It seems javascript is either disabled or not supported by your browser.

Sensul giratoriu, un mister

Adăugat de cosminu
Raportează ca șters! 46

Nu obisnuiesc sa parcurg sensul giratoriu pe exterior. Mi se pare chiar urat sa faci asa ceva.
De data asta insa, nu am reusit sa avansez spre interiorul sensului pentru ca era ocupat de catre cel care se hotaraste brusc sa iasa din sens, fara a se asigure inainte de a schimba banda.

Ce mai caută lumea:
  • sens giratoriu definitie
  • https://www trafictube ro/sensul-giratoriu-mister/
  • cum este marcat un sens giratoriu

51 comentarii

  1. Eterna poveste 🙁 +

  2. Am mari dubii ca cel cu Clio e constient ca schimba banda si probabil se uita dupa avioane daca nu a vazut nici macar ca aveai semnal stanga pus.

  3. L-am facut atent cu claxonul. S-a uitat la mine pret de vreo 2 secunde, intors in scaun ca si cand ar fii executat o parcare cu spatele. Parea confuz. Nu nervos. Nu jenat. Doar confuz…
    Da, eu semnalizam stanga. El nimic. Cred ca daca as fii fost la fel de confuz ca el il dadeam peste cap.

    • Daca te uiti la cel cu Ford din fata ta observi ca si el a semnalizat stanga (gresit) pana in ultimul moment cand a iesit din sens si a semnalizat dreapta. Asa o fi crezut cel cu Clio ca faci si tu.

  4. Pana nu il rastorni pe unu intr-o faza asemanatoare, nu se vor potoli.

  5. Plus, dar cu o mica mentiune. Desi din punct de vedere legal, in cazul unei tamponari nu erai vinovat, consider ca cel mai civilizat, pentru parasirea sensului la prima sau la a doua iesire, te incadrezi pe B1 inainte de sens, adica exact ca in clip. Pentru parasirea sensului la a treia sau a patra iesire(intoarcere), incadrarea inainte de sens se face pe B2. In felul asta eviti sa mai dai de „destepti” ca cel cu Clio 😉 . Un alt exemplu se poate vedea aici: http://imgur.com/fSCp44K . A fost la limita limitelor.

    • axiniacosmin

      corectt!!

    • @DTC & Huffy: Cunoasteti cazuri de tamponari in situatii de genul? Chiar sunt curios cine a fost considerat in afara legii.

      Nu este numai civilizat sa te incadrezi corect inainte de intrarea intr-o intersectie (da, sensul giratoriu este intersectie) dar este si legal.

      80% – 90% dintre soferi sunt(em) „destepti” ca cel cu Clio. Nu ne lasam derutati de o insula, un cerc, un bat sau ce o fi ala pus in mijlocul intersectiei PENTRU FLUIDIZAREA CIRCULATIEI. Majoritatea celor 10%-20% care cred ca cel de pe B1 este „boss de boss” si are puteri depline in sens s-au inspirat de aici, de pe TT. Da, TT a devenit un formator de opinie si nu este neaparat un lucru bun.

      Vorba mamei unui coleg de aici, nu toti se pricep la internet sa intre pe siteuri ca TT unde toti isi dau cu parerea si apoi se conving unii pe altii ca e corect cum a zis ala cu cele mai multe filmulete postate, majoritatea soferilor respecta Codul Rutier asa cum e scris el. Si in cod scrie ca sensul giratoriu este o intersectie dirijata cu tot ce implica asta (incadrare, depasire, respectarea marcajelor unde exista) plus cateva deosebiri (ocolirea prin dreapta si prioritatea celor care se afla deja in sens fata de cei care intra).

      O sa spuneti ca marcajul cu linie intrerupta face din sens un drum in curba cu 2 benzi concentrice. Gresit! Pentru simplificare s-a trasat doar un cerc (in cazul de fata) pentru a-i „ajuta” pe cei de pe B1 sa nu se „urce” pe cei de pe B2.

      Faceti un exercitiu de imaginatie si considerati intersectia respectiva una clasica, fara insula in centru, unde B1 este pentru inainte sau dreapta iar B2 este pentru inainte sau stanga. Apoi puneti o insula in centrul intersectiei care se mareste in diametru si „impinge” marcajele facandu-le circulare. Ma rog, nu stiu daca m-am facut inteles cu aceasta fraza.

      Long story short, considerarea unui sens giratoriu (ca de altfel si a unui rond clasic) un drum in curba in care cel de pe B1 are puteri absolute nu numai ca nu este in litera legii, este si impotriva spiritului legii, care presupune ca un sens giratoriu ar trebui sa fluidizeze circulatia si sa scada riscul de accidente.

  6. @Huffy: perfect de acord. An mentionat si eu in descrierea clipului acelasi lucru. De fapt, tocmai faptul ca nu sunt obisnuit sa parcurg sensul pe exterior m-a facut foarte atent la ce se întâmplă în stânga mea. Am „presimtit” ce avea să se întâmple. Altfel nu as fii avut timp sa reactionez.
    Si, da, încadrarea INAINTE de sens e cea mai comodă. Dar iesisem de la un magazin si nu am avut timp/spatiu sa ajung pe B2 inainte de sens.

  7. ala cu clio a mers pe ideea „merg inainte deci am prioritate fata de ala care merge la stanga”…
    asta pentru ca din toti soferii pe care i-am intrebat de sensurile giratorii si de cum se circula in ele doar 1 din 10 au stiut ca prioritate au cei ce raman in sens (infiderent de banda) fata de cei care ies din sens (si se afla pe banda superioara tie).

  8. Dar daca la intrarea intr-un sens giratoriu B2 este plina de masini iar B1 este aproape goala, de ce nu ai folosit B1? Mai dai si de unu pe B2 care intra in sens doar cand este COMPLET liber sensul.. si stai o vesnicie. 🙂

  9. axiniacosmin

    pai de ce nu ai intrat din prima pe cealalta banda?

    • @axiniacosmin: intrebarea e pentru mine? Cum am spus in descrierea clipului si intr-un comentariu, in mod normal asa as fii facut. M-as fii încadrat chiar dinainte de sens pe B2 si as fii intrat in sens direct pe B2. Doar că, de data asta, iesisem din parcarea unui magazin si nu aveam cum sa merg direct pe B2. Era destul de aglomerat si abia am reusit sa intru chiar si pe B1. Apoi, o dată intrat in sens, am continuat pe B1 pentru ca in stânga mea era asta ametitu…

  10. @cosminu O situatie similara am prezentat aici:
    http://www.trafictube.ro/anticiparea-salveaza-tabla/
    Daca vrei sa nu ai bataie de cap, mai bine esti putin atent la altii … care nu sunt 🙂

    • Gelu, am facut si eu greselile mele… Am avut noroc ca a fost celălat mai atent 🙂

  11. N-ai voie sa faci stanga in intersectie de pe B1.
    Tu ai gresit. Legal.

    • hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha vorbesti serios sau glumesti?

    • Daca m-ai putea ajuta cu un articol/link ti-as fii recunoscător.
      Eu asa asa face legea: B1 doar cand urmează să iesi din sens. Chiar as bloca fizic continuitatea lui B1 dupa fiecare iesire.
      Dar asa cum este legea acum, din cate stiu, sensul este un drum in curba. Daca are doua benzi trebuie sa te asiguri si sa semnalizezi cand vrei sa schimbi banda (fie ca vrei sa iesi din sens sau pentru oricare alt motiv).

    • Drum în curbă? Aici e greșeala.

      Legea din România definește sensul giratoriu ca intersecție….

    • Da răzvan, glumeste 🙂

  12. Art.55. – Intersectiile sunt:
    a) cu circulatie nedirijata;
    b) cu circulatie dirijata. În aceasta categorie sunt incluse si intersectiile în care circulatia se desfasoara în sens giratoriu.

    Nu cred ca a glumit.

    • „prin „intersectie” se intelege locul de intilnire sau de incrucisare a doua sau mai multor drumuri publice…” – tot de prin decret.
      In intersectie ai voie sa schimbi banda? 🙂

      Tot cred ca glumeste. 🙂 Sper!

    • @cosminu

      Reactia ta e tipica.
      Ai o concluzie. Esti contrazis, nu vrei sa accepti (sau accepti cu greutate) ca gresesti. Este omeneste, multa lume face asa. Destul de multi cauta pana in panzele albe sa tina cu dintii de concluzia lor. Aceasta afirmatie din urma este mai pronuntata la romani.

      Mare parte din „concluzia” ta (poti sa faci giratoriul pe B1 la infinit, ai prioritate fata de B2 mereu) se bazeaza pe „ipoteza”: giratoriul este drum in curba. Aceasta este o ipoteza falsa. Sensul giratoriu nu este drum separat, este o intersectie de drumuri, cu anumite reguli aparte, dar care are celelalte reguli ale intersectiilor.

      Asa ca acum tu poti sa continui sa iti spui ca eu glumesc, etc. Nu schimba cu nimic faptul ca rationamentul tau a plecat de la o premiza gresita (imi permit sa spun: o prostie): giratoriu = drum in curba. Iti acord circumstante pentru ca si unii intructori si polititsti spun asta, in mod evident, gresit.

      Clipul „clasic” (cred ca apare in top la o cautare pe YouTube pentru „sensul giratoriu”): https://www.youtube.com/watch?v=rJJpAHwYUrE
      M-am prapadit de ras, mai ales la politistul ala tanar, care „ne ia” cu sa nu ne incredem in ce semnalizeaza altii ca poate uita de semnalizare si nu o aud/nu o vad in bord, si apoi se incurca in explicatii: face dreapta, sau nu, face stanga, sau nu, etc. (vezi pe la minutul 4:20).

      Pe scurt: nu, n-am glumit!

    • Boby, tu esti ca iepurasul cu tigaie, din banc. Ma judeci dupa alte experiente ale tale. Eu am vorbit serios cand te-am intrebat de un articol care sa ma lămurească. M-ai fii ajutat. Sunt dispus să învăt. Altfel da-mi voie sa nu ma încred mai mult in ce spui tu decat in ce stiu eu.

    • Baiatule, sensul giratoriu nu e „drum in curba”. Tu ai spus prostia asta si pe baza asta „te-am judecat”. Cu asta te-am ajutat sa iti repari o greseala in gandire… cu placere.

      Eu ti-am spus ca este intersectie, iar pana sa o fac eu altcineva ti-a dat articolul. Da, acela este! Invata daca vrei, ca asa scrie in lege: intersectie!

      In rest ma lasa rece, fa ce vrei, increde-te in ce vrei!

    • „Baiatule”? Ne cunoastem?

    • Mai bine ai baga la cap ce spune Perro Negro.
      Eu sunt sătul de câte ori am spus exact ce spune el, aici pe TT.

      Mă iei cu iepurași, te iau cu „băiatule”. Sugerez să termini chestia asta off topic. Ai multe de învățat despre giratoriu. Dacă preferi să mă iei peste picior cu bancuri și glume, vei primi răspuns pe măsură!

    • Nu „te-am luat” cu iepuras si nu te-am luat peste picior! In bancul respectiv iepurasul vrea sa imprumute o tigaie de la urs. In drum spre el isi face fel si fel de scenarii in care ursul il refuza, drept pentru care, o data ajuns la urs, ii spune direct sa se duca undeva cu tigaia lui cu tot.
      Faceam o analogie: tu ai pornit de la ideea ca nu vreau sa invat si ca sunt incapatanat. Ori ca sunt prost. Din punctul meu de vedere TU esti cel care m-a luat peste picior, cel care m-a desconsiderat.

      Eu ti-am cerut doar „o dovada” a ceea ce sustii, avand in vedere ca nu te cunosc (poate esti instructor auto ori politist de circulatie si chiar stii foarte bine decretul, dar eu nu am de unde sa stiu ce background ai).
      Evident ca pot sa inteleg ce imi spune Perro, pentru ca el chiar spune ceva.
      Cu tine evident ca nu pot avea un dialog si ma opresc aici.

    • 1. Sensul giratoriu e o intersectie… cei care sunt in acea intersectie au prioritate fata de cei care intra. Atat e reglementat la noi despre giratoriu.

      2. Daca ai benzi ai voie sa virezi dreapta sau stanga de pe orice banda vrei tu atata timp cat nu e interzis prin indicatoare sau marcaje. Nu confundati benzile cu randurile care se formeaza cand nu sunt marcaje de delimitare a benzilor, deci implicit nu sunt benzi. Acolo e alta discutie, si nu ai voie stanga decat de pe randul din stanga si dreapta decat de pe cel din dreapta.

      3. In intersectii dirijate ai voie sa depasesti, deci ma gandesc ca ai voie sa schimbi si benzile, iar giratoriul e intersectie dirijata. Oricum ar fi nu exista un articol care sa interzica schimbarea benzii in intersectie, trebuie doar sa respecti regulile de schimbare a benzi.

      4. Fizic vorbind, ca sa iesi dintr-un giratoriu de pe o banda superioara trebuie sa treci peste B1, deci implicit sa te asiguri si sa dai prioritate de trecere celor de pe B1 care continua in sens. Deci legal vorbind, ai voie sa faci sensul la infinit pe B1 in Romania si ai prioritate fata de toata lumea. O fi bine, o fi rau, asa-i la noi.

      5. E evident ca sensul giratoriu nu e un drum in curba cu prioritate fata de cele care intra in el si de pe care poti iesi doar de pe/peste B1, dar e OK sa fie asemuit unui astfel de drum pentru ca descrie destul de bine si complet regulile de circulatie si prioritate intr-o asemenea intersectie. Bineinteles ca sensurile giratorii pot fi completate cu diverse indicatoare si marcaje de obligare, ghidare sau prioritate care sa creasca fluenta prin el, dar un sens giratoriu „pur” are doar acele putine reguli enumerate mai sus. Bineinteles ca se pot aplica si anumite reguli de bun-simt pentru eficientizarea circulatiei in sens, dar alea nu sunt obligatorii.

      Off-topic: nu va mai luati cu iepurasi si baieti ca nu va mai moderez comentariile 🙂
      P.S.: Nu va luati nici dupa toate Forumurile. Un raspuns oficial de la Politie si citate din articole din lege ar trebui sa fie luate in considerare drept recomandari de urmat.

    • @RebounD11, la 4. te contrazic. Sensul nu este drum iar cercurile alea concentrice NU sunt benzi, marcajele circulare sunt de ghidare si ne ajuta sa nu ne „calarim” unii pe altii cand intram mai multi de-o data in sens. Am spus mai jos, acele marcaje de ghidare circulare ar fi perfecte daca ar fi sterse liniile in dreptul iesirilor.

      Acestea fiind zise, nu calci nicio B1 cand iesi din sens de pe B2, B3 etc.pentru ca B1 asa cum este vazut de multi (cerc concentric) nu exista. Daca nu sunt alte marcaje de obligare sau daca sunt prezente numai marcajele circulare obisnuite de ghidare, benzile in sens sunt alea din clipul de mai jos de pe youtube, chiar daca nu-s marcate ca atare.

      Asadar, conform legislatiei, nu te poti invarti la infinit pe cercul imaginar exterior (gresit numit B1) deoarece asta presupune sa virezi la stanga in intersectie. Or nu esti incadrat corect pt.aceasta manevra deci nu ai prioritate.

      Offtopic: la felul cum a pus problema in clipul cu depasirea la intrarea in Albesti, eu il banui pe Bobby a fi avocat. Sa-mi fie cu iertare daca jignesc 🙂

    • Si te contrazic si la 5. 😀
      Nu este OK sa consideri sensul drum in curba deoarece creeaza confuzii, iar exemplele sunt multe.

      Cel mai OK este sa-l asemuiesti cu ceea ce este, adica o intersectie. Priveste-l ca pe o intersectie clasica si se vor vedea benzile foarte bine. Apoi pune o insula cu diametru mic in centru care-i adauga 2 noi reguli: se ocoleste prin dreapta iar cei din intersectie au prioritate fata de cei care intra. Restul regulilor raman la fel, inclusiv benzile sunt aceleasi. Cand maresti diametrul insulei, marcajele se vor curba si devin confuze. De aceea pentru simplificare Dorel a pus doar niste marcaje circulare de ghidare.

      Sper ca se intelege ceva din ce scriu eu la ora asta

    • Marcajele de ghidare sunt una, marcajele de delimitare a benzilor sunt alta. Exista normativ pentru ele si sunt relativ usor care sunt care. Iar marcajul de ghidare ca sa dea prioritate celui care iese de pe o banda superioara (pentru ca si marcajele de ghidare din intersectii tot benzi separa) fata de cel care ar dori sa continue pe o banda inferioara trebuie sa fie intr-un anumit fel altfel revenim la punctul 4.

      Tu ai facut o varza aici, confunzi circulatia pe randuri cu cea pe benzi si presupui niste chestii care nu sunt adevarate… nici nu stiu cum sa apuc comentariul tau. Ca sa iti fie clar o sa repet cu liniute:
      – marcaje de ghidare sau de delimitare a benzii => exista benzi => ai voie sa mergi in orice directie de pe orice banda daca nu se interzice explicit prin marcaje sau indicatoare.
      – daca s-ar sterge acele marcaje in dreptul iesirilor, conform circulatiei pe randuri, cei de pe randul interiornu ar avea voie sa faca dreapta sa iasa, pe cand cei de pe randul exterior ar putea sa iasa sau sa continue.

      Tine cont de o treaba: daca poti sa abstractizezi stanga din punctul de vedere al intersectiei in sens giratoriu, in interiorul sensului e mai greu. Astfel daca sa zice ca in sens ai sageti de obligatoriu inainte inseamna in general ca esti obligat sa continui in sens pe cand obligatoriu la dreapta inseamna sa iesi la prima. Poti obliga o anumita trasa in giratoriu prin marcaje inaintea sensului, dar in lipsa lor, fara ca sensul sa fie mai special (gen turbogiratie, sau cu benzi dedicate pentru o anumita iesire, delimitate prin linii continue inspre iesirea respectiva sau prin marcaje de ghidare spre iesirea respectiva) strict legal ai voie sa te invarti pe B1 si ai si prioritate la infinit.

      P.S.: Bobby nu e avocat si mai multe nu o sa spun despre el fara acordul lui… in schimb a spus in alte comentarii unde ii si cu ce se ocupa. 😉

    • @cosminu, stiam bancul.
      Mi se pare deplasat.
      Reciteste ce am spus eu, de la inceput. Ti-am spus ca tu ai gresit. Cand ai intrebat de ce ti-am spus simplu:

      Legea nu defineste sensul giratoriu ca drum in curba, cum ai spus tu (tu ai spus ca legal este drum in curba). Legea il defineste ca intersectie. Reciteste, eu ti-am spus primul acest lucru (nu ca ar avea vreo importanta).

      La acestea tu ai spus sagalnic „da glumeste” si „tot cred ca glumeste”. Tu m-ai luat in deradere primul, desi eu am vorbit FOARTE SERIOS.

      Nu am vrut sa te desconsider, dar am raspuns conform replicilor pe care le-am primit (nemeritat). De ce crezi ca eu glumesc cand spun ca giratoriul nu este drum in curba ci intersectie, si Perro Negro nu? Repet, vezi cum am postat initial. Apoi, da, am raspuns si eu cu aceeasi moneda, sorry.

      In fine, sunt perfect de acord sa incetam cu asta, pentru ca nu am nicio placere sa ma implic in ironii fine sau nu cu necunoscuti de pe forumuri. Dimpotriva.

      Ce spune @Perro Negro este EXACT ce gandesc. Nu am mai spus-o si eu, pentru ca eu consider ca nu are sens sa mai repet. Exact asa gandesc eu sensul giratoriu, ce spune el. Ma rog, ce a spus pana acum. Pe scurt, cercurile concentrice in sensul giratoriu genereaza multa confuzie, pentru ca lumea le considera benzi care merg la infinit „inainte”. Asta nu este adevarat. Am avut discutii despre sensul giratoriu pe TT de nu mai pot sa le numar. Ma bucur ca am in sfarsit un „aliat” in @Perro Negro… sau ma rog, cineva care are aceeasi parere ca mine. O mare perioada de timp am fost singur.

      @Perro Negro, nu, nu sunt avocat. Dar mi s-a mai spus ca am veleitati 🙂 Nu stiu daca sa o iau ca pe un compliment. Totusi, cand am fost nevoit sa trimit pe cineva in judecata pentru a-mi face dreptate, am fost in tribunal fara avocat si am castigat. Tu nu m-ai jignit cu afirmatia, stai linistit.

    • Bag de seama ca daca ar lipsi marcajele in totalitate, sensul giratoriu ar fi teoretic folosit corect si ar avea acoperire legala. Asta daca nu „vedem” si randurile la fel cum vedem benzile, niste cercuri concentrice.
      Recunosc, in commenturile anterioare am amestecat putin randurile cu benzile. Sunt de parere ca in lipsa marcajelor de obligare si a celor de ghidare dintr-o intersectie clasica sau dintr-un giratoriu, daca am marcaje longitudinale de separare a benzilor in zona de preselectie, ar trebui ca incadrarea sa fie la fel ca pe randuri. Asadar nu ma incadrez pe B1 daca urmeaza sa fac stanga, dar ai dreptate, regula aia este numai pentru cazul in care circulatia se desfasoara pe randuri.

      Revenind la oile noastre:
      7. bandă de circulaţie – subdiviziunea longitudinală a părţii carosabile, materializată prin marcaje rutiere sau alte mijloace, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaţia într-un sens a unui şir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roţi;
      14. drum public – orice cale de comunicaţie terestră, cu excepţia căilor ferate, special amenajată pentru traficul pietonal sau rutier, deschisă circulaţiei publice; drumurile care sunt închise circulaţiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscripţii vizibile;
      16. intersecţie – orice încrucişare, joncţiune sau bifurcare de drumuri la nivel, inclusiv spaţiile formate de acestea;

      Asadar, cercul concentric delimitat de marcaje nu e banda de circulatie caci nu e o subdiviziune longitudinala, este un cerc.
      Sensul nu este un drum in curba, deoarece nu incepe si nu se termina nicaeri, deci nu comunica terestru cu nimeni. Intri-n el si esti in alta dimensiune spatio-temporala pana iesi din el daca-l consideri drum. In plus, legea il defineste drept intersectie.
      Sensul este o intersectie, deci daca intru de pe drumul A si vreau sa ies pe drumul Q, ar trebui sa fie o banda, un rand, un labirint sau orice alta cale marcata sau imaginara care sa ma duca acolo fara sa ma „impiedic” de cei care intra in intersectie de pe acelasi drum cu mine, la fel ca in toate celelalte intersectii.

      Daca va conving ca sensul giratoriu nu este un drum separat si cercurile concentrice nu-s benzi si nici randuri, misiunea mea e indeplinita iar restul presupune doar un exercitiu de imaginatie.

      Cum legea e mai presus decat niste desene pe asfalt, acum ramane sa trag concluzia despre marcajele in forma de cercuri concentrice din sens:
      1. S-au jucat copiii cu vopsea, caz in care ignor acel marcaj si circul pe randuri. Iar randurile, ca sa le „vad” mai bine reduc in mintea mea diametrul insulei la ~ 1 metru ca pana la urma insula e mai mare ca sa fii nevoit sa incetinesti cand intri in sens. Acum intersectia mea arata exact ca una clasica + o gura de canal in centru pe care trebuie sa o ocolesc. Dar teoria asta pica pentru ca prea s-au jucat copiii cu vopsea in multe sensuri;
      2. Acel marcaj este pus acolo sa ma ghideze sa nu ma urc pe insula si nici pe colegii de trafic. Dar e un cerc complet si ma deruteaza caci trebuie sa calc cel putin o linie la un moment dat in drumul meu. De aceea ar fi mai indicat ca marcajul sa fie ca aici:

      sau cel putin ca aici:
       photo Roundabout_zpsjsj1imsj.gif

      3. Acel marcaj reprezinta „ramasitele marcajelor de separare a benzilor in defuncta intersectie”. Bingo! Aia e. Iar Dorel l-a facut asa sa nu complice sensul. El a crezut ca simplifica lucrurile, nu si-a dat seama ca noi nu avem imaginatie si o sa ne deruteze si o sa credem ca de fapt marcajul desparte niste benzi concentrice.
      Uite aici cum se transforma o intersectie intr-un sens giratoriu:
      http://i1066.photobucket.com/albums/u404/PerroNegro1/Transformarea%20unei%20intersectii%20in%20X%20in%20giratoriu%201_zpsxl7iwktm.jpg
      Am marcat cu culori diferite benzile tocmai pentru a putea observa ca ele sunt aceleasi si dupa ce s-a pus insula in centrul intersectiei. Cum am spus, Dorel a mers mai departe si a „sters” o parte din marcaje pentru a simplifica rondul.

      Eu zic ca daca avem putina imaginatie, putem intelege sagetile chiar daca-s puse in interiorul sensului / rondului. Exemple:

      Vizualizare hartă mărită

      ; rondul de la Arcul de Triumf etc. Pe mine nu m-ar deruta deloc daca sa zicem ca in sensul din filmuletul youtube n-ar fi marcaje de ghidare, ci numai sageti. Dar poate am eu „vedere in spatiu” mai buna.

      „Daca s-ar sterge acele marcaje in dreptul iesirilor, conform circulatiei pe randuri, cei de pe randul interior nu ar avea voie sa faca dreapta sa iasa, pe cand cei de pe randul exterior ar putea sa iasa sau sa continue.” Daca eu intru de pe drumul A (pe orice banda sau rand) si dupa intersectie (giratoriu) continui tot pe drumul A, asta nu inseamna ca fac viraj dreapta cand ies din intersectie caci nu ies de pe alt drum si legea nu ma obliga sa semnalizez dreapta cu toate ca eu o fac pt.fluidizare. Bineinteles, iau de volan de 3 ori dreapta-stanga-drapta fortat de forma insulei si ajutat de marcaje dar asta nu inseamna ca fac viraj la dreapta. La fel daca virez stanga in intersectie cu giratoriu iau de volan dreapta-staaangaaa-dreapta dar asta nu inseamna ca virez dreapta sa ies din sens. La fel cum as vira stanga intr-o intersectie normala cu un obstacol in centru.
      „cei de pe randul exterior ar putea sa iasa sau sa continue.” Corect, numai ca sa continue pe randul lor sau sa iasa din intersectie e tot aia pentru ca randul lor merge inainte tot pe drumul A. Repet, benzile si randurile nu-s cercuri concentrice, sunt tot alea dintr-o intersectie clasica doar ca ocolesc o insula.

      Este destul de lung commentul meu si poate greu de inteles. Nu mi-as „raci gura” degeaba, insa am impresia ca toata lumea stie cum este corect si civilizat sa se circule in sens, insa s-a gasit o hiba dpdv legal in forma marcajului si rezulta situatii de genul celei din clipul de fata unde cel care circula civilizat (si legal din punctul meu de vedere) este claxonat de cel care a descoperit hiba asta pe net si apoi toti il aproba. Mai grav, cineva spune: „Pana nu il rastorni pe unu intr-o faza asemanatoare, nu se vor potoli.” (???). Pai daca prin absurd ma rastoarna cineva intr-o situatie de genul asta sigur nu mai ajung cu el la Politie. Ii fac „amiabila” pe loc.

      Nu vreau sa par arogant dar daca toti am repeta vorbele de mai jos de 100 ori ca la o slujba la biserica, am invata sa circulam intr-un giratoriu:
      GIRATORIUL ESTE O INTERSECTIE SI NU UN DRUM, BENZILE SUNT LA FEL CA IN INTERSECTIE SI NU SUNT CERCURI CONCENTRICE. AMIN!

      *Multumesc pentru standard. Il mai gasisem tot p-aici pe TT. Desi este o lectura buna pt.toata lumea, Gigel sofer are de obicei la dispozitie numai codul rutier:
      Art. 79 – (1) Marcajul cu linie discontinuă poate fi simplu sau dublu şi se foloseşte în următoarele situaţii:
      a) marcajul cu linie discontinuă simplă:
      1. pentru separarea sensurilor de circulaţie, pe drumurile cu două benzi şi circulaţie în ambele sensuri;
      2. pentru separarea benzilor de circulaţie pe acelaşi sens, pe drumurile cu cel puţin două benzi pe sens;
      3. pentru marcarea trecerii de la o linie discontinuă la una continuă. În localităţi acest marcaj nu este obligatoriu;
      4. pentru a separa, pe autostrăzi, benzile de accelerare sau de decelerare de benzile curente de circulaţie;
      5. pentru marcaje de ghidare în intersecţii;
      Art. 80 – (2) Marcajele de ghidare au rolul de a materializa traiectoria pe care vehiculele trebuie să o urmeze în traversare unei intersecţii ori pentru efectuarea virajului la stânga, fiind obligatoriu a se realiza în cazul în care axul central ori liniile de separare a benzii de circulaţie nu sunt coliniare.

    • Perro, nu-ti racesti gura de pomana. Imi pare rau daca ti-am lasat impresia asta. Eu nu sunt foarte activ pe TT si nu cunosc discutiile pe care le amintesti.

      „s-a gasit o hiba dpdv legal in forma marcajului si rezulta situatii de genul celei din clipul de fata unde cel care circula civilizat (si legal din punctul meu de vedere) este claxonat de cel care a descoperit hiba asta pe net”

      Chiar nu am descoperit „hiba” asta pe net. Cred ca e prima data in viata mea cand parcurg sensul pe B1 (fortat de imprejurari).

      Sa ma citez:
      „Nu obisnuiesc sa parcurg sensul giratoriu pe exterior. Mi se pare chiar urat sa faci asa ceva.”

      „De fapt, tocmai faptul ca nu sunt obisnuit sa parcurg sensul pe exterior m-a facut foarte atent la ce se întâmplă în stânga mea. Am „presimtit” ce avea să se întâmple. Altfel nu as fii avut timp sa reactionez.
      Si, da, încadrarea INAINTE de sens e cea mai comodă. Dar iesisem de la un magazin si nu am avut timp/spatiu sa ajung pe B2 inainte de sens.”

      „M-as fii încadrat chiar dinainte de sens pe B2 si as fii intrat in sens direct pe B2. Doar că, de data asta, iesisem din parcarea unui magazin si nu aveam cum sa merg direct pe B2. Era destul de aglomerat si abia am reusit sa intru chiar si pe B1.”

      Nu-ti fa griji pentru mine 🙂 : chiar daca nu inteleg in totalitate explicatiile tale asa abordez sensul giratoriu:
      – daca urmeaza sa folosesc prima iesire din sens, intru in sens pe B1, raman pe B1 si parasesc sensul la prima…
      – daca urmeaza sa folosesc o alta iesire intru de pe B2 pe B2 si revin pe B1 inainte sa ies din sens. Daca geometria/traficul nu imi permite sa ma trag pe B1 inainte de iesire, ies direct de pe B2 (ca si „ametitul” cu clio – continui sa-l numesc ametit pentru ca mi se pare impardonabil sa faci o manevra brusca fara sa te uiti. La urma urmei mori cu dreptatea-n mana…) dar NU fara sa ma asigur si fara sa semnalizez intentia.
      – din momentul in care intru in sens pun semnal stanga si-l tin asa (prin alte tari nordice pe unde am de lucru nu am remarcat sa se practice. Pare sa fie un obicei de-al nostru….) pana ajung la segmentul de sens/intersectie pe care ma pregatesc sa ies din sens, unde pun semnal dreapta.
      Nu am avut niciun accident in trafic de cand conduc (~10 ani).
      Ma apropiu de 38 de ani de viata – nu simt satisfactii in a cauta hibe care sa-mi permita sa-i claxonez pe altii in trafic…
      Si o sugestie, ca sa nu fie nevoie sa te repeti pe viitor, in alte discutii similare: indica un link unde s-a mai discutat. Eu, cel putin, nu as avea rabdare sa explic de doua ori aceeasi chestie.

  13. Cele doua referiri din decret nu se contrazic. Sensul giratoriu este tot un loc de intalnire al mai multor drumuri publice numai ca in mijloc s-a „trantit” o insula (uneori doar un cerc vopsit).
    Ai voie sa schimbi banda in intersectie, bineinteles.
    Sensul giratoriu este asadar o intersectie in care regula e ca vehiculele din sens au prioritate fata de cele care intra in sens. Asta nu inseamna ca nu se respecta celelalte reguli din intersectiile clasice: incadrarea, respectarea marcajelor (unde exista) etc.

    Stiu toata povestea cu discutiile de pe TT, unde s-a „decis” ca sensul giratoriu este un drum in curba si ca cel care intra pe B1 are puteri nelimitate samd.

    Sper sa nu intre pe TT smecherasii cu numere de BG care-ti dau flashuri sa te bagi de pe drumul fara prioritate ca apoi sa intre-n tine si sa-ti ceara bani ca sa nu mergeti la politie.
    Pot profita de pe urma „deciziei” de pe TT si te agata in giratoriu de pe B1 cand nu te astepti.
    Apropo, poti observa ca persoana din clip are vizibilitate foarte proasta din pozitia respectiva.

    Sunt curios daca cineva a avut incident de genul asta soldat cu pagube. Daca da, ce a decis asiguratorul/ politistul/ judecatorul(?) ?

    • Asta cu schimbarea benzii in intersectie e ceva nou pentru mine.
      Intre noi fie vorba: si eu o mai fac. Dar credeam ca fac ceva ilegal 🙂
      Si o sa cred asta in continuare.

    • Nu numai ca poti schimba banda in intersectie, poti chiar sa depasesti daca intersectia este dirijata, bineinteles cu asigurarea si semnalizarea de rigoare.

  14. cosminu, uite aici un video despre cum se circula corect intr-un sens giratoriu:

    In exemplul de pe youtube sensul este marcat foarte bine insa chiar si in lipsa marcajelor se foloseste la fel.

    • Daaa! Fumos facut. Clar. Si cu spatiu din sens/intersectie pana la trecerea de pietoni, unde te poti opri in siguranta cu masina (in TM, cel putin, a cam disparut acel spatiu din multe intersectii).
      Din pacate nu toate sunt la fel… Sunt mai multe tipuri de sensuri – toate ok, atata timp cat sunt marcate corespunzator.
      Nu stiu daca cunosti, de exemplu, sensul girator de la AEM din TM. Tot cu 3 benzi, dar B1 iasa obligatoriu, B2 poate sa iasa sau sa continue, B3 NU are voie sa iasa direct din sens (trebuie sa se incadreze pe B2/B1 inainte de iesire). Dar e ok, pentru ca e marcat corespunzator. Ba chiar exista stalpisori care nu te lasa sa continui pe B1… (te forteaza sa iesi).
      Daca nu e marcat eu prefer sa semnalizez si sa ma asigur de cate ori schimb banda. Voi faceti cum vreti 🙂

    • Corect, exista sensuri de diferite forme si cu marcaje de toate felurile, de exemplu: giratoriile tip lacrima, giratoriile turbo.

      Ceea ce vreau eu sa subliniez este ca in lipsa unor marcaje clare, sensul se foloseste ca in filmuletul de pe youtube.

      „Daca nu e marcat eu prefer sa semnalizez si sa ma asigur de cate ori schimb banda. Voi faceti cum vreti” Foarte bine atata timp cat nu pleci de la premiza GRESITA cum ca sensul giratoriu este un drum separat in curba iar cercurile concentrice sunt benzi. Benzile sunt alea ca in clipul de pe Youtube, in lipsa altor marcaje.
      Ca sa „vezi” mai bine benzile incearca sa reduci dimensiunea insulei pana la ~1 metru diametru.

  15. in sensul „meu” sunt doar doua benzi si marcajele destul de clare: nu este nimic care sa-mi interzica sa merg drept, si nici lui sa faca dreapta. intre banda mea si a lui este o linie intrerupta. inseamna ca oricare dintre noi vrea sa treaca peste linia aia trebuie sa semnalizeze si sa se asigure. corect?

    • Marcajul ala e pus sa ne ghideze traiectoria in functie de forma insulei. De exemplu sa-l ghideze pe cel care intra pe B1 astfel incat sa nu-l „impinga” pe cel care intra pe B2 in bordura insulei.

      Recunosc ca Dorel a gresit cand a marcat un cerc complet acolo. Trebuia sa nu marcheze si in dreptul iesirilor (cam cum sunt liniile continui din clipul de pe youtube). De aici si confuzia cum ca cercurile concentrice despartite de marcaj sunt benzi. Dar asta nu inseamna ca noi nu trebuie sa vedem mai departe de dungile alea.

      Apropo, in intersectia respectiva tu nu mergi inainte, faci stanga. Iar el nu face dreapta ci merge inainte. Nu te lasa pacalit de forma si marimea insulei.

    • Lamurita fiind treaba cu sensul girator = intersectie dirijata (cum zice in articolul citat de tine), are sens ce zici (” tu nu mergi inainte, faci stanga. Iar el nu face dreapta ci merge inainte”).
      Atunci nu inteleg de ce se cere sa treci pe B1 INAINTE sa iesi din sens? Sau asta e doar in cazul in care e marcat pe carosabil (cum e in sensul de la AEM. BTW: esti din TM? Poate ma lamuresti cu o alta dilema, tot cu sens girator 🙂 )

    • Perro, asta intelesesem initial cand ai zis ca sensul este o intersectie: https://drive.google.com/file/d/0B9Zlrj49BzqLWDZOVFp2emRWUzQ/view?usp=sharing
      Caz in care EU mergeam drept iar cel din stanga mea venea peste mine.

    • Cat despre ideea de „drum in curba” am preluat-o de aici: http://www.politisti.ro/topic/347-cum-se-circula-intr-un-sens-giratoriu-reguli-privind-sensul-giratoriu/
      Evident ca nu pot sa accept un raspuns de genul „e asa pentru ca asa zic eu”, fara sa vad un articol, o dovada, atata timp cat altii spun altceva… Sper ca intelegi.

      (sorry pentru postarile multiple dar vad ca nu pot sa editez sa mai adaug ceva la un post existent)

    • La AEM nu e sens giratoriu… e o intersectie dirijata in forma de rond. Nu e acelasi lucru.

  16. :)) Interesanta interpretarea din poza. Nu, sensul giratoriu ca un intreg este o intersectie, nu luat pe bucatele.

    Domnul de pe politisti.ro pleaca de la o premiza gresita, nesustinuta de lege, de aceea concluziile sunt de asemeni gresite. Sensul nu este drum separat iar cercurile concentrice nu-s benzi.

    La fel a aparut si ideea ca trebuie sa iesi din sens numai de pe B1. Legea nu „cere” asta. In lipsa marcajelor, daca de exemplu drumul tau are 5 benzi si inainte si dupa giratoriu, poti foarte bine sa intri si sa iesi pe B5 exact ca in orice alta intersectie. Daca ai marcaje de obligare, evident ca trebuie sa le respecti.

    Nu sunt din TM dar daca trimiti un geotag te ajut cu placere, atat cat stiu eu.

    • pff… o sa fiu foarte offtopic dar nu stiu cum sa-ti trimit un mesaj privat…
      Astea sunt coordonatele ce mi le da google maps 45.733799, 21.258872
      Trebuie sa mergi in street view ca sa vezi marcajele asa cum sunt ele acum (imaginea din satelit e veche)
      Deci cei care intra in sens de pe Stan Vidrighin, B1 pare sa fie obligat sa iasa imediat pe Iosif Bubuca, dar foarte foarte des ei intra in sens pe B2. Eu, care vin pe B2 (de pe aceeasi Stan Vidrighin), sunt impins in sens pe B3 ori fortat sa opresc pe B2 (pana am loc sa ma bag fie pe B2 fie pe B3 in sens). Inteleg gresit (ca cei ce intra de pe B1 trebuie sa iasa imediat din sens)?

    • @cosminu: ala nu e sens giratoriu. Da situatia respectiva de la intrarea dinspre Stan Vidrighin e un pic prost gandita, dar daca te gandesti cateva secunde poti aplica o strategie sa nu te calci cu nimeni pe bataturi.

      Acolo sunt 2 benzi care intra si 3 in intersectie. Din cele 3 din intersectie 2 si 3 continua in rond si 1 iese spre Bulbuca (recent redenumita Rebreanu). Singura restrictie pe care o ai e pe B1 linia continua care te cam obliga sa iesi pe Bulbuca. De pe B2 si de pe B3 poti iesi pe Bulbuca cu mentiunea ca doar B2 e continua, de pe B3 trebuie sa schimbi pe B2 ca sa iesi.

      Dar sa revenim, ai 2 benzi fara restrictii pe Stan Vidrighin, si 2 benzi care continua in rond. Logic ar fi ca in caz in care ambii merg in rond sa ocupe B2 si B3 in ordinea in care sunt B1, respectiv B2 pe Stan Vidrighin. Daca vrei sa mergi pe Bulbuca, te inscrii sau faci tot posibilul sa te inscrii pe B1 pe Stan Vidrighin si sa intri pe B1 in rond, mai ales daca observi ca si cel de pe B2 vrea tot pe Bulbuca.

      Daca cel de pe B2 vrea pe Bulbuca si cel de pe B1 in rond, inseamna ca cel de pe B2 nu s-a inscris prea logic, si in caz de accident eu tind sa cred ca va fi vinovat… dar poate sa intre pe B3 si sa astepte sa schimbe inapoi pe B2 sa iasa, desi poate fi un pic enervant 🙂

      Si locatia. 🙂

    • Cred ca e, cum spui tu, „un pic prost gandita” din cauza ca Stan V. si Iosif B. sunt asa aproape una de alta…
      Deci acolo e acel capat de linie continua care pare sa te oblige de pe B1 Stan V. spre iesirea Iosif B.
      Dar nu este niciun alt semn pe Stan V. inainte de a ajunge in sens/intersectie ca sa indice vreo obligativitate pentru B1… (deci putem considera ca cel de pe B1 are o surpriza cand ajunge in intersectie).
      Eu circul pe acolo de 3 ori pe saptamana. Prefer sa intru de pe B2 si sa ajung pe B3 pentru ca ma asigur mai usor la cei ce vin din stanga mea decat la cei din dreapta.
      Multumesc pentru raspunsuri.

Adaugă un comentariu

Pentru a posta un comentariu pe Trafictube.ro, trebuie să te autentifici. Nu ai cont? Înregistrează-te!