este „gut feeling” cand decizi tu ca este depasire sau devansare, nu ai niste limite concrete, ceea ce neaga tot ce spui, pentru ca o astfel de lege este proasta.

    • @Bobby
      Vezi, de ceea trebuie sa cunosti bine formularea legala in vigoare, ca sa-i poti da o interpretare corecta si apoi sa faci corespunzator distinctie intre cazurile normale/obisnuite, exceptii si incadrarea sau neincadrarea in aceste exceptii.
      Asta parca e altceva: „Spun doar ca in lege nu scrie „la galben nu se trece” si apoi se pune punct, ci exista exceptii.” Atunci cand am trecut pe galben desi apoi revazand filmarea am considerat ca se putea opri, am postat o asfel de faza ca exemplu de greseala sau neatentie, cu intentia de a nu face si altii la fel. Cand nu se putea opri fizic, m-am incadrat in acele situatii prevazute ca exceptii si-am trecut mai departe.
      Depinde de momentul aparitiei culorii galbene, de distanta la care esti fata de semafor si de viteza de deplasare. Neglijarea acestei prevederi, accelerarea la aparitia galbenului cu intentia de „a-l prinde” duce de multe ori ca finalizare … la trecerea pe rosu, asa cum bine s-a vazut in diverse filme publicate.

      M-ai intrebat daca manevra din exemplul tau este depasire sau devansare. Am asteptat sa vad daca in urma discutiei de acolo, cu anumite sugestii, vei spune singur ce este si ce nu. Pana la urma ai primit raspunsul. Chiar crezi in ce-ai scris mai sus?
      http://www.trafictube.ro/parteneri-trafic-44/#comment-345001
      … nu ai fost in stare sa imi spui cum ar fi putut fi modificata manevra mea ca sa nu fie depasire ci devansare …
      Niste limite fixe si/sau absolute nu exista. Este vorba de dinamica manevrei, de unde pleci, cum o efectuezi si unde ajungi. Trebuie sa te asiguri si sa semnalizezi si la plecarea de pe loc si la o schimbare de banda si la o schimbare a directiei de mers (care nu e intotdeauna acelasi lucru cu schimbarea benzii de circulatie) si la o intoarcere etc. insa asta nu inseamna ca acele manevre sunt depasiri.
      Diferenta intre o simpla schimbare de banda si o depasire este ca in urma schimbarii de banda, in general pastrand aceeasi viteza, ramai cam la aceeasi distanta fata de vehiculul „urmarit”. Bineinteles, distanta asta se mai poate si reduce, dar oricum nu treci de el.

      Manevra din filmul de fata (1:19-1:35) este o depasire executata pe un drum cu doua benzi pe sens, cu respectarea aproape a tuturor obligatiilor pe care le ai in cazul depasirii si pe care ai insistat atat de mult in destule ocazii pana acum.
      De ce am scris aproape te las pe tine sa-mi spui tu, insa evident doar daca doresti si ai timp pentru asta.

      P.S. @ics a scris mult mai multe lucruri acolo, fiind un comentariu de referinta pentru cei care vor sa faca corect diferenta intre cele doua manevre. Distantele de semnalizare prevazute legal (pe care uneori daca nu le respectam nu e bine) sunt distantele dupa care se executa o manevra de schimbare a benzii, a sirului in care circuli la un moment dat, virajul, intoarcerea si chiar … depasirea 😉
      Daca te mai intereseaza sa-ti dau un simplu exemplu (fara film, doar discutie) referitor la ce se poate intampla atunci cand nu faci corect diferenta intre manevre, just call me.

    • La galben am spus de la bun inceput, tot timpul, ca trebuie sa opresti dar sunt execeptii. Nu ma intereseaza daca din tot ce spun cauti nodul din papura si alegi o exprimare mai nefericita si le ignori pe celelalte. (asta este altceva?? wtf, tot timpul am sustinut acel „altceva”).
      Pare ca tu confunzi oprirea in siguranta cu oprirea in limitele fizice. Cu alte cuvinte, avand in vedere masa masinii, calitatea anvelopelor, viteza de deplasare, distanta dintre masina si locul unde trebuie sa opreasca la semafor atunci cand acesta se schimba in galben, tu spui ca daca este imposibil sa opresti abia atunci nu trebuie sa o faci, asta este exceptia. Daca este posibil fizic, chiar si cu frana la maxim, atunci trebuie sa opresti pentru ca o poti face in siguranta. Este fals. Nu dezbat si nu ma intereseaza ce alte situatii ai tu, ca toata lumea are. Asta de aici, unde acea masina a trecut de trecerea aceea de pietoni in totalitate inainte sa se faca rosu nu a fost o problema. Este imposibil sa demonstrezi ce vrei tu, si anume ca a facut ceva ilegal. In acest caz prezumtia de nevinovatie are prioritate.

      Diferenta intre o simpla schimbare de banda si o depasire este ca in urma schimbarii de banda, in general pastrand aceeasi viteza, ramai cam la aceeasi distanta fata de vehiculul „urmarit”. Bineinteles, distanta asta se mai poate si reduce, dar oricum nu treci de el.
      Am inteles. Ma bucur ca ai explicat in sfarsit. Deci nu este depasire daca nu „depasesti” (in sensul din dex) 🙂

      Deci, conform cu ce spui aici, daca schimb banda in spatele unei masini, pastrez viteza constanta si raman la cam aceeasi dinstanta fata de ea, merg asa vreo 3-4 sute metri, daca cumva el reduce viteza la un moment dat, moment in care evident eu trec de el, asta defineste ce am facut eu o depasire inceputa cu vreo jumatate de km in urma. Si tie asta ti se pare firesc nu, aceasta categorisire a manevrei? Aa, ca sa fie legal, m-am mutat de pe B1 pe B2 pentru ca urma sa fac stanga peste 500m si stiu ca de obicei este coada la semaforul acela, deci m-am mutat din timp pe B2 😉

      Cade teoria asta a ta ca un castel din carti de joc…

      Zambesc. Nu face sens. Din clipa in care tu definesti o manevra ca depasire, acea manevra atrage toate obligatiile atasate depasirii atat celui care depaseste cat si celui care este depasit. Catalogand astfel de manevre depasiri in sensul acelui articol efectiv pui in ilegalitate gramezi de situatii banale, normale, in special ale celui „depasit”, de pe drumurile publice. Si asta arata ca ce spui tu este gresit, pentru ca „normalul” nu este ilegal.

      Am un clip, nu stiu daca mai are sens sa il pun… Poate il pun deseara, daca il mai am pe acasa.
      Dar o sa descriu situatia. Merg pe freeway. Sunt pe B2 din 3 benzi. In fata mea o masina, in fata ei alta. Am viteza un pic mai mare decat ele. Ma mut pe B1, pentru ca am loc acum, si urmeaza sa ies de pe autostrada mai incolo. Inainte sa ajung masina din fata mea, ea se hotaraste sa accelereze. Se muta pe B3 si depaseste masina din fata ei. Eu imi continui deplasarea si in cele din urma depasesc si eu masina aceea care era initial in fata masinii din fata mea. Nu mai ajung din urma masina care era in fata mea si care acum circula pe B3 mai repede decat mine. Nici nu vreau sa ma gandesc cum ar fi aceasta situatie gandita. Cine a depasit pe cine, cine avea ce obligatii? Pai stai, eu vreau sa depasesc masina din fata mea si ea imi fura elementul depasirii accelerand (ilegal, este depasita) si mutandu-se pe alta banda??? Ce e cu vrajitoria asta?? 😀 😀
      Il pun daca esti curios 🙂

    • @Bobby
      Hai sa vedem putin istoricul discutiei:
      http://www.trafictube.ro/parteneri-trafic-44/#comment-343457
      La galben nu trebuie sa opresti, punct.
      Daca citesti legea o sa vezi ca trebuie sa opresti in anumite conditii.

      si
      http://www.trafictube.ro/parteneri-trafic-44/#comment-345001
      Vreau sa subliniez ca nu sustin ca „la galben nu se opreste” si pun punct. A fost o exprimare nefericita, si se deduce din context ca nu asta spun. Spun doar ca in lege nu scrie „la galben nu se trece” si apoi se pune punct, ci exista exceptii.

      Nu caut niciun nod in papura si te rog, nu mai incerca s-o intorci acum. Ce-ai scris initial
      aici e clar. Dupa aceea, cand ai realizat ca a fost totusi „o exprimare nefericita” si ca de fapt nu trebuie sa treci, cu exceptia … nu ca „La galben nu trebuie sa opresti, punct.” am zis ca e altceva.
      Ti se pare fair play sa „joci” asa? Mie nu, iar cu cei care demonstreaza ca nu sunt in stare sa fie fair play de obicei inchei discutia.

      Nu te intereseaza alte situatii? Pacat, mai puneam un film-suport cu un exemplu pozitiv cu o oprire la galben si n-ar fi fost vorba de mine.
      In mod obisnuit nu intereseaza ce faceai in masina in momentul aparitiei semnalului de culoare galbena (exceptie poate situatii medicale deosebite e.g., atac de cord, pierderea cunostintei s.a.): vorbeai la telefon, te uitai dupa femei pe strada, trimiteai mesaje, dadeai like-uri pe FB la prieteni sau dislike-uri la hateri, ca apoi sa vii sa spui: „Dle politist, semaforul era galben de 3-4 secunde, dar eu nu l-am observat pentru ca … si atunci eram in situatia de exceptie!”
      Uita-te mai sus la ce ti-am ingrosat din „toceala” si n-am facut-o intamplator:
      http://www.trafictube.ro/parteneri-trafic-44/#comment-343473
      Situatia de exceptie este caracterizata prin faptul ca la aparitia semnalului esti atat de aproape de semafor incat nu mai poti opri, nici cu frana la maxim, nici asistat de sisteme de siguranta gen EBA/AFU, nici tras in spate cu cablul sau orice altceva doresti.
      N.B. Fii amabil si nu mai pune in gura altora cuvinte care n-au existat si care sunt numai rodul interpretarilor tale:
      http://www.trafictube.ro/parteneri-trafic-44/#comment-345517
      … tu spui ca […] Daca este posibil fizic, chiar si cu frana la maxim, atunci trebuie sa opresti pentru ca o poti face in siguranta. Este fals.
      Cand galbenul a aparut deja de 3-4 secunde, dar nu-l vezi sau nu vrei sa-l vezi si apoi te
      „trezesti” la 1 m de semafor, nu mai esti in situatia de exceptie prevazuta de lege.
      Datoria ta ca sofer pe drum este sa fii atent la ce se intampla in jur, deoarece numai atunci poti reactiona corespunzator si in acord cu ce trebuie sa faci.

      Nu mai era absolut necesara aceasta explicatie cu schimbarea de banda, oricine conduce un vehicul ar trebui sa o cunoasca. O depasire include evident si o schimbare a directiei de mers / benzii de circulatie (pentru ca nu e intotdeauna acelasi lucru).
      In legatura cu ce-ai scris mai sus, probabil cu referire directa la clipul pe care l-ai postat
      mai demult si care acum e privat (?), tu confunzi faptul ca mergi 3-400 de m langa masina din fata dupa ce-ai schimbat banda de circulatie la 20-25 m in spatele ei executand depasire, cu situatia in care esti deja / vii deja / circuli deja pe cealalta banda venind din spate de 3-400 m si apoi treci in fata masinii respective, executand devansare.

      Sa zicem ca …
      … poti fi initial in spatele masinii de pe B1 fix la 50 m, semnalizezi depasirea 50 m si presupunand ca faci schimbarea de banda instantaneu (un fel de teleportare) te angajezi in depasire la aspiratie.
      … poti fi initial in spatele masinii de pe B1 la 60 m, semnalizezi depasirea 50 m si presupunand ca faci schimbarea de banda instantaneu te angajezi in depasire, pornind de la 10 m in spatele ei pe B2.
      … poti fi initial in spatele masinii de pe B1 la 70 m, semnalizezi depasirea 50 m si presupunand ca faci schimbarea de banda instantaneu te angajezi in depasire, pornind de la 20 m in spatele ei pe B2.
      etc.
      Ca pe urma iti ia 3-400 de metri sa treci de masina de pe B1 cu o diferenta de viteza de 1 km/h pana ajungi in fata ei, executand depasire, te priveste si depinde de felul in care alegi sa circuli.

      Esti deja pe B2 cu mai mult de 50 m (sau la limita fix 50 m) in urma masinii de pe B1 cand te decizi sa treci in fata ei? Nu mai semnalizezi nimic, nu mai trebuie sa te asiguri pentru o schimbare a directiei de mers care nu mai exista si atunci circuli mai departe.
      Ca pe urma iti ia din nou 3-400 de metri sa ajungi in sfarsit in fata acesteia, executand devansare, depinde din nou de viteza initiala a celor doua vehicule, diferenta de viteza pe care o ai si de felul in care vrei sa mergi.

      Da, omul mai trebuie sa si zambeasca, ca altfel viata asta n-are farmec. Ma bucur ca te-ai amuzat putin 😉
      Revenind la lucruri mai serioase, daca esti atat de fixat in anumite idei, ajungi la un moment dat sa nu mai poti sesiza subtile diferente care apar intre acele obligatii si astfel nu mai esti in stare sa-mi spui la manevra de-aici care au fost respectate si care nu.

    • Mi se pare penibil ce faci tu.

      Îți dai seama că în limba vorbită există tonalitate și accentuare?

      „La galben nu se oprește, punct.” vs. „La galben nu se oprește! Punct!”

      Sesizezi diferența? Ești capabil?

      Dacă da, avem ce discuta. Altfel nu. Tu crezi că o să-mi pierd vremea cu unii care îmi citează cuvinte și exprimări pe care le clarific când îmi dau seama că nu au transmis mesajul pe care doream să-l transmită?

      Ți-am spus ce am vrut să spun. Când am văzut că ai înțeles altceva mi-am asumat posibila eroare în exprimare în scris. Mi-am dat seama ca puteam să formulez altfel de la început ca să fie mai clar. Dar nu „mi-am dat seama că ce spun e fals” după și apoi am schimbat. Sugestia asta este „lovitură sub centură” în discuția asta. Dacă așa vrei să joci, joacă singur. 😉

    • @Bobby
      Ti se pare doar. Ai spus un lucru, apoi ai revenit sustinand c-a fost doar exprimare nefericita. OK, se poate intampla oricui (inclusiv mie). Am acceptat ideea si-am mers mai departe.
      Insa nu e necesar sa vii apoi inca o data sa-mi spui ca de fapt n-ai spus ce-ai spus.
      P.S. „Lovitura sub centura” este o exagerare. Nici vorba de asa ceva si ca dovada, mai sus exista o serie de precizari care n-ar mai fi urmat in cazul in care „sugestia” asta ar fi fost reala.

  6. Insa nu e necesar sa vii apoi inca o data sa-mi spui ca de fapt n-ai spus ce-ai spus.

    Si unde anume am facut asta?
    Eu am explicat ce am vrut sa spun, pentru ca o exprimare nefericita te-a facut pe tine sa intelegi altceva si sa te arunci sa imi explici de ce e bine sa cunosc legea.

    Sugerezi ca am spus ceva, apoi am realizat ca este gresit dupa ce mi-ai aratat tu articolele din lege (toceala), si apoi am „intors-o” si am spus ca este o exprimare nefericita. Aceasta sugestie este lovitura sub centura.

    Cunosc legea. Amandoi suntem de acord ca la galben trebuie sa opresti daca o poti face in conditii de siguranta. Asta nu este subiectul discutiei.

    Subiectul discutiei este daca acea masina putea sa o faca si cum iti dai tu seama de asta. Atat. Este penibil/ridicol/degeaba, sa tot mentionezi ca la galben trebuie sa opresti daca o poti face in condtii de siguranta, pentru ca stim toti asta, si orice sugestie ca unul nu ar stii asta este lovitura sub centura (adica joc murdar, denigrare inutila).

    Este fals cand spui ca un sofer trebuie sa vada exact cand se muta semaforul pe alta culoare pentru ca este obligat sa se uite la el. Este obligat sa fie atent la ce se intampla in jurul lui in ceea ce priveste traficul, si de aceea ti-am dat exemplul acela cu politistii australieni. Pentru ca un sofer se poate uita in oglinda pentru ceva legat de trafic, sau poate avea atentia in alta parte tot legat de trafic. Vorbim de fractiuni de secunda, desigur, dar uneori suficiente pentru a intarzia o reactie si a deveni greu sa opresti in conditii de siguranta. Nu e vorba de uitat dupa femei sau umblat la casetofon. Si asta spun tot din experienta! Concluzia ta a fost doar pentru ca a franat initial. Refuzi sa gandesti ca poate el si-a dat seama ca daca ar fi continuat franarea reusea sa opreasca doar dupa punctul in care ar fi trebuit sa o faca legal. Moment in care s-o fi gandit: „mai bine trec”. Si, culmea a trecut complet de acea trecere inainte ca pietonii sa aiba verde. Adica exact ce scop are semaforul a fost obtinut: trec pe rand participantii la trafic, cand au verde, fara sa se intersecteze. Agatarea asta cu insistenta de litera legii se numeste cautarea nodului in papura.

Adaugă un comentariu

Pentru a posta un comentariu pe Trafictube.ro, trebuie să te autentifici. Nu ai cont? Înregistrează-te!