It seems javascript is either disabled or not supported by your browser.

Sensul giratoriu: Marcajele circulare ne pot face viata mai usoara

Adăugat de GeluCJ
Raportează ca șters! 49

Imagini cu marcaje circulare (2019) pentru un sens giratoriu care mai demult lasa cale libera multor discutii si interpretari privind directiile de urmat si in care s-au produs chiar unele accidente din aceasta cauza.
La sfarsit … de ce e importanta interpretarea corecta si respectarea marcajelor? 🙂

Fundal sonor: Danell Arma – Let’s Do This (New Dawn EP).
Music provided by Frequency:
https://www.youtube.com/channel/UCPSX-g40Ti1c5C7sbGNtGzA

15 comentarii

  1. Ohoo, marcaje corecte la un sens giratoruiu! In multe locuri se folosesc sageti stanga-dreapta care mai mult incurca. Ar fi bine sa mai puna marcaje si al 50m si 100m de la sens, pentru ca soferii sa pozitioneze din timp.

    • murescam De acord 🙂 Plasarea unor marcaje suplimentare la o distanta mai mare de sensul giratoriu (macar 50 de metri), care se poate face usor, ar imbunatati ceea ce exista in prezent.

  2. ing.tudor

    „La intersecțiile prevăzute cu indicatoare și/sau marcaje pentru semnalizarea direcției de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcției pe care vor să circule (să meargă), cu cel puțin 50 metri înainte de intersecție și sunt obligați să respecte semnificația indicatoarelor și a marcajelor.”

    Fiind doar marcajul înainte cu câțiva metri nu au nici o scuza doar cei ce circula din amintirile de ieri. Restul… nu contează încadrarea spre sens ci doar momentul impactului (ambii în sens de obicei) și direcția de deplasare în caz de ceva.

    @ autorul, cam” taie” sensul, călărește linia discontinua din sens sau mi se pare.

    Înainte de ieșirea din sens vehiculul care dorește sa iasă, trebuie sa fie deja pe banda din dreapta puțin mai devreme ca în video. Ieșirile B2>B1>spre ieșire, ce sunt în ultima clipa executate, sunt riscante.

    • @ing.tudor
      Înainte de ieșirea din sens vehiculul care dorește sa iasă, trebuie sa fie deja pe banda din dreapta puțin mai devreme ca în video„.
      Hmm … as insista putin asupra acestui „trebuie”. Ceea ce spui e perfect adevarat pentru sensurile giratorii care au o singura banda de circulatie aferenta iesirii dorite 😉
      In restul, unde exista doua sau chiar mai multe benzi pe sens pe calea de rulare inelara sau echivalentele lor indicate prin marcaje de ghidare, iesirea din sens se poate face fara nicio problema pe B2, B3 etc. a iesirii respective. Vezi te rog de exemplu:
      https://www.trafictube.ro/adunate-drumuri-79/ 2:27-2:48 (Deva)
      sau
      o alta varianta mai veche pentru secventa 1:05-1:33 din filmul postat, care exista inainte de aplicarea marcajelor circulare:

      Daca in acele giratorii te apuci sa schimbi benzile in sens (B2->B1 sau B3->B2->B1) numai pentru a forta iesirea de pe prima banda (cea mai din dreapta) ca asa „trebuie” (?) pot sa apara adevarate probleme 😀
      In plus, unele sensuri giratorii cu doua sau mai multe benzi in interior si corespondent doua sau mai multe benzi aferente unei iesiri sunt concepute astfel pentru a putea prelua un volum mai mare de trafic si a reduce timpul de asteptare la intrarea in sens si parcurgerea acestuia. Ar fi ilogic ca in acele cazuri toate vehiculele din sens sa se inghesuie pe banda cea mai din dreapta pentru a parasi sensul la o anumita iesire.
      P.S. Cred ca pozitia camerei combinata cu unghiul larg de filmare si forma capotei genereaza uneori o astfel de impresie de taiere a unei benzi sau calarire a liniei continue/discontinue 😀

  3. Ochiul Nevazut

    Daca se vrea … Se poate!

  4. Ar trebui o norma care sa oblige primariile sa modifice marcajele in giratorii, inclusiv in sensul despartirii/delimitarii sensurilor de iesire.

    • pug Chiar fara o norma obligatorie cred ca primariile din proprie initiativa pot aplica aceste (relativ) noi tipuri de marcaje acolo unde nu existau deloc ca in acest caz sau atunci cand vechile marcaje care se sterg in timp trebuie sa fie refacute.

    • GeluCJ … daca este o primarie precum cea din Craiova… Astia n-au fost in stare, de cativa ani buni, sa modifice sagetile pe b3 la semafoare. Pe banda de stanga sunt sageti cu inainte+stanga, dar semaforul are timp separat pentru stanga. Giratorii fara marcaje, sensuri unice care mai mult incurca traficul, verde pentru inainte si stanga, dar daca faci la stanga nu trec mai mult de 2-3 masini, etc. etc. Niste habarnisti!

    • pug Poate au nevoie de mai mult timp sa invete sa se organizeze putin 🙂

  5. +
    Foarte frumos și educativ clipul. Pentru circulația optimă și, evident, preventiv trebuie procedat cum este recomandat în acest clip, dar… sincer, nu cunosc și nu am văzut nicăieri în lege specificat faptul că în sensul giratoriu trebuie respectate obligatoriu marcajele care sunt în afara sensului giratoriu. Aceste marcaje nu pot avea un alt rol decât cel de recomandare (la fel cum am mai spus și cu alte ocazii) și voi justifica și de ce trebuie să fie așa:

    0. Nu ar mai fi sens giratoriu.

    1. Preselectarea benzilor nu este anticipată, marcajele alea fiind deja puse prea târziu, când, teoretic, benzile nu mai pot fi schimbate (linie continuă).

    2. Dacă totuși s-ar aplica, să zicem, obligarea din afara sensului giratoriu, atunci următorul punct este: lipsa indicatoarelor de preselectare. În cazul în care marcajele nu sunt vizibile din diverse motive (ploaie, zăpadă, degradare, puse aiurea, acoperite de mașini etc.). Și, oh boy, în România avem carență maximă de indicatoare de preselectare. Eu aș pune cel puțin câte 3 indicatoare de preselectare înainte cu 150/100/50 m de o intersecție. Și să fie mari, să nu poată fi ignorate.

    3. Legea nu spune că e obligatoriu. (Poate trebuie modificată legea?)

    Cum este precizat modul de orientare înainte, stânga, dreapta, înapoi în sensul giratoriu? Unde arată pe care din benzi pot să girez până mă hotărăsc să părăsesc sensul giratoriu?

    În altă ordine de idei, mulți nu știu să respecte marcajele simple, nu știu să țină banda sau nu știu care e diferența dintre linia continuă și discontiuă, nu știu să abordeze sensul giratoriu corect, iar tu vrei să fie atenți la niște săgeți desenate strâmb?

    • timemachine modul de orientare este extrem de simplu explicat de marcaje. de pe prima banda ai voie in orice directie, de pe a doua nu ai voie sa iesi la prima (dreapta in cazul nostru).

      Asta este practic singura interdictie concreta. Sa nu faci „dreapta” de pe banda 2, ceea ce e de bun simt. In schimb marcajul arata clar permisiunea de a face „stanga” de pe banda 1, ceea ce intr-o intersectie normala cruce nu se intampla

    • timemachine Multumesc frumos pentru comentariu si aprecieri. As dori sa fac totusi cateva precizari suplimentare care sa clarifice unele chestiuni legate de sensul giratoriu si marcaje.

      Desi s-a vehiculat uneori ideea ca marcajele respective ar fi doar de recomandare / indicare / ghidare, prin presa sau preluand cateva declaratii ale unor politisti (de exemplu la Sibiu), adevarul e putin diferit.
      Poate intr-adevar sa fie asa daca ele sunt amplasate intre marcajele de separare a benzilor de circulatie trasate cu linie discontinua care preced o intersectie. In momentul in care sunt aplicate intre liniile continue dinaintea intersectiei ele devin obligatorii ca directii de urmat.
      Practic lucreaza la fel ca obisnuitele marcaje cu sageti drepte care exista inaintea unei intersectii uzuale. De exemplu, daca inaintea unei intersectii in cruce B1 are marcaj-sageata „La dreapta”, B2 „Inainte” si B3 „La stanga”, plasate intre linii continue, nu poti spune ca acestea exista acolo doar pentru „recomandare” 😉
      Daca ar fi asa, ignorand obligativitatea si tratandu-le ca recomandari, cineva de pe B3 ar putea vira la dreapta, alcineva de pe B1 ar putea vira direct la stanga si-ti dai seama ce se intampla la mijloc.
      Ele sunt obligatorii pentru directiile specificate, chiar daca nu mai exista alte marcaje suplimentare in interiorul intersectiei. La fel se intampla si cu cele circulare. Pentru o comparatie mai clara intre cele doua categorii obligatorii / de indrumare vezi te rog:
      https://www.trafictube.ro/sensul-giratoriu-curiozitate/ secventa 1:02-1:15.

      0. Faptul ca o intersectie este sau nu sens giratoriu nu este generat de marcaje circulare care exista sau nu inainte intersectiei. Amenajarea intersectiei, traiectoria pe care o au vehiculele in interior prin ocolirea unei insule centrale care are in general o forma circulara sau apropiata de ea, indicatorul „Intersectie cu sens giratoriu”:
      http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/mijloace-semnalizare-rutiera/indicatoare-obligare/d7/
      regulile de circulatie specifice etc. fac ca intersectia respectiva sa fie tratata ca un sens giratoriu.

      1. De acord, cum am scris putin mai sus se poate imbunatati solutia existenta in prezent prin plasarea unor marcaje similare la o distanta de sensul giratoriu, marcaje care ar fi pentru ghidare/indicare a viitoarelor directii obligatorii de urmat.

      2. Aici (inca) nu exista, dar inaintea altor giratorii au fost amplasate suplimentar si astfel de indicatoare utile pentru soferi.

      Exemplu pentru marcaje si indicatoare suplimentare:
      https://www.trafictube.ro/sensul-giratoriu-curiozitate/ 0:12-0:14 si 0:38-0:40.

      3. Legea spune … obligatoriu: 😀
      https://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art83
      Art. 83 – (1) Marcajele, cum sunt: săgeţile, inscripţiile, liniile paralele sau oblice, pot fi folosite pentru a repeta semnificaţia indicatoarelor sau pentru a da participanţilor la trafic indicaţii care nu le pot fi furnizate, în mod adecvat, prin indicatoare.
      (2) Marcajul sub forma unei sau unor săgeţi, aplicat pe banda ori pe benzile delimitate prin linii continue, obligă la urmarea direcţiei sau direcţiilor astfel indicate. […]

      4. Modul de parcurgere a sensului giratoriu este indicat prin sagetile marcajelor circulare care precizeaza iesirile ce pot sa fie folosite in raport cu o anumita directie de intrare. Am dat un exemplu sper destul de clar aici:
      https://www.trafictube.ro/sensul-giratoriu-marcaje-circulare-directii-urmat/
      BTW, legat de acel film si de obligativitate vs recomandare, in secventa 1:03-1:47 se observa folosirea combinata a vechilor si noilor marcaje cu sageti. Nu poti spune ca B1 ar fi obligatoriu „La dreapta”, iar B2 doar recomandat (?) pentru a doua iesire si restul 😆

      5. „În altă ordine de idei, mulți nu știu să respecte marcajele simple, nu știu să țină banda sau nu știu care e diferența dintre linia continuă și discontiuă …
      Dap, aici nu prea am alte comentarii 🙁

      Flat Legat de acest sens giratoriu noi de multe ori am spus ca intrand de pe prima banda poti folosi a doua iesire in directia Sigma/Republicii venind de pe Calea Turzii sau in jos pe Calea Turzii venind de pe str. Observatorului. Dupa ani buni, am primit si confirmarea. In plus, venind din orice directie a doua banda va fi folosita de-acum inainte numai pentru a doua iesire si restul.

  6. +
    frumos editat, frumoasa schimbare. Incepem sa ne civilizam si noi. 😀

Adaugă un comentariu

Pentru a posta un comentariu pe Trafictube.ro, trebuie să te autentifici. Nu ai cont? Înregistrează-te!