Adaugă comentariu

98 comentarii
  1. O sa razi da’ tanti avea prioritate. Vezi marcajul. 😉
    Si tu si ala cu papucul rosu ati gresit. Cand iesi din giratoriu de pe banda 2 te uiti in oglinda si acorzi prioritate celor de pe banda 1.

  2. si ea e de vina ca a schimbat pe B1 cand nu trebuia

  3. Nou

    Mi se pare sau pe tine te doare undeva daca iti loveste cineva masina ? :)) Ca vad ca nu prea esti preventiv cand ii vezi ca se apropie asa… si in ultima clipa apesi frana..

  4. Nou

    ics!! virajul la STANGA si INTOARCEREA(ce a facut doamna )intrr-un sens giratoriu se face de pe banda 2!! mersul inainte de pe oricare banda! deci a fost o incadrare gresita a doamnei!!

    • @politist rutier: nu mai scrie cu majuscule. Ia legislatia la citit inainte. Doamna a mers inainte. Benzile in giratoriu sunt circulare (de jur imprejurul sensului). Iesirea din sens se considera viraj spre dreapta. Repet vezi marcajele din giratoriu. Cand iesi din giratoriu treci de pe banda 2 a giratoriului pe banda 1 a giratoriului (schimbare de banda) si apoi pe strada adiacenta.

      Am incercat sa explic aici modul in care ar trebui circulat in giratoriu: http://www.trafictube.ro/tare-greu-cu-giratoriile/

      „intru în giratoriu pe banda 1 când ies la prima iesire, pe banda a 2-a cand ies la a 2-a, a 3-a şi mă poziţionez pe benzi după fiecare ieşire.
      Ex.: Am de gând să ies pe prima ieşire intru pe prima bandă.
      Am de gând să ies pe a doua ieşire intru pe banda a 2-a şi mă poziţionez pe prima bandă din giratoriu după ce am trecut de prima ieşire cand logic ar fi ca toţi cei care au intrat pe prima bandă să fii ieşit pe prima ieşire.
      Analogia poate continua în funcţie de câte benzi pe sens sau ieşiri sunt.”

  5. La prima faza e clar vina ta, nu se iese de pe banda aia, trebuia sa acorzi prioritate lu’ tanti.
    La faza a doua, giratoriul ala format din conuri este bestial :))
    Nu stiu cum apesi frana aia.. ce-i faci, brusc, pana la fund?

  6. Nou

    ics are dreptate , daca esti mai in centru trebuie sa dai prioritate celor din exterior ca sa iesi din sens
    si inca ceva , ai un dar mai special cu franele alea , dai in ele ca-n tobe :))
    condu si tu mai preventiv 😉

  7. @DinTraficCulese, ai dreptate: e cam ieftina si ruginita masinuta. Mi-am vopsit eu singur unele parti din masina, cu vopsea spray. Cand ma loveste careva o indoi la loc cu ciocanul.

    Nu ar strica sa fie reparata candva calumea pe banii altora. Sau chiar pe ai mei

    Edit:
    De acord cu politist rutier, tanti era incadrata gresit. Eu as zice culpa comuna.

  8. @politist rutier
    Dă-mi şi mie te rog citatul de unde ai citit asta.
    E o diferență enormă între cuvântul „recomandat” și „obligatoriu”.

  9. Nou

    nu e culpa comuna, e incadrare gresita si punct,iti facea masina daca te lovea pt ca scrie clar in regulamentul de aplicare a noului cod rutier art 107!!

    • @politist rutier: si ce scrie acolo? Citeaza exact la ce faci referire, asta asa ca sa te bati cu cartile tale.
      P.S. Am rugamintea sa folosesti o adresa de mail valida

  10. Nou

    ics daca tu asa procedezi e problema ta , nu scrie nicaieri ca esti obligat sa schimbi B2 cu B1 cand iesi din sensul giratoriu ,se poate iesi din sens si de pe banda 2!!

  11. Si eu de acord cu ics. Nu ai facut decat sa ne arati cum tu conduci ofensiv. Madam cu ML-ul era cu semnal stanga de mult, tu vii din spatele ei si te sui pe ea? Nu mai zic…cand ai intrat in rond, de ce a trebuit sa te duci direct pe B2, desi intentionai sa faci dreapta curand?

  12. @politist rutier Sper ca nu esti politist cu adevarat…

  13. @mihutz_b: am mers inainte, nu am facut dreapta. Decat daca consideri schimbarea B2->B1 ‘facut dreapta’

    Deci sa inteleg ca vi se pare normal sa faceti sensul pe B1 indiferent cate benzi sunt ?
    Respectiv daca ne uitam mai atent la ce a facut tanti: sa depasesti o coloana de masini pe dreapta, fara sa schimbi banda ?

    • @tutike: facutul giratoriului pe b1 e cea mai usoara iesire.
      Acush nush daca ce ai facut tu si nenea ala cu papucul rosu avea legatura cu faptul ca doamna nu a trecut chiar pe b1.
      Tu ai facut ce ai facut convins fiind de faptul ca ai prioritate sa iesi de pe b2 din giratoriu.

  14. Nou

    la secunda 19 doamna era pe banda 1, tu pe banda 2 si vroiai sa schimbi directia de mers. Un politist rutier turmentat va dadea culpa comuna. Unul treaz zicea ca tu esti vinovat.

  15. @tutike Nu trebuie sa mergi numai pe B1, evident, dar poate ca poti schimba banda mai din timp sa eviti faza de mai devreme. Si madam cu ML-ul avea drept de a merge inainte, nu?

  16. Soferu’ iadului. Si fara prioritate si tare-n clont.

  17. @tutike La scoala de soferi ai invatat sa circuli corect intr-un sens giratoriu ?
    Cand iesi din sensul giratoriu legal trebuie sa fii pe b1. Daca faci accident cand iesi din giratoriu de pe b2 si intri peste ala de pe b1 tu esti vinovat. Sau tu vroiai sa-ti dea prioritate cei de pe b1?

  18. @tutike, și tu și cel cu papucul ați procedat greșit. I-ați luat faţa.
    Sensul giratoriu trebuie tratat ca orice alta stradă dreaptă cu mai multe benzi pe sens. Tu ai schimbat direcția de mers/banda(la dreapta), ea continua înainte. Schimbând direcția de mers, trebuie să acorzi prioritate celor de pe celelalte benzi. Simplu.

    Da, e recomandat sa te încadrezi cât mai pe interior dacă ieși mai târziu din sens și cât mai pe exterior dacă ieși repede.
    Dar în niciun caz nu este obligatoriu.
    Cel din exterior are mereu prioritate faţă de cel din interior.

    Art.54. (1) Conducătorul de vehicul care execută o manevră de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.

    (2) Semnalizarea schimbării direcţiei de mers trebuie să fie menţinută pe întreaga durată a manevrei.

    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/ordonanta-urgenta-nr-195-12-decembrie-2002/#art54

  19. @tutike In legatura cu ultimul comentariu:
    „Deci sa inteleg ca vi se pare normal sa faceti sensul pe B1 indiferent cate benzi sunt ?”

    Ce zicea ics nu e asta, ci ca daca sensul are mai multe benzi si iesiri, ca sa te incadrezi bine pentru o iesire mai indepartata te apropii de b1 sa fii cat mai aproape de bordura in momentul iesirii, evitand sa tai 3 sau cate benzi or fi dintr-o bucata. Macar pt sanatatea ta 🙂

  20. Nou

    am dat plus la video pentru ca niciodata nu e prea tarziu pentru nimeni ca sa invete cum se circula in sens giratoriu.
    @politist rutier – ori e o gluma, ori esti o gluma. 🙂

  21. tu erai de vina la faza din giratoriu.

  22. Mi se pare mult mai simpla si logica metoda pe care a spus-o politist rutier:

    Te incadrezi ‘corect’ din start, si nu mai iesi de pe banda ta pana nu ai ajuns la iesirea corecta din giratoriu.

    Intr-un sens cu 2 benzi, B1 = dreapta/inainte, B2 = stanga/inainte
    Asa am fost invatati la scoala, asa am condus intotdeauna, si pana joia trecuta nu am vazut pe cineva care sa faca altfel.

    Daca toata lumea se incadreaza corect, nu mai este nevoie sa acorzi prioritate celor de pe alte benzi, pentru ca nu se mai intersecteaza caile.

    • @tutike: roaga-te sa nu ne intalnim in giratoriul ala, ca rezolvi si cu masina. Numa’ sa ai casco 😉

  23. nu-i nevoie, am ciocan si vopsea la spray 😛

  24. @tutike La primul caz ai greşit şi tu şi papucul, să curgă cu comentarii 😀
    @ics Ai vorbit ceva cu „domnul” din loganul alb? al naibii ca n-a reusit sa te loveasca 😀

  25. (pana la urma a mers filmul)
    @ics: asa am patit si eu la teatru.
    Veneam dinspre Eroilor, si am mers inainte pe Dorobantilor de pe B1.
    Asta acu vreun an-doi cand erau marcajele alea pe jos. Eu m-am luat dupa marcaje, si doi cefosi au avut impresia ca le-am taiat calea.
    M-au urmarit pana la biblioteca judeteana, imi franau in fata, ma amenintau ca ma omoara, etc.

  26. @Ninu: nu am vorbit cu el, dar a lasat jos geamul si a urlat dupa mine pana am disparut din zona

  27. ca fapt divers, un coleg (tocmai isi face carnetul) vrea sa vina si el cu urmatoarea situatie (intalnita recent in trafic cu instructorul langa el in dreapta):

    Colegul venea de pe 1 Decembrie, venind dinspre Floresti si vrei sa faci stanga catre Cora.
    Se incadreaza pe B2 si intra in sens (asa zice instructorul).
    Intre timp vine cineva dinspre Grigorescu, pe B1 si vrea sa mearga inainte
    Din sens, de pe B2 colegul iese direct pe strada catre Cora, fara sa acorde prioritate masinii care vine dinspre Grigorescu (care deja a patruns in giratoriu)

    Colegul il intreaba pe instructor: Bine am facut? nu trebuia sa aiba prioritate cel care venea de pe B1?
    Instructorul: A fost bine, in sensurile giratorii este prioritate de stanga !

    (BTW: exact asa am invatat si eu acu ~7 ani: girator == prioritate de stanga)

  28. Nou

    Cred ca ai multe scule la tine prin masina,ca se revarsa peste tine cand franezi brusc.Sa nu te striveasca. 🙂

  29. @tutike femeia semnaliza si stanga pt ca face sensu si voi va bagati ca niste …… completeaza fiecare cum considera

    dai tu cu sprayu si ciocanu da la alalalt ii futi 1 luna pana se accepta plata pana vin piese pana ti-o face se aduna (nu toti au casco)
    la faza asta negativ cat esti tu de mare
    P.S. daca era iarna titul scria AM COMIS-O 😉

  30. @tutike : ai invatat , da’ ai uitat multe. Prioritatea aia e valabila la intrare , nu si cand circuli in el.

  31. Tu iesi din giratoriu direct de pe banda 2 fara sa dai prioritate celor de pe 1? In giratoriu ai 2 benzi exact ca pe drumul normal, cand schimbi banda te asiguri din dreapta. Si cat timp esti in giratoriu nu exista notiunea de mers inainte, doar de iesit din giratoriu. Se vede de la o posta ca doamna cu ml merge in continuare in giratoriu, nu inteleg unde te bagai tu, avea chiar si semnalizare.

  32. @tutike Dacă am înţeles bine, cel care venea dinspre Grigorescu (eu o să-l numesc Ilie) nu era încă în sensul giratoriu, colegul tău era. Ilie trebuia să acorde prioritate de stânga colegului tău care era în sensul giratoriu, deci colegul tău a procedat corect şi instructorul a zis bine.
    În cazul tău, doamna/domnişoara din ML e diferită de Ilie :D. Ea este deja în sensul giratoriu şi protejată de legea care îţi spune că trebuie să îi acorzi prioritate, vezi comentariul lui Iulian de mai sus 🙂

  33. @Ninu: ba da, era deja in giratoriu, ‘proaspat intrat’ sa zicem asa.
    Adica se afla deja in B1 al giratoriului

  34. Si daca ai fi avut dreptate, ai vazut din timp ce intentie avea si nu trebuia sa incerci sa-i iei fata. Incetineai si asteptai sa se duca, apoi te bagai si tu.

  35. Nou

    Dragi colegi, aruncati o privire aici ca sa stiti cum sa abordati un sens giratoriu.
    http://www.incepator.ro/practice/sens_giratoriu.asp
    Va puteti alege, fie dreapta, fie inainte, fie stanga.

  36. @tutike Hm…asta înseamnă că Ilie avea ceva viteză! 😀 Dacă e cum zici tu, colegul tău a trecut de Ilie care i-a acordat prioritate, iar în momentul când a vrut să iasă din sens… Ilie nărăvaş de felul lui a intrat în viteză pe banda 1 cu pretenţii de prioritate? Da…are dreptate Ilie ăsta atunci, are prioritate, dar e un mârlan! 😀
    Ca o analogie, eşti în mişcare pe banda 2 şi semnalizezi dreapta să intrii pe banda 1. Ilie e parcat pe dreapta, îţi vede intenţia, îţi acordă prioritate, treci de el şi pe când să începi manevra de schimbare a benzii, Ilie nărăvaş de felul lui accelerează în trombă şi îţi ia faţa, blocându-ţi accesul pe banda 1. 🙂 Înţelegi cam cum stau lucrurile?

  37. O fi avand dreptate din punct de vedere legal aia din masina neagra dar tot groaznic de proasta ramane. Cum sa depasesti coloana prin dreapta cand vrei sa continui la stanga? Idioata credea ca toti cei dinaintea ei intorc in giratoriu, la fel ca ea.
    In rest, nu prea se mai folosesc marcajele astea circulare in giratorii, ca sa se evite situatiile astea (in care poti sa mergi pe B1 cand sunt 5 benzi si sa iesi la a 10 iesire si sa ai si prioritate). Bineinteles ca nu se prea respecta, maimutele tot cum vor merg.

    • @Enter: chiar deloc nu se mai folosesc marcaje (te inseli 😉 ).
      Iata ce frumos arata astea facute cu cap:

      giratoriu brasov

      si sunt in Romania, la Brasov. Deci putem, totul e sa vrem.

  38. @ics
    Pai eu de astea vorbesc ca au inlocuit marcajele circulare (in care benzile din giratoriu sunt complet paralele cu rondul). La astea nu mai poti sa intri pe o banda si sa conduci la infinit pe ea.

  39. Edit: Link cu marcajele anterioare din intersectia respectiva. Poza e luata dintr-o pozitie similara cu cea a loganului alb cel mai aproape de rond (din imaginea ta). Sunt 4 benzi, paralele cu rondul.
    http://goo.gl/maps/m9aY

  40. @ics, nu prea e cu cap, ce cauta pe B3 (in prim plan) sageata cu inainte? nu e cand se continua cele 3 benzi pe sens si apare tocmai acolo, LOL!

  41. @tutike… La prima faza erai remorcat de papuc? altfel, nu inteleg ce ai cautat peste femeia aia!

  42. Pentru cine nu intelege din cuvinte, am facut un mic clip. 😀

    (puneti-l va rog sa apara direct…ca eu nu stiu cum se face)

  43. @Roxor, foarte tare, cu ce program ai lucrat?

  44. @RoxoR, nici mai mult, nici mai puţin decât GENIAL! aşa sigur o să înţeleagă. Fă cumva să-i lămurim şi de confuzia bandă de circulaţie = acostament dacă ai timp, îţi rămânem recunoscători 😉

    @areveul, la treaba cu săgeţile în sensul din braşov, true, true…acolo trebuia sa fie doar la stânga, totuşi au încercat şi au făcut ceva, data viitoare va fi mai bine! 😀

  45. Tutike te rog frumos scuteste-ne de inca un sofer prost si doneaza-ti permisul de conducere la cea mai apropriata sectie de politie!

  46. @Ciprian: sa stii ca o sa mi-l predau. Dar iau altul 🙂

  47. @RoxoR poate n-ar fi rau sa adaugi si marcaje in sensul ala, asa cum zice si x si asa cum am vazut si eu anul trecut in Brasov. Adica b1 avea obligatoriu dreapta iar marcajul continua si in sens. (ceva in plus fata de poza pusa de x).
    Iar video-ul sa-l trimiti autoritatilor. Logic asa ar trebui sa fie pentru un trafic fluid si evitarea situatiilor ca in video-ul asta.

    Exact ca tutike in video-ul asta a facut frate-miu accident acum cateva saptamani – frate cu permis de 20 de ani si care face vreo 150 de km pe zi si in oras si afara – FERM convins ca avea dreptate. Asta l-a costat si puncte, ca au ajuns la politie.
    Verdictul politiei rutiere? Incadrare neregulamentara pentru executarea virajului la dreapta (!!! tineti minte asta !!!) si neasigurare la schimbarea benzii de mers.
    QED.
    PS: @politist rutier sper ca esti politist rutier in devenire, in primul an de studiu, altfel e de rau…
    PS2: chiar daca tutike e eroul aici, din punctul meu de vedere e foarte educativ filmuletul. +

  48. Nou

    Indiferent ca era ea vinovata sau nu, casca ochii mai atent. Si daca e vinovata si iti botesti masina toata ce rezolvi? Daca ar fi sa se circule in Bucuresti numai pe „e dreptul meu-ma bag”, si sa nu te feresti de tot felu de specimene am vedea numa pietoni calcati si accidente din 10 in 10 metri.

  49. Nou

    Bune comentarii, pacat ca daca era pe 2 roti ar fi sarit lumea (cum au facut la celalalte clipuri) cu „da de ce nu l-ai lasat sa se incadreze” -_-

  50. Cred ca stiai foarte bine pe ce strada urmeaza sa iesi din giratoriu, in cazul asta de ce te-ai dus „miez” pe banda de langa bulina(B2)? Daca doamna/domnisoara nu semnaliza intentia de a continua in sensul giratoriu, asi mai fi inteles, dar in cazul asta ea semnaliza, era asa de greu sa o lasi sa-si continuie drumul, aveai suficient spatiu si timp (dar nu mai aveai ce pune aici).

  51. Daca nu este specificat in mod concret ca de pe o anumita banda esti obligat sa parasesti sensul giratoriu, te poti plimba la nesfarsit in acesta (adica te invarti prin el ca prostul si nu trebuie sa acorzi prioritate nimanui atata timp cat tu nu schimbi banda din sens)

  52. Ma bag si io in seama cu o parere personala.
    Dupa mine nu prea e corecta ideea ca sensul giratoriu trebuie vazut ca un drum drept. Sensul giratoriu e o intersectie in care trebuie aplicata proritatea de stanga. Pe asta se bazeaza fluidizarea traficului. Conform articolului asta : http://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout#Differences_from_traditional_traffic_circles, in general (acu’ nu stiu cum e la noi) iesirea (subliniez iesirea) directa de pe o banda interioara a unui sens giratoriu este permisa si vehiculele de pe benzile exterioare trebuie sa cedeze trecerea. Asta spre deosebire de o intersectie circulara (sau cum i-o zice la „traffic circle”) unde mai inainte trebuie schimbate benzile dinspre interior spre exterior si iesirea se face doar de pe banda exterioara.
    Deci daca se respecta regulile de incadrare pe benzi la patrunderea in sensul giratoriu si eventual regula de bun simt de a nu schimba benzile in giratoriu (http://www.youtube.com/watch?v=AjM5smTc0fg) traficul ar fi fluent si nimeni n-ar avea treaba cu nimeni (nu s-ar intersecta traiectorii).
    Asta s-ar traduce, dupa mine, ca in giratoriu daca lovesti pe cineva in lateral dreapta esti vinovat iar daca lovesti in lateral stanga e vinovat celalalt.
    Parerea mea! Hac. 🙂

  53. @pixelman,
    Din fericire, atunci când vine vorba de condus, nu e după părerea și mintea fiecăruia, ci trebuie urmate anumite reguli. Acestea fiind clare și care lasă loc de interpretări destul de rar.
    Dar e mai ușor să ne dăm cu părerea în loc să punem mâna pe regulamentul ăla și să-l citim.
    Părerea mea! Hac. 😉

    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/
    http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/ordonanta-urgenta-nr-195-12-decembrie-2002/#art54

  54. Nu am zis nicaieri ca asa sunt regulile la noi. Pana la urma regulile de la noi au fost facute si ele dupa mintea si parerea unora. Am zis doar cum e la altii si cum mi s-ar parea normal sa fie si la noi.
    Deci, ca sa inteleg mai bine, in legislatia noastra, referitor la intersectia cu sens giratoriu, singurul lucru particular este ca se acorda prioritate de stanga la intrarea in sensul giratoriu, in rest (adica in interiorul sensului, daca acesta are mai multe benzi) se aplica aceleasi reguli ca pe un drum normal?
    Exista vreo prevedere referitor la semnalizarea in sensul giratoriu? De ce se mai semnalizeaza stanga in sensul giratoriu daca nu vrem sa schimbam banda ci doar sa iesim la a 3-a sau sa intoarcem? Conform codului rutier suntem obligati sa facem asta? Din cate am citit in afara esti obligat sa semnalizezi astfel.
    Si inca o intrebare, mai filozofica :P, sensul giratoriu per se este intersectie? Sau este un drum circular care se intersecteaza cu drumuri drepte?
    Scuze de peroratie da’ incerc sa-mi lamuresc niste lucruri. Mersi.

  55. @Iulian
    Din nefericire, desi legea trebuie respectata, ea n-are treaba cu notiunile de justitie si corectitudine.
    In cazul de fata chestia asta e foarte clara si la asta s-a referit si pixelman.
    E o prostie faptul ca cineva care intra dupa mine in giratoriu sau e pe o banda exterioara mie, ma poate bloca sa ies din intersectie.

    • @Enter: la fel e o prostie ca tu sa ramai pe o banda superioara desi urmeaza sa iesi din giratoriu.
      Ca si prostia de a te agata de banda 2,3 etc. cand tu mergi cu viteza maxima legala pe motiv ca ala n-are voie sa mearga mai tare ca tine.

  56. @pixelman
    dap, sensul giratoriu este o stradă „circulară” care se intersectează cu alte străzi.
    Atât. Cu particularitatea că cei din sens au prioritate față de cei care vor să intre.

    În interiorul sensului se aplică regulile de circulație normale. Adică cel care schimbă banda (sau iese) le acorda prioritate celor cu care se intersectează.

    Nu e obligatoriu să mergi mai pe interiorul sensului dacă „faci stânga” sau întorci. Poți face tot sensul pe banda cea mai exterioară, deși întorci.
    E doar recomandat, pentru că nu te vei mai intersecta cu ceilalți.

    Semnalizarea stânga în giratoriu nu este obligatorie nici ea. (Doar dacă schimbi banda, evident). E însă foarte recomandată, așa cei din spatele tău vor ști că tu nu ieși și vor ști cum să se încadreze mai bine.
    E o informație bună și pentru cei care așteaptă să intre în sens, le spui că tu continui sensul și că nu ieși, deci le spui să nu se bage. Dacă văd pe cineva fără semnal stânga, s-ar putea să se gândească „că” vrea să iasă dar a uitat semnalizarea, și riscă să-i intre-n față.

    Semnalizarea(dreapta) la ieșire este însă obligatorie.
    Nu am auzit de țări în care semnalizarea stânga la intrarea în sens (și în sens) e obligatorie. Nici de țări unde cel „de pe interiorul” sensului are prioritate față de cel „de pe exterior” când schimbă banda sau iese.

  57. Nou

    In F1 Perez a fost penalizat pentru ce i-a facut lui Kimi. Asemanator cu situatia prezentata in clip, doar bolizii difera putin. 🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=RhfXjOQ8ghQ

  58. Tu esti dezorientat in giratoriu… te bagi peste suv –

  59. @Iulian
    Referitor la obligativitatea semnalizarii eu vazusem asta in The Highway Code din UK: http://www.direct.gov.uk/en/travelandtransport/highwaycode/dg_070338. Si ma gandeam ca daca ei au inventat sensu’ giratoriu’ cum e la ei ar fi peste tot (se pare ca nu).
    Nu am gasit nimic specific referitor la prioritatea pentru vehiculele de pe benzile interioare care vor sa iasa din giratoriu. Desi zice ca trebuie sa fii foarte atent la traficul dinaintea ta si in special la vehiculele care vor sa iasa la urmatoarea iesire. Ceva exact legat de asta ar fi aici: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120518181230AALqk0e da’ tipu’ nu da referinte in lege ci zice doar ca a fost instructor (pp. ca in uk). Am mai gasit ceva si aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout#Differences_from_traditional_traffic_circles unde zice ca, in general, iesirea directa de pe banda interioara a unui sens cu mai multe benzi este permisa dar la fel nu sunt surse.
    Deci pana la urma la noi cel mai bine e sa treci pe banda exterioara cat mai repede posibil. Atunci ce rol mai au marcajele de preselectie la intrarea in sens? Ma incadrez pe banda pentru stanga da’ in sens poate ma razgandesc si atunci pot sa trec pe ce banda vreau (dand proritate la masinile de pe celelate benzi evident). La intersectiile clasice daca ma incadrez pe banda pentru stanga sunt obligat sa fac stanga.
    Inca o chestie, in giratoriu am voie sa opresc? Cum e si cazu’ de fata unde papucu’ era oprit intr-o coloana care mergea inainte. Sau trebuie sa ma invart in giratoriu pana se elibereaza iesirea? In intersectiile clasice stiu ca n-ai voie sa blochezi centrul intersectiei.
    Tot referitor la cazu de fata, asta ca fapt divers, d-soara cu ml daca voia sa faca stanga si a vazut ca e blocata banda de ce a trecut pe banda din dreapta? Nu era logic ca mai in fata se va intersecta cu blocajul si tot n-avea cum sa treaca?
    Gata am terminat. Multumesc pentru atentie! 😛

  60. M-am intors (stiu sunt obsedat 😛 ).
    Am aflat dupa niste sapaturi pe net ca, in cazul sensurilor giratorii cu mai multe benzi, in unele tari (in general anglo-saxone: SUA, Marea Britanie, Australia, Irlanda, Canada etc.) manevra de iesire din sensul giratoriu nu este considerata ca o schimbare a directiei de mers iar vehiculele de pe inelele exterioare trebuie sa le dea prioritate celor care vor sa iasa. Functionarea fluenta a sensului si neintersectarea deci a traiectoriilor se bazeaza pe alegerea corecta a benzii la intrarea in sensul giratoriu (se merge pe incredere :P) si pe mentinerea unei viteze constante a traficului.
    Aceasta abordare este complet diferita de cea din tari ca Franta, Elvetia, Spania, Germania, Slovenia etc. unde iesirea din sensul giratoriu inseamna schimbarea directiei de mers si iesirea se poate face doar de pe inelul exterior. Asta inseamna ca daca esti pe inelul interior si vrei sa iesi, schimbi benzile pana la cea exterioara si dai prioritate vehiculelor de pe benzile exterioare. In aceste tari se poate circula si numai pe inelul exterior indiferent de ce iesire ai ales. In unele tari (Olanda, Belgia) a fost introdus recent sensul giratoriu „turbo” (http://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout#Turbo_roundabouts). Acesta ii forteaza pe cei de pe banda exterioara sa vireze la dreapta si le permite si celor de pe banda interioara sa faca urmatoarea iesire in siguranta.
    Dupa mine prima abordare e cea mai ok. Este evident ca daca tu esti pe inelul interior, si ai ales corect banda la intrare, cel care e pe banda din dreapta ta, care la randu-i a ales corect banda la intrare, a patruns in giratoriu dupa tine. Deci normal ar fi sa te lase sa iesi ca esti mai de mult acolo. 😛
    La noi nu stiu care abordare e in vigoare pentru ca nu gasesc nimic in lege despre sensurile giratorii cu mai multe benzi, dar presupun ca e cea de-a doua.
    Si cu asta am incheiat si am si invatat ceva azi! 😛 Servus!

  61. Nou

    http://goo.gl/Mp7oy
    Desen de copil, dar poate ma ajuta sa fiu inteles.
    1 stiu unde sunt, unde vreau sa ajung deci ma incaderz corespunzator
    2 acord prioritate celor din stanga si intru in giratoriu
    3 daca se afla cineva in dreptul pe banda din dreapta, logic si legal exista doua variate: ori iese din giratoriu inaitea mea ori in acelasi timp cu mine!!! Nu avem cum sa ne intersectam daca se respecta regulile si logica! Varianta gen „pai… daca cineva atunci patrunde in giratoriu si nu iese la prima iesire ?” Raspunsul este: Prioritate au cei aflati in intersectie.
    Nu intentionez sa dau lectii dar am avut tamponare in giratoriu, am fost convins ca sunt eu de vina, gandindu-ma ca trebuia sa-i dau prioritate celui de pa banda din dreapta mea, dar politia care impartea amenzi la 20 de metri celor parcati aiurea, au explicat ca vina ii apartine lui.
    Multumesc.

  62. @Carcotasul daca ne arati si procesul verbal de constatare te credem. De fapt nici asa, ca nu stim din ce parte veneai si unde te duceai. 😉
    Da’ macar vedem ca ai avut accident si unde.

  63. Nou

    Multumim @pixelman, initial asta am vrut sa desenez http://en.wikipedia.org/wiki/File:Turborotonde.svg dar am renuntat :)) Varianta romaneasca cu borduri de un metru, petru ca peste linii se trece lejer…

  64. Problema este ca instructorii te invata o treaba (prioritatea de stanga) si in realitate defapt este alta (acordare de prioritate la schimbat banda)

    unrelated: stie cineva cum as putea sa dau auto-approve la comentarii?

  65. @pixelman
    Buna precizare. Si mie personal mi se pare mai bun sistemul „englezesc”. Il consider mai putin predispus la accidente si mai confortabil.
    Am mai zis totusi ca sistemul asta cu benzi circulare e invechit si e inlocuit cu cel cu benzi spiralate (cum a aratat ics ca exemplu in Brasov), care e de fapt un turbo giratoriu.

  66. La ultimul paragraf ar mai fi de adaugat si ce a spus Carcotasul. Daca e in dreapta mea se poate sa fi intrat si odata cu mine, caz in care eu trebuie sa merg inainte sau la oricare din urmatoarele iesiri(nu am voie la dreapta) iar el ori sa iasa la prima ori in paralel cu mine inainte. Daca nu a iesit la prima e obligat sa iasa la a doua.
    La noi nu cred ca exista astfel de prevederi in codul rutier. Poate gresesc. Daca stie cineva mai multe il rog sa ma lamureasca si pe mine. Pana atunci tin banda din dreapta unde nu sunt marcaje de preselectie si unde sunt ma asigur de 100 de ori inainte sa ies.

  67. Nou

    PV nu am ca ne-am inteles pe loc. Desnul initial nu are legatura cu cazul meu, incercam doar sa descriu variante de mers corecte din punctul meu de vedere…

  68. @all, legislatia aplicabila in Romania este cea romaneasca. Pana la alte modificari respectam ce avem.
    In plus se pot face lucruri bune si prin marcaje doar cu legislatia existenta (vezi asa zisele turbogiratorii sau giratoriul din Brasov)
    Totul e sa vrem sa respectam.
    Indiferent unde esti (turbogiratoriu, giratoriu, sosea) pierzi prioritatea cand schimbi banda.

    Ahh…, ca uitasem: http://www.trafictube.ro/niste-tepuse-otel/
    Si voi credeti ca o sa respecte liniile alea din giratoriu ca-i rugam noi frumos?

  69. @tutike/Enter/Carcotasul/pixelman

    Şi în sensul ăsta ați face la fel ?


    Adică dacă ați fi pe banda 4(cea lângă rond), vi s-ar părea normal să tăiați faţa tututor celorlalți șoferi pentru a ieși ?

    @tutike „Problema este ca instructorii te invata o treaba (prioritatea de stanga) si in realitate defapt este alta (acordare de prioritate la schimbat banda)”
    Eu cred ca instructorul ţi-a spus bine dar tu nu ai înţeles ce a vrut să spună.
    Da, este prioritate de stânga la INTRAREA în sens. Adică cei care vin din stânga (în sens) au prioritate faţă de tine, care aștepți să intri.
    Însă după ce ai intrat în sens, dacă schimbi banda trebuie să nu-l incomodezi pe cel din dreapta/stânga ta.

  70. @Iulian si daca vine din dreapta, sa fie pe contrasens, tot trebuie sa-i dai prioritate, ca-i in sens 😀

    PS: n-am auzit in viata mea de „prioritate de stanga” – exista termenul asta in codul rutier sau e doar o interpretare, ca de obicei?

  71. Nu, pentru ca am fi in Belgia 😛

  72. @Iulian eu doar incercam sa ma lamuresc cum e in Romania. Exista vreo prevedere clara despre circulatia in sensul giratoriu? Scrie doar ca trebuie sa acorzi prioritate de stanga la intrare. Deci in sens, sunt de acord cu tine acum dai prioritate la schimbarea benzii. Probabil cand l-au facut nu-si imaginau ca o sa apara si sensuri cu mai mult de o banda.

    • @pixelman: peste tot dai prioritate la schimbarea benzii. Ce tot insistati. Singura diferenta e ca la turbogiratoriile alea pe care le tot dati exemple marcajele sunt de asa natura ca te impiedica sa te duci peste celalalt. Atat. E doar diferenta de marcaj. Regula prioritatii la schimbarea benzii este aceeasi.
      Si o sa vedem si la noi asa ceva probabil cand marcajele vor fi refacute la timp.
      Cand se vor fi sters localnicii vor circula dupa marcaje vechi, inexistente, cei care sunt in tranzit dupa celelalte reguli de circulatie. Sa vezi atunci haos.

  73. @stai-acolo,
    Nu există termenul „prioritate de stânga” în codul rutier.
    Doar l-am reluat de la @tutike pentru a-i explica ce a vrut să-i spună instructorul său. 🙂
    http://camionagiu.ro/?p=406

  74. Nou

    @Iulian Nu, pentru ca nu sunt patru benzi de iesire; adica pot sa ies doar de pe banda 1 sau 2. Zic eu…

  75. Si ma refer la sensurile giratorii clasice nu turbo.

  76. Poate s-a incadrat gresit, dar cel putin a semnalizat ca sa te avertizeze ca totusi vrea sa faca stanga. Cand ai vazut ca era sa intre in Dacia din fata nu trebuia sa te bagi ca …, trebuia sa o lasi, se numeste conducere preventiva.

  77. Deci daca folosim banda interioara riscam sa ajungem asa.
    http://www.youtube.com/watch?v=iAgX6qlJEMc

    • @pixelman: mai ia o pauza, am inteles ideea.
      Daca esti atent si nu fortezi se poate circula foarte usor. Pui semnal si astepti sa fii lasat sa te incadrezi spre iesire.
      E prima data cand vezi un giratoriu de iti pui atatea probleme? Eu circul prin ele destul de des si la fel ca mine si altii.
      Dupa cum vezi si in clipul tau sunt vechi si nimeni n-a ramas in mijloc.

  78. @Iulian Sa stii ca pe multi i–am auzit cu „prioritatea de stanga” invatata de la instructori, nu e chiar o interpretare a elevilor.

  79. Nou

    @iulian si @MihaiS – multa vreme si eu asa stiam ca se circula in sens, cu prioritate de stanga. Tot de la instructor invatata.

    • @pinguinu nuclear: si baza legala?
      Cand am facut scoala prioritatea era a celui care patrunde in giratoriu si nu a celui care se afla in giratoriu, centura de siguranta doar ce o introdusesera obligatorie in afara localitatii, nu erau obligatorii farurile aprinse, exista asa numita prioritate de semnal (cel care semnaliza avea prioritate)
      Legislatia se schimba. Respecti ce e in vigoare.
      Conteaza mult atentia si bunul simt.

  80. Nou

    @ics – nu toata lumea discuta legislatie la masa. 🙂
    Cand instructorul iti zice ceva, te astepti sa stie despre ce vorbeste, nu? 🙂
    Eu am luat carnetul intr-o perioada in care il putea lua aproape oricine. N-am facut o ora de curs, de orice fel. Iar apoi nu am condus aproape deloc 4 ani. Norocul meu ca am dat peste tt. Stiu ca sunt o gramada mare de soferi care nu stiu sa circule intr-un sens, nu stiu sa circule pe benzi, circula pe acostamente pentru ca nu cunosc semnificatia marcajelor, dau prioritate de drum „secundar” sau se baga ca stupizii pt. ei sunt pe drum „principal” in intersectiile unde se aplica prioritate de dreapta (ultimul a fost un taximetrist cu care am mers si care a ras de mine ca mi-am pus centura in spate – ca sa-l intreb apoi de ce nu a acordat prioritate de dreapta – s-a scaprinat indelung pe chelie).
    Nu considera ca, daca tie iti este asa de usor sa citesti si sa intelegi legislatie, la fel ne este tuturor. De aceea explicatiile date de unii dintre voi sunt de 100 de ori mai valoroase decat orice citat de lege.

  81. @pinguinu sau video-urile lui gopo, majoritatea pe autostrazi, foarte utile, cum noi nu prea avem autostrazi. Iar din povestile cunoscutilor mei, nu exista unu` care sa nu fi facut vreo traznaie pe autostrada in strainatate, fie la iesire, fie la intrare, etc. Lipsa de antrenament. Si de-asta imi pare rau ca gopo nu mai posteaza…

  82. @stai-acolo
    Vrei să postez eu cu autostrăzi ? Văd zeci de greșeli/trăznăi zilnic, dar deja mi se par banale.
    Dacă da, nicio problemă, voi începe o serie #peautostrada 🙂

  83. @Iulian sigur ca vreau. nu prea exista pe TT.

  84. DACA intrai in gipan il cam plateai, atat am sa iti spun, restul tampeniilor cu drum drept=giratoriu nu le mai comentez. Scoala de soferi va invata ce culoare are fumul de motorina dar nu stiti sa circulati.
    Frateeeeeee, schimbi banda – in cazul tau ca sa iesi din sens – te asiguri semnalizezi cedezi prioritate.