ATENTIE, LIMBAJ LICENTIOS (la final)!
Va prezint aceasta situatie de analiza despre care as dori sa discutam.
Masina, un Audi negru de la secunda 33:
– conducea agresiv, folosea faza lunga repetat.
– a pornit semnalele luminoase si acustice dupa ce l-am claxonat.
– avea numere de inmatriculare normale.
– masina nu era inscriptionata.
Pozitia semnalelor: in grila fata a masinii.
Ba mai mult, a trecut pe culoarea rosie a semaforului in intersectie fara PIC de frana. Putea fi angajat al unei institutii sau doar un cetatean oarecare care a montat pe masina ilegal acel dispozitiv, fapt ce nu prea il cred pentru ca a riscat destul de mult aici?
Daca era angajat al unei institutii e corect ce a facut, trebuia sa ii facilitam trecerea?
33 comentarii
mie nu-mi suna a girofar de politie, pare o copie generica chinezeasca de alarma de girofar (ma astept sa urmeze si tonul de nokia la final), concluzia mea: clar un cocalar cu sistem ilegal instalat.
Poate ai putea da un pont politiei daca pe filmare ai si nr de inmatriculare. Nu garantez ca s-ar rezolva ceva, dar nu sti niciodata 🙂 drumuri bune.
Eu cred ca este corect, exceptand faptul ca atrecut pe rosu fara sa ciupa, macar, frana.
Art. 32
1. Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitive de iluminare montate pe autovehicule si au urmatoarele semnificatii:
a) lumina rosie obliga participantii la trafic sa opreasca in directia de mers cat mai aproape de marginea drumului;
b) lumina albastra obliga participantii la trafic sa acorde prioritate de trecere;
c) lumina galbena obliga participantii la trafic sa circule cu atentie.
2. Sunt autorizate sa utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase:
a) pentru lumina rosie – autovehiculele apartinand politiei si pompierilor;
b) pentru lumina albastra – autovehiculele apartinand politiei, jandarmeriei, politiei de frontiera, serviciului de ambulanta sau medicina legala, protectiei civile, Ministerului Apararii care insotesc coloane militare, unitatilor speciale ale Serviciului Roman de Informatii si ale Serviciului de Protectie si Paza, Administratiei Nationale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei, autovehiculele de serviciu ale procurorilor criminalisti din Ministerul Public, precum si cele apartinand Departamentului National Anticoruptie, atunci cand se deplaseaza in actiuni de interventie sau in misiuni care au caracter de urgenta;
c) pentru lumina galbena – autovehiculele cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite ori care insotesc asemenea vehicule, cele care transporta anumite marfuri sau substante periculoase, cele destinate intretinerii, repararii ori verificarii unor lucrari efectuate in partea carosabila sau executarii unor lucrari de drumuri, curateniei strazilor, deszapezirii sau tractarii, transportului si depanarii autovehiculelor ramase in pana sau avariate, precum si tractoarele care tracteaza utilajele agricole si tehnologice cu dimensiuni de gabarit depasite.
3. Autovehiculele prevazute la alin.(2) lit.a) si b) trebuie sa fie echipate si cu mijloace speciale sonore de avertizare.
Cred ca toata lumea stie asta 😉 Deci daca eu Gigel imi pun lumini albastre…tu te dai la o parte
@catalinp, uite ca nu sunt convins că toată lumea știe.
Da, dacă tu, Gigel îți pui lumini albastre, eu mă dau la o parte. Pentru că:
1. e noapte și m-am de unde să văd ce scrie pe masina si nu știu că ești tu, Gigel.
2. N-am văzut până acum mașină pe care să scrie ” procuror” sau SRI, așa că m-am cum sa o deosebesc de a ta, Gigel.
3. De obicei masinile SPP, si nu numai, au luminile albastre în spatele grilei de la mască.
4. Dacă vreodată ai ocazia sa vezi așa ceva în spatele tau, să nu te dai la o parte. Sigur e Gigel.
@pug, http://myploiesti.ro/media/k2/items/cache/9569bb002853e00993c5a92aacdc265e_XL.jpg poftim, si sunt si alte masini inscriptionate cu SRI, de obicei SRI-ul nu prea umbla cu girofar sau sisteme acustice pe masinile „civile”. SPP-ul de obicei umbla cu girofar in grila si sistem acustic insa, nu pare sa fi fost o urgenta, daca chiar af fi fost unul de la SPP, consider ca a fost uz de putere. Daca era ceva urgent era cu ele pornite de mult. Acum, nici nu stiu in ce masura au ei voie sa foloseasca girofarul si acusticele.
Eu daca eram in acea situatie imi continuam drumul, insa sunam la 112 pentru a ruga un control acelui autovehicul. E la fel si cu radarele neinscriptionate, ai tot dreptul sa suni la 112 pentru a fii verificat, deoarece ti-a creat suspiciuni si e normal sa refuzi inmanarea actelor.
Ești sigur, sigur sau ai citit pe internet asta? Eu zic să te mai gândești dacă chiar e o urgență înainte să suni la 112.
montarea acestor semnale luminoase este ilegala de o gramada de timp
http://www.legislatia-rutiera.ro/raspunderea-contraventionala.oug/
Art. 101 (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
10. montarea la autovehicul, remorca sau tramvai a luminilor de alta culoare sau intensitate, a altor lumini ori dispozitive de avertizare sonora sau accesorii ori modificari neomologate;
eu ramaneam in urma lui sa-i vad numarul si apoi sunam la 112 si le trimiteam si filmarea pe mail.
nu e masina inscriptionata deci poate fi persoana fizica.
nu e modificare omologata (nu cred sa existe vreun Audi cu asa ceva din fabrica)
cred ca e un cocalar cu lantul la gat mai gros decat lantul de la raba, care vrea sa se dea mare ca si-a luat haudi si sa-i arate pitzipoancei din dreapta cum se dau toti din calea lui.
1: Probabil o masina de corp diplomatic ceva (poate sa aibe si numere normale, nu neeaparat TC sau CD)
Daca stroboscoapele erau la vedere (greu sa le observi noaptea) atunci cel mai probabil o masina de „stat”
2: Un angajat in MAI sau MApN, care si-a luat sirena si stroboscoapele din targ.
NU comentez atitudinea soferului Audi.
Off topic: m-am intalnit si eu cu un astfel de specimen, era un MB W211, sofer + pasager peste 50 ani, conducea ceva mai ca un taximetrist sau curier (ce exemple dau si eu..), mi-a taiat fata de vreo 2 ori, aproape calcat pieton etc. Cand l-am prins din urma si a vazut ca am camera mergea pe prima banda mai ceva ca un incepataor, a lasat-o moale de tot, doar sa il depasesc si sa ma duc.Deci probabil tot vreun personaj politic sau public care nu a vrut sa iasa in evidenta….
Sirena de politie și girofarul de parbriz poți sa iti cumperi de pe ebay… O investiție de maxim 50 euro…
chinezarie…
Daca are luminile montate in grila posibil sa aiba relatii pe undeva. Alea se observa foarte usor, e imposibil ca politia sa nu le vada la un control de rutina sau in trafic. Stiu politisti care au asa ceva pe masini personale..sau directori de institutii, primari etc
Suna a chinezarie,am vazut si auzit una la fel in bazar la un stand de accesorii auto.Sirena cu mai multe tonuri si lumini stroboscopice de cu doua culori(albastru si rosu,cu leduri colorate).Schimbarea celor cateva tipuri de sirene si a culorilor pulsatorii,se face cu doua chei,fiecare cu mai multe randuri de contacte.
Daca era o masina a unei institutii a statului,trebuia sa aiba si inscrisuri exterioare si eventual numere adecvate.
Prevederile articolului 32 din O.U.G. nr. 195/2002, actualizata, privind folosirea mijloacelor de avertizare sonore si luminoase, precizeaza ca acestea pot fi folosite doar de catre autovehiculele Politiei, Jandarmeriei, Politiei de Frontiera, Pompierilor,SRI,Protectiei Civile,Ambulantei si Medicinei Legale.Acestea mai pot fi folosite si de catre Penitenciare, procurorii din Ministerul Public si de la DNA.
Semnalele luminoase vor fi numai sub forma de girofar,montate cat mai sus pt. a fi vazute din orice unghi si de la distante cat mai mari.
Asa ca ala e un cocarlete obosit.Suni la 112 si anunti cazul.
Sunt si masini fara inscriptii care sunt autorizate sa detina semnale luminoase si acustice, asa cum sunt masini autorizate sa detina numere cum le spui tu „normale” dar si un alt rand de numere „anormale”.
Dar nu au prioritate si nici dreptul sa le foloseasca daca nu sunt in coloana oficiala. Singurele care au dreptul sunt cele pe care le-a enumerat cineva mai sus, iar alea sunt masini inscriptionate.
Era candva un document care mentiona locul si forma girofarului… din cate stiu acel document a fost abrogat chiar de codul rutier actual. Nu stiu acuma unde (lege, hotarare de guvern, ordin de ministru, ordonanta (de urgenta sau nu) sau norma – RAR sau eropeana) este daca este stipulat asa ceva… in momentul asta nu am nici cum sa caut. Daca ala avea doar beculete in bara si claxon care imita sirenele nu stiu daca e legal sau nu. Din clip, imi pare a fi un smecheras cu jucarii de la chinezi.
Sesizarea la Politie ar lamurii aspectele. Eu as fi facut exact ce ai facut si tu… dat la o parte cand incepe sa se agite fara sa ma opresc.
Clar sunt ilegale. Legea e simpla: orice modificare (lumini, sirena etc) pe care masina nu a avut-o din fabrica este ilegala atata timp ca nu e omologata de RAR. Clar ca RAR-ul nu omologheaza asa ceva unui „civi”
Pai ar putea sa nu fie civil. In codul rutier nu zice nimic despre cum tre sa arate girofarurile sau cum sa sune sirenele si nu zice nici ca masinile trebuie inscriptionate ci doar sa apartina unor anume institutii.
@RebounD11-Bun,dar eu ca civil in trafic,nu trebuie sa stiu cui fac loc sa treaca?Pentru asta,nu trebuie sa vad un semn,un inscris pe masina,ceva,ca sa fac o diferentiere intre o masina a unei entitati a statului si cea a unui cocarlete ? Stiu ca daca e masina „oficiala”,e obligatoriu sa aiba girofar.Stroboscoapele sunt optionale,vrei sau nu sa le pui,asta e.Un cocarlete,oricat de tupeist ar fi,nu cred ca e asa de iresponsabil sa-si traga girofar,ar fi ca pisica cu clopotei:atrage imediat atentia „soriceilor”in uniforma.Dar daca isi pune stoboscoape in grila motorului,se vad greu daca nu sunt aprinse,si tocmai pentru a-si face „partie” in trafic le pune acolo si le actioneaza scurt.Se mizeaza pe reactia automata a soferilor,care atunci cand vad lumini stroboscopice si mai aud si o sirena care imita destul de bine pe una adevarata,sa faca loc acelei masini.Am zis doar. 🙂
Tu ca sofer nu ai treaba cu cine are girofarul, vezi girofar in spate/fata, faci loc sau opresti in functie de culoare. Nu te pui tu ca sa-l verifici pe ala cu girofar daca are dreptul sa-l foloseasca sau nu, pentru ca nu este in competenta ta.
@Stick-daca citeai comentariul mai atent,ai fi inteles ca numai la masinile cu GIROFAR in functiune(si eventual si semnalul acustic pornit) ma feresc sa le fac loc.Am zis mai sus”…daca e masina „oficiala”,e obligatoriu sa aiba girofar”,deci e valabil si inversul frazei,adica:daca o masina are girofar(pornit),e obligatoriu sa fie oficiala.Pentru ca,ducand logica mai departe,asa cum am afirmat in alt loc mai sus,
„un cocarlete,oricat de tupeist ar fi,nu cred ca e asa de iresponsabil sa-si traga girofar…”,deci la astia,pot sa moara cu tot cu chinezariile lor in functiune si tot acolo or sa ramana in trafic.
Deci treaba mea nu e cu cine are cu girofar,ci cu cine isi monteaza (ilegal) jucarii de Police Cars,made in RPC si se substitue unor entitati care au dreptul de a le avea si folosi la nevoie.
P.S-explica-mi,te rog,cum adica ” faci loc sau opresti in functie de culoare”? Adica la ce culoare trebuie sa opresc si la care nu?Incepi sa-mi devii…simpatic.Si daca memoria nu ma inseala,ai mai avut asemenea emanatii de perle,izvorate din putul adanc al gandirii tale.Nu la mine,ci la comentariile altor colegi.
@7 Sins:
„Bun,dar eu ca civil in trafic,nu trebuie sa stiu cui fac loc sa treaca?Pentru asta,nu trebuie sa vad un semn,un inscris pe masina,ceva,ca sa fac o diferentiere intre o masina a unei entitati a statului si cea a unui cocarlete ?”
Tu trebuie ca civil sa faci loc celor cu girofar rosu sau albastru. Nu zice nicaieri ca masinile cu acel girofar trebuie sa fie inscriptionate cumva ci doar ca trebuie sa apartina unor institutii. Obligatiile tale sunt legate de girofar.
„P.S-explica-mi,te rog,cum adica ” faci loc sau opresti in functie de culoare”? Adica la ce culoare trebuie sa opresc si la care nu?”
E explicatia pe care o cauti in OUG:
Art. 32. (1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitive de iluminare montate pe autovehicule şi au următoarele semnificaţii:
a) lumina roşie obligă participanţii la trafic să oprească în direcţia de mers cât mai aproape de marginea drumului;
b) lumina albastră obligă participanţii la trafic să acorde prioritate de trecere;
@ 7 Sins… Citez: „P.S-explica-mi,te rog,cum adica ” faci loc sau opresti in functie de culoare”? Adica la ce culoare trebuie sa opresc si la care nu?Incepi sa-mi devii…simpatic.Si daca memoria nu ma inseala,ai mai avut asemenea emanatii de perle,izvorate din putul adanc al gandirii tale.Nu la mine,ci la comentariile altor colegi.”
Aoleoooo, ba tată… voi chiar aveţi permis de conducere ? Acu’ pe bune, văd pe aici comentarii care mai de care mai aiuristice, dar P.S-ul tău pune capac…
Ia colea de citeste si da mai departe:
ART. 32
(1) Semnalele speciale de avertizare luminoase sunt emise intermitent de dispozitivele de
iluminare montate pe autovehicule si au urmatoarele semnificatii:
a) lumina rosie obliga participantii la trafic sa opreasca in directia de mers cat mai aproape de
marginea drumului;
b) lumina albastra obliga participantii la trafic sa acorde prioritate de trecere;
c) lumina galbena obliga participantii la trafic sa circule cu atentie.
@7Sins – la chestia cu culorile ti-a raspuns @pug, iar @RebounD11 ti-a raspuns si la restul postului.
Legat de „perlele” mele, te rog sa mi le arati, mai ales ca postez si eu din an in paste pe trafictube si-s foarte curios.
@RebounD11
1)Te asigur pe tine si pe toti ceilalti,ca stiu cum trebuie actionat in spiritul Art.32(1/2/3),articol pe care l-am pomenit si eu (in #comment 409863 ).
2)Nu scrie explicit nicaieri ca masinile cu girofar trebuie sa fie inscriptionate sau cu numar specific,corect!Pentru ca nici ziua nu apuci si mai ales noaptea nu poti sa vezi ce scrie pe masina,cu atat mai mult numarul.Ce se vede prima data?Desigur,un girofar!
3)In mod cert,obligatiile mele sunt legate de girofar(+sirena).Nu si pentru stroboscoape in masca neinsotite de girofar in functiune.
4)Tot in comentariul enuntat mai sus,am scris:”Deci treaba mea nu e cu cine are cu girofar,ci cu cine isi monteaza (ilegal) jucarii…”.Imi cer scuze,nu asa am vrut sa scriu si probabil de aici a pornit „furtuna”.Acel NU a fost plasat total aiurea.Corect era:”Deci treaba mea e cu cine are cu girofar,si NU cu cine isi monteaza (ilegal) jucarii…”.
5)Urmareste mai jos si mesajul pentru @pug
Multumesc pentru rabdarea de a explica ca un profesor,pe citate cu exemple si extrase concrete din legislatie.Nu sunt ironic,crede-ma!Asa procedezi,am vazut,in toate cazurile si cu alti colegi.
@pug
Te rog sa ma scuzi ca am fost rautacios cu tine atunci cand te-am rugat sa-mi explici cum adica ” faci loc sau opresti in functie de culoare”.Am vrut sa te fac sa cauti prin legislatie articolul respectiv si sa-i dai un copy/paste aici,dar a iesit altceva:ca eu nu stiu cum se procedeaza la vederea culorilor de girofar.
Legat de ultima parte a P.S-ului meu:mea culpa,a fost o mare si regretabila confuzie cu alt user,foarte acid si lapidar in comentarii.Nu spun cine aici pe chat,nu vreau sa mi-l fac „prieten”.Si pentru asta,iti cer scuze.Toate cele bune.
L.E-mi-a ramas gandul la @pug(oare de ce ?) 🙂 Nu e pentru el,ci pentru @Stick.
„1)Te asigur pe tine si pe toti ceilalti,ca stiu cum trebuie actionat in spiritul Art.32(1/2/3),articol pe care l-am pomenit si eu (in #comment 409863 ).”
Nu am zis ca nu te cred, am raspuns doar intrebarilor tale.
„3)In mod cert,obligatiile mele sunt legate de girofar(+sirena).Nu si pentru stroboscoape in masca neinsotite de girofar in functiune.”
Ca sa fim mai clari sunt legate de „semnalele speciale de avertizare luminoase”. Eu le-am numit girofaruri ca e mai scurt. Prin legislatia europeana alea sunt orice de la girofaruri simple la beretele alea de lumini la stroboscoape sau lumini intermitente (nu neaparat giratoare). Eu cautam undeva o norma de omologare a acestora pentru masiniile insitutiilor care pot avea regim prioritar. Adica ce zice RAR-ul legat de pozitionarea lor si tipul lor obligatoriu pe o masina de politie, pompieri, jandarmerie etc. Am gasit mentiuni vagi in RNTR2 si RNTR7 si trimiteri la legislatia europeana, dar nimic despre pozitionarea lor pe masina… si nici nu am cautat prea mult sincer, si nici nu mai am chef sa mai caut 😀 Daca stie cineva ceva de subiectul asta orice informatie e binevenita.
Pot sa ma gandesc la o situatie in care daca ai doar blituri albastre sau rosii in bara masinii si masina cu alea e in spatele meu lipita de mine si brusc le porneste si cu sirene, eu ma uit dupa girofaruri auzind sirenele dar nevazandu-le poate nu ma trag instant sau nu eliberez calea pana nu sunt sigur ca nu incurc mai mult…. dupa ma pot trezi cu probleme ca nu am facut-o cand eu nu am vazut nimic.
„”Deci treaba mea e cu cine are cu girofar,si NU cu cine isi monteaza (ilegal) jucarii…”.”
Problema e ca tu nu ai autoritatea sa decizi din ochi daca cineva are stroboscoapele, girofarurile sau sirenele puse ilegal. Poti sa anunti daca ti se pare suspect si vei primi raspunsul mai devreme sau mai tarziu, dar la momentul in care vezi semnzlizari luminoase speciale 😛 ai doar obligatia de a face loc (sau opri in functie de culoare).
„Nu sunt ironic,crede-ma!Asa procedezi,am vazut,in toate cazurile si cu alti colegi.”
Pai nu asa-i normal? 🙂
7 Sins… lasă că poate bem o bere vreodată :)))
Sincer,mi-ar face mare placere!Dar mi-e teama ca suntem cam departe unul de altul ca sa se intample asta.Dar cine stie?!
@RebounD11
„Problema e ca tu nu ai autoritatea sa decizi din ochi daca cineva are stroboscoapele, girofarurile sau sirenele puse ilegal”.
Am intalnit in drumurile mele prin orase mai ales,cazuri(vreo 8) exact ca in clipul de fata.In absolut
toate,baietasii veneau din spate si daca se aglomerau benzile in apropierea intersectiilor
(semafoare pe rosu,treceri de pietoni angajati in traversare,etc,porneau acele stroboscoape din
grila motorului si o sirena care suna ca limba engleza vorbita de unul din Tibet.FARA GIROFAR insa
! Si da,le faceam loc toti pentru ca prima data se auzea sirena,pentru ca nu-ti dadeai seama decat
atunci cand era foarte aproape ca nu e una adevarata.Daca ar fi avut un IQ apropiat de numarul
etajelor de la un bloc turn,nu hahaiau cand treceau printre masinile date de o parte din calea
lor.Automat ma uitam sa vad girofarul.Puteam sa ma uit mult si bine:NU AVEAU NICIUNUL dintre
ei!Unul,claxonat fiind,a scos mana pe geam si ne-a dat-o la toti fraierii cu degetul mijlociu in
sus.Iti dai seama ce frustrant a fost?
„Pai nu asa-i normal?”
Asa e normal,unii ar invata lucruri utile sau si le-ar improspata pe cele uitate sau rar folosite,dar
nu toti sunt ca tine sa aiba timp si mai ales rabdarea de a cauta prin legislatie si apoi sa revina pe
chat sa dea de cateva ori numai la o interventie citate de legi,articole,paragrafe,etc.Mai sunt si alti
useri,primul care mi-a venit in minte acum,fiind @ics(fara suparare pentru ceilalti cativa),care
impreuna,formati un procent mic din pacate.
Drumuri bune !
„Unul,claxonat fiind,a scos mana pe geam si ne-a dat-o la toti fraierii cu degetul mijlociu in
sus.Iti dai seama ce frustrant a fost?”
Luat numarul si mers la Politie. Daca si-a pus stroboscoape false si sirene ca sa se dea vehicul cu regim prioritar, daca nu ma insel, e uzurpare de calitati oficiale, care e infractiune penala. Sincer cred ca pentru faze de astea se poate suna si la 112 🙂
Prostii de genul si-a montat si un amic pe „bemveu”, se gasesc pe net si pentru grila si pentru faruri.
Nu ai de unde sa stii daca era un „legal” sau un „ilegal”, ca doar nu il opresti, nu? Cert este ca exista masini oficiale cu stroboscoape in grila si fara girofar (culmea, tot Audi, dar A6, nu A4). Este masina oficiala a unuia dintre ministrii de prim rang din Guvern, deci sa stii ca nu poti generaliza in legatura cu „chinezariile”. E adevarat, numarul de inmatriculare avea legatura cu ministerul, dar cine se uita in trafic la asta?